Varning för lång post om problem med brunnspump.

Jag och frugan har köpt en mindre gård med flera hus. Då fastigheten var ett dödsbo tog den förra ägaren med sig en hel del (för att inte säga all) kunskap om drift och underhåll med sig ner i graven. Det hela kompliceras av att tomten är ca 2 ha stor och är en avstyckning från en stamfastighet därifrån el inkommer samt att vi är i ganska kuperad terräng på ca 150 meters höjd över havet. Vi har en egen grävd brunn som enligt uppgift skall vara ca 30 meter djup och har en relativt ny pumpautomat ifrån Rinkaby Rör av typen Jet 10/20. Brunnen finns i ett mindre brunnshus ca 50 meter från storstugan där badrum och kök finns. En kran utanför pumphuset finns för bevattningsslang.

Pumpautomaten har fungerat felfritt tills nu i januari, då den strulade en riktigt kall morgon. Efter att ha knackat på omkopplaren slog den igång och fungerade i ett par månader till.

När jag kom dit i fredags så var pumpen igång, men inget tryck i vattenkranen. Pumpen blåste för fullt och var varm, men inget tryck syntes i tryckmätaren. Jag stängde av den och lät den svalna i flera timmar. Jag startade den sedan, väntade en timme och provade kranen som nu ett hade svagt, kanske halverat vattentryck. Gott så tänkte jag och förväntade mig att det skulle förbättras om pumpen fick jobba lite. Efter ytterligare någon timme var trycket i kranen helt borta och jag gick och kollade i brunnshuset var tryckmätaren på noll, trots att pumpen gick som attans. Det var mycket värme genererad från pumpen och det luktade på gränsen till bränt. Jag stängde av (drick ut sladden, för det finns inga reglage för på/av) pumpen och svor för mig själv i någon timme. Det är torrt under och omkring pumpen.

Vad är troligast?
  • Problem med insuget nere i brunnen?
  • Läckage innan pumpen?
  • Läckage efter pumpen?
  • Trasig del i pump?
  • Trasig trycktank?
Alla svar betänks grundligt. Tack på förhand.

Viktor
 
  • En blå industriell maskin med tryckmätare, rörkopplingar och flexibel slang mot en betongvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
s67johansson
  • Laddar…
Kan det vara så enkelt att det är ont om vatten i brunnen. Om förra ägaren var en äldre person som bodde ensam på gården så förbrukades kanske inte så mycket vatten och allt fungerande som det skulle. Nya ägare som kanske förbrukar mer vatten och brunnen sinar. Tänkte på att det verkade funka en stund efter att den vilat. Då har det runnit in lite vatten i brunnen, men inte tillräckligt.
Går det att hälla i vatten i borrhålet så kan man testa ifall det blir bättre. Finns kanske någon bonde med vattenvagn i närheten som kan tömma vatten i hålet.
 
  • Gilla
Dilato och 6 till
  • Laddar…
Karrock
Hej och välkommen till forumet!

En bra början är att kolla så att den är "prajamd" skruva loss den lilla pluggen på ovansidan och fyll upp med vatten. Det går i en liter ungefär om den har sugit luft eller "tappat vattnet". På med pluggen igen och prova.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Kan det vara så enkelt att det är ont om vatten i brunnen. Om förra ägaren var en äldre person som bodde ensam på gården så förbrukades kanske inte så mycket vatten och allt fungerande som det skulle. Nya ägare som kanske förbrukar mer vatten och brunnen sinar. Tänkte på att det verkade funka en stund efter att den vilat. Då har det runnit in lite vatten i brunnen, men inte tillräckligt.
Går det att hälla i vatten i borrhålet så kan man testa ifall det blir bättre. Finns kanske någon bonde med vattenvagn i närheten som kan tömma vatten i hålet.
Tack för svar! Jag kunde lagt till att jag såklart kollade att det fanns vatten i brunnen . Nivån var oförändrat hög (huset är mkt nära en sjö).
 
  • Gilla
Lasse_1963 och 1 till
  • Laddar…
Karrock Karrock skrev:
Hej och välkommen till forumet!

En bra början är att kolla så att den är "prajamd" skruva loss den lilla pluggen på ovansidan och fyll upp med vatten. Det går i en liter ungefär om den har sugit luft eller "tappat vattnet". På med pluggen igen och prova.
Ok, ja det har jag inte provat. Är det bulten längst upp på ovansidan av pumpen, till vänster i bilden?
 
Karrock
vikter schmantz vikter schmantz skrev:
Ok, ja det har jag inte provat. Är det bulten längst upp på ovansidan av pumpen, till vänster i bilden?
Jepp. Den,
Industriell utrustning med rör, mätare och motor, markerad läcka med röd pil och cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
El Lasse och 3 till
  • Laddar…
Karrock Karrock skrev:
Jepp. Den,
[bild]
Kanon! Så jag öppnar, fyller på med vatten, stänger och startar. Det skulle isf lösa problemet ”luft i pump/insug”? Är det den troligaste problematiken?
 
