Bor i ett gammalt hus där vi renoverat varenda kvadratcentimeter under tio års tid. Har alltid drömt om att få bygga ett eget hus, men insåg för några år sen att vi lär bli kvar här då vi trivs. Långsamt växte planerna på ett Attefallshus fram.

Vi ville göra så mycket som möjligt själva, dels för att hålla nere kostnaden men även för att vi gillar projekt.

När vi väl bestämt oss började vi rita.

Köpte ett ritbord på Amazon och hoppades att kommunen skulle godkänna mina streck :)

Ända sen vi började rita har jag läst trådar, forum och kollat på Youtube för inspiration. Kanske kan det finnas nån där ute som kan ha nytta av att jag drar igång en tråd där jag berättar om min process. Om inte annat kan det vara kul för mig själv att läsa när det väl är klart.

Nåväl. Ritningarna.

Vi ville ha något som dels funkar för släkt och vänner som hälsar på, dels något som passar grabbarna nu när de blir äldre, men vi vill också ha möjligheten att hyra ut.

Satt på jobbet och ritade på nätterna, mailade frugan som mestadels förkastade mina idéer, men kom med kloka inspel. Det blev nog en 10-12 versioner innan det blev klart.

Platta på mark, stående panel, stort glasparti mot havet blev resultatet.

Bifogar ritningarna i detta första inlägg.

Kommunen godkände mina streck. Dock var kravet utsättning.

Hade i anmälan (enligt instruktioner på kommunens hemsida) fyllt i färdig golvhöjd. Bad därför kommunens man markera den. Det gick inte, jag hade behövt ner två meter i berget.

Förklarade det orimliga i att Lantmäteriets karta ej stämmer med höjden, och fick till svar att jag kan stryka siffran. ”Den behövs ju inte ändå på ett Attefallshus”

Var tvungen att göra ny anmälan och vänta sex veckor. Allt för en utsuddad siffra. Suck.
 
  • Arkitektritningar av en byggnad, visar fasader, mått och detaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av en byggnadsplan - innehåller markplan och loftplan med mått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
ptz och 16 till
  • Laddar…
Markjobbet.

Även efter revisionen på ritningen behövde jag få ner plattan en bit i berget. Har sprängt ur en krypgrund med snigeldynamit, så jag hyrde helt sonika en hydraulborr och köpte 400kg snigeldynamit.

Det blev närmare 450 borrhål när allt var klart. Det tog tre dagar. Andra morgonen fick jag dra i mig två Alvedon och en Ipren för att komma ur sängen. Tredje dagen var smärtan borta, men jag sov jävligt gott på helgen när jag var klar.


Sen kom kvällen när det skulle blandas. Jag blandade och frugan hällde i hålen. Det var mitt i sommaren så vi fick fylla på kvällen då berget inte får vara för varmt, då kan det bli ”blowouts” Vi fick några, men höll oss undan så det gick fint.


Redan nästa dag var det mesta löst, och efter tre dagar kunde vi börja ta bort skiten. Som det hade växt. Hade lånat en fem-tonnare av grannen, men märkte snabbt att det behövdes större grejor.

Fick ta in en entreprenör för att få hjälp med bortforsling av de största stenarna. Passade även på att gräva stenkista och schakta (för hand) för VA och el från boningshuset.
 
  • En grävmaskin gräver i en trädgård nära ett hus, med grönska och delvis molnig himmel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats med utspridda klippstycken, högar av grus och jord, grönska i bakgrunden, molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats med borrade hål i sten, sladdar och utrustning, lerig mark, sprängningsförberedelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats med borrutrustning, sladdar och flera borrade hål i gråaktig mark. Verkar vara förberedelse för sprängning eller förstärkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats med bergborr, kompressor, slangar och stenblock under solig himmel, omgiven av natur och byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Vispen74 och 16 till
  • Laddar…
Plattan

Använde en del av krossen som blev efter sniglandet, och jämnade av med singel och överst flis. Drog in stammen för VA och el/ fiber till ungefärlig position mitt i huset. Hade tur med att det fanns en naturlig spricka i berget med fall mot boningshuset. Kopplade ihop VA:t med befintlig stam.

Glömde berätta att vi beställde en så kallad FKS av Derome. Färdigkapad stomme. Hade fan fortfarande stått och kapat om jag hade bestämt mig för att köra lösvirke. FKS är skitsmidigt. Bra support från Derome. Nu hade vi en K-ritning!


När avjämningen av marken var klar var det bara att köpa kantelement och börja sätta upp dem. Som jag mätte. Läste att det var viktigt med kryssmåttet så jag gav mig inte förrän det stämde på några millimeter. Det tog tid. Fick ringa svärfar och be om hjälp. Han skrattade åt mig för att jag var för noga. Han hade nog rätt, men jag tänkte att det blir lättare senare i processen om det stämmer tidigt.

Kantelement är smidigt. Jag är värdelös på att snickra form, det blir snett hur jag än försöker.

När kantelementen var på plats fick rörmokaren dra rören närmre, och jag placerade elen där centralen skulle vara.

Sen var det bara att dunka in 10+10 cm frigolit. När vi gjort detta skulle vi vara lediga en helg och åka iväg. Just denna helgen varnades det för stora regnmängder så jag nojjade lite om dräneringen inte skulle funka. I så fall hade jag ju just byggt en frigolitbåt som jag skulle få samla ihop hos grannen på måndagen. Hade inte armerat heller.

Det klarade sig fint, och veckan efter la vi armeringsmatta och armerade kantbalken med villabyglar.

Fick en tid för pumpbil och då det låg några veckor fram i tiden passade jag på att bygga en mur som stöd för marken som ligger ovanför grunden. Återigen, värdelös på att forma, så jag köpte Benders sten.

Ett tips är att använda skottkärra när man kånkar mursten. Gör man inte det ser man ut som på bilden efteråt.


Dagen innan kom gjutarfrossan. Hade jag placerar allt rätt? Kommer det hällregna? Har jag räknar rätt med mängden? Räcker motfyllningen?

Till råga på allt jobbade jag hela natten innan jag åkte hem och mötte pumpbilen. Hade med mig en bekant som är byggare. Sjukt smart att ta in en rutinerad gubbe i det här läget.
Hällregnade tills minuten när pumpbilen backade upp, sen slutade det regna. Tog 40 minuter sen var det klart. Skitenkelt. Häll ut, vibrera lite med en pinne, mät av med lasern och kör sen en sloda kors och tvärs.

Det var uppehåll i sex timmar sen började det småregna igen. Vi slapp till och med vattna för det småregnade i några dygn. Snacka flax.
 
  • Byggarbetsplats, grå stödmur, grus, vit skyddsväv, byggmaterial, oavslutat projekt, dagtid, utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett ben med ett stort blåmärke på låret, barfota, står på en grå yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats, grundarbete, armeringsjärn, byggblock, molnig himmel, naturscen bakgrund, pågående konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grundläggning för byggnad nära vatten, isolerplattor och rörinstallationer synliga, klar himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit villa, byggplats, grundarbeten, havsutsikt, molnig himmel, skogen i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats med grus och märkning vid vattennära läge, träd och molnig himmel syns. Del av bilden är suddig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyjuten betongplatta, byggarbetsplats, hus, molnig himmel, verktyg och byggmaterial utspridda, grönt landskap i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson och 10 till
  • Laddar…
Stommen

Äntligen kom dagen jag hade väntat på. Stommen skulle upp. Hade inhandlat en ny skruvdragare inför denna stora dag. Det kan varit så att det slank med en skruvknack och en bordssåg i inköpet också. Fick förklara för frun att det ”måste man ha” om man skall bygga själv. Hon är fortfarande inte övertygad.

I alla fall så kom en polare och hjälpte mig. Det gick enkelt. Skitbra k-ritning. Allt var uppmärkt och urfasat så jag tror min elvaåring hade löst pusslet.

Stommen hade legat på uppfarten i 1,5 månad och det regnade ju hela sommaren, men den hade klarat sig fint. Mätte inte upp över 16% fuktkvot någonstans, så hade vi nu bara flax tills pappen kom på råsponten så skulle det här bli bra.

I alla fall började vi med ena gaveln. Byggde ihop den på plattan, smackade på syllpapp och reste den upp. När vi rest den insåg vi att man var tvungen att vara två för att hålla den i blåsten. Och stöttorna låg en bit bort. Korkat, men kul i efterhand. Det löste sig.

Lagom till ena långsidan kom svärfar och hjälpte till. Ett tips här är att vara flera. Långsidan var så tung att vi fick ringa in en bonusgubbe för att resa den.

När kl var 16 var stommen uppe och polaren drog hem. Jag, frun, sonen och svärfar skickade upp takstolarna och fäste dem. Det skulle vara uppehåll över natten, så vi stoppade där, rätt möra efter ett gott dagsverke.
 
  • Konstruktion av trähusstomme pågår, verktyg synliga, en person arbetar, molnig himmel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husbygge påbörjat, trästomme reser sig, arbetare och verktyg på plats, molnig himmel ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats med påbörjad trästomme, verktyg på nylagt betongfundament och mörka moln i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
saiter och 24 till
  • Laddar…
Väldigt kul läsning !!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Tak

Vaknade rätt mör i kroppen, men vid gott mod. Hur jäkla lång tid kan det ta att dunka på råspontluckor och lägga papp?

Svärfar trodde vi skulle vara klara vid lunch. När han åkte hem vid 21 hade han fortfarande inte ätit lunch.

Jag och frugan satt på taket och svärfar langade upp luckorna. Hade lånat en spikpickadoll av en polare och det gick väldigt fort när luckorna väl kom upp. Inser nu att svärfar gjorde det tunga jobbet. Men det kan han ha.

När luckorna väl var på plats fick vi mäta och kapa ändarna. På med trekantslist och en två-tum-två under.

Papp och sen en fotplåt över pappen. Sedan rullade vi ut flexilight över hela taket och spikade dolt i skarvarna. Jag gillar hängslen och livrem så jag kladdade med lite klister också. När vi var klara saknades 20 cm. Skit. Flexilighten är dyr och jag ville verkligen inte köpa en rulle till för 20 cm. Berättade för en snubbe på Derome om problemet som givetvis löste han en meter till mig från en byggare på orten. Service!

En erfarenhet jag drog är att knäskydd är en bra investering när man skall krypa på tak.

Hela dagen var det uppehåll, vi hade flyt och när kvällen kom var pappen på plats och svärfar åkte hem hungrig.
 
  • Tak under konstruktion i skymningen; träplankor, byggmaterial, verktyg, bostadsområde i bakgrunden, blå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ny träbeklädnad på tak, molnig himmel, verktyg och måttstock synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kingen101 och 13 till
  • Laddar…
Henok12 Henok12 skrev:
Tak

Vaknade rätt mör i kroppen, men vid gott mod. Hur jäkla lång tid kan det ta att dunka på råspontluckor och lägga papp?

Svärfar trodde vi skulle vara klara vid lunch. När han åkte hem vid 21 hade han fortfarande inte ätit lunch.

Jag och frugan satt på taket och svärfar langade upp luckorna. Hade lånat en spikpickadoll av en polare och det gick väldigt fort när luckorna väl kom upp. Inser nu att svärfar gjorde det tunga jobbet. Men det kan han ha.

När luckorna väl var på plats fick vi mäta och kapa ändarna. På med trekantslist och en två-tum-två under.

Papp och sen en fotplåt över pappen. Sedan rullade vi ut flexilight över hela taket och spikade dolt i skarvarna. Jag gillar hängslen och livrem så jag kladdade med lite klister också. När vi var klara saknades 20 cm. Skit. Flexilighten är dyr och jag ville verkligen inte köpa en rulle till för 20 cm. Berättade för en snubbe på Derome om problemet som givetvis löste han en meter till mig från en byggare på orten. Service!

En erfarenhet jag drog är att knäskydd är en bra investering när man skall krypa på tak.

Hela dagen var det uppehåll, vi hade flyt och när kvällen kom var pappen på plats och svärfar åkte hem hungrig.
Luras bilden, det ser ut som att pappen sitter under råsponten?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Luras bilden, det ser ut som att pappen sitter under råsponten?
Pappen sitter allt ovanpå. Det är nog underlagspappen och sen fotplåten som lurar ögat. 😀
 
Pannor och utsida


När taket var tätt var det dags för utegips. Valde Norgips X9 från Hornbach. Ringde Norgips och frågade hur länge de kan sitta uppe utan att ta skada av regn och UV-strålning. De utlovade några månader och det var rätt skönt att inte ha sån stress. Fick med farsan på att åka till Hornbach med varsin kärra.

Väl hemma började jag och frun att spika upp dem. Tejpade alla skarvar noga och lämnade ca 4 cm mot råsponten för senare luftspalt mot taket. Fick satt runt hela huset på en helg med hjälp av en kamrat till frun. Kändes riktigt bra att få tätt både uppifrån och på sidorna. Nu hade ju stommen och råsponten helt klarat sig från regn, vilket kändes väldigt bra

Skar ut för alla öppningar och täckte dem med plast, sen började jag glesa på CC60. Eftersom vi skulle ha stående panel, fick det bli liggande gles. Hade läst att man helst skulle ha stående luftläkt under glesen, men frågade några snickare och de tyckte det var helt onödigt. Får lita på det.

Själva spikandet av gles var väl rätt trist. Svårt att göra ensam men ordnade distanser som jag kunde ha som hjälp när första spiken skulle i.

En lördag kom tre polare hem och vi skulle slänga upp pannorna och sen dricka öl och grilla. Jag hade räknat med lör-sön för att bli färdig med allt, men det räckte med lördagen.

Först langade vi upp alla pannorna som vi spred ut i stackar. Sen gick en runt och la ut och en gick efter och rättade till. Skruvade två rader i alla riktningar.

Det kan ju ha tjuvstartats lite på ölen rätt tidigt då inga fruar var med den dagen. Så när taket var lagt kl 13 kom vi salongsberusade på att vi skulle sätta vindskivor. Det blev ett dividerande om vad som var snyggast. Överlapp eller girning. Överlapp vann och så började vi såga till dem. Det är ärligt talat lite blurrigt resten av eftermiddagen men i efterhand tycker jag det blev bra.


Efter ett arbetspass på jobbet blev det dags för ytterpanelen. Köpte grundmålat 22*145 och började i ett hörne. Insåg att jag fick tänka till lite för att beräkna antal och avstånd mellan brädorna. Men det gick hyggligt efter lite googlande och sen flöt det på.

Kom på att jag måste börja vid fönstren, och då måste ju överblecket på först. Shit. Hur bockar man plåt? Det blev en halvtimme på youtube och sen gick det hyfsat.

Eftersom attefallshuset (enligt min mening) ser lite för högt ut, så ville vi ha en midjebräda och över den ett bleck. Det var inte helt enkelt att beräkna exakt var knutbrädan skulle hamna, då jag ville ha ett plåtuppvik en bit in i knutbrädan.

När jag satt all underpanel över midjebrädan och skulle börja sätta locken insåg jag att det inte fanns något att spika locken i. Hade glömt extra spikläkt för locken. Satan. Bara att ta ner 44 brädor, in med gles och upp med brädorna igen.

Innan jag satte upp panel över bleck eller där det var svåråtkomligt målade jag ändträet tre ggr med Visir, sen två lager färg.

Höll nog på i tre veckor (utanför arbetstid) med panelen, innan jag var färdig. Sjukt tidskrävande när jag var ensam. Upp och ner på ställning, såga, mäta etc.

Under denna tid kom även stuprör och hängrännor på plats.
 
  • Vitt hus under konstruktion, havsutsikt, blå himmel, byggmaterial på marken, grus och stenläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitträ beklädnad på byggnad och svart takkant mot klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hus under konstruktion med träpaneler, isolering, fönsteröppning och stege. Klädesplagg hänger på stegen. Soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rött tak på hus, verktyg spridda, havsutsikt, takarbete pågår, skog omkring, molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takpannor staplade för takläggning, träbattens, underlagstak, byggarbetsplats, träd och buskar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takstolar på hus, under konstruktion, verktyg synliga, bostadsområde i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hus under konstruktion med isoleringsskivor, fönsteröppningar täckta, stegar, såg och arbetsmaterial synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusbyggarbetsplats med trästomme, brädlager och byggmaterial, högt i tak, halvfärdig konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd byggarbetsplats, släpvagn, byggställning, solig dag, blå himmel, träd, hus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
saiter och 35 till
  • Laddar…
Så jäkla kul läsning! Riktigt imponerad av vad du åstadkommit.

Ett par frågor:
  • Skulle du säga att er tidigare renovering utan huvudbonaden gav avgörande erfarenhet för att ge sig på attefallshuset?
  • Har du ”pluggat” konstruktion på något annat sätt? Var har du lärt dig mer?
  • Har du tips på några vettiga böcker eller resurser för att lära sig själv?
Ser fram emot att läsa mer om bygget!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Genaugenau Genaugenau skrev:
Så jäkla kul läsning! Riktigt imponerad av vad du åstadkommit.

Ett par frågor:
  • Skulle du säga att er tidigare renovering utan huvudbonaden gav avgörande erfarenhet för att ge sig på attefallshuset?
  • Har du ”pluggat” konstruktion på något annat sätt? Var har du lärt dig mer?
  • Har du tips på några vettiga böcker eller resurser för att lära sig själv?
Ser fram emot att läsa mer om bygget!
Hej 😀

Glad att du uppskattar det. Som jag skrev så kollade jag själv en massa på youtube och läste trådar här och på andra forum. Så kan det här inspirera och kanske hjälpa nån annan glad amatör är det värt mödan.

Tack för beröm. Jag är dock bara glad amatör, och jag har bra kompisar att fråga om råd.

Dina frågor:

1. Ja absolut. Det allra första jag skulle åtgärda på vårt hus var att fylla igen ett hål i den trasiga cementplattan i källaren. Hade spänningshuvudvärk för jag inte visste hur jag skulle göra, vilket sorts cement jag skulle använda etc.
Idag hade jag slabbat i vafan som helst