  • Gilla
Wizzen 23
  • Laddar…
Karrock
Precis så.
Det är en av de lättaste grejerna att testa. Har du tur funkar det. Om det funkar, men ger upp snart igen tyder det på att den suger luft någonstans, och då är nästa steg att leta otätheter på sugledningen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Det låter typiskt som att pumpen bara suger luft. Prova att fylla på vatten i pumphuset. Du har påfyllning via mässingsskruven ovanpå. Med lite tur kan du få igång pumpen igen om du har tillräckligt med vatten i brunnen.

En sådan pump klarar max ca 8 meters sughöjd. Om brunnen verkligen är 30 meter djup så borde du använda en sänkpump i brunnen istället och använda brunnens hela djup och dess reservoar. Den stora frågan är vilken tillrinning du har i brunnen.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Det låter typiskt som att pumpen bara suger luft. Prova att fylla på vatten i pumphuset. Du har påfyllning via mässingsskruven ovanpå. Med lite tur kan du få igång pumpen igen om du har tillräckligt med vatten i brunnen.

En sådan pump klarar max ca 8 meters sughöjd. Om brunnen verkligen är 30 meter djup så borde du använda en sänkpump i brunnen istället och använda brunnens hela djup och dess reservoar. Den stora frågan är vilken tillrinning du har i brunnen.
Tack för ditt svar! Brunnen är enligt uppgift 30 m, men jag har själv inte lodat djupet. Den är ca 80 cm i diameter. Vattennivån har hela tiden legat ca 2 m under marknivån, så jag tvivlar på att det är tillrinningen som är problemet. Kan det vara så att insuget är igensatt och att den därför pumpar tomt?
 
vikter schmantz vikter schmantz skrev:
Tack för ditt svar! Brunnen är enligt uppgift 30 m, men jag har själv inte lodat djupet. Den är ca 80 cm i diameter. Vattennivån har hela tiden legat ca 2 m under marknivån, så jag tvivlar på att det är tillrinningen som är problemet. Kan det vara så att insuget är igensatt och att den därför pumpar tomt?
Om vattennivån är rejält över bottenventilen så kan det vara fel på backventilen i bottenventilen så att pumpen självdränerar ner i brunnen.

Exempel nedan
3241199a.jpg
https://www.bauhaus.se/bottenventil-altech-med-invandig-ganga-r32
 
  • Gilla
Richard Möller och 6 till
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Om vattennivån är rejält över bottenventilen så kan det vara fel på backventilen i bottenventilen så att pumpen självdränerar ner i brunnen.

Exempel nedan
[bild]
[länk]
Så jag kan koppla loss insuget för att inspektera bottenventilen, och eventuellt rengöra den?

Det stod och står fortfarande en kompressor bredvid pumpautomaten. Jag har alltid undrat vad han har haft den till. Pumphuset är en bit ifrån garage och verkstad, så jag undrar om han möjligtvis haft den till att "blåsa rent" pumpslangar som tex insuget. Är det något jag bör testa?
 
Vad gäller kompressorn så kanske han har använt den för att blåsa ur vattenledningarna inför kallställning.

Börja med att fylla pumphuset med vatten, gissar på ca 1 liter. Kör igång pumpen och lyssna om du hör att ljudet ändras. Då kan det börja komma fram vatten. Om det inte händer något på 2-3 minuter så är det bara att fylla på vatten igen.

På landet brukar jag hålla kranen stängd efter pumpen när jag kör igång pumpautomaten som används för bevattning från sjön. Efter ca 30 sekunder öppnar jag kranen lite grann i 1-2 sekunder för att släppa ut luft. Så håller jag på några minuter var 30:e sekund för att bli av med luften och bygga upp en vattenpelare. Det kan ta upp till 4-5 minuter innan pumpen går att använda som vanligt.

Har du fått igång din pump så väntar du sen till dagen efter. Om den då drar luft då så är nog bottenventilen felaktig eller trasig. Då är det idé att ta upp den, syna den och åtgärda eller byta ut ventilen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Det lär inte vara en 30m djup grävd brunn.
Kör inte pumpen länge utan flöde. Det är inte så man bygger tryck. Det är snarare under kontinuerlig drift den inte kan göra sig av med luft.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det lär inte vara en 30m djup grävd brunn.
Kör inte pumpen länge utan flöde. Det är inte så man bygger tryck. Det är snarare under kontinuerlig drift den inte kan göra sig av med luft.
Nä, och med sugpump kan man ändå inte ta djupare än 10m
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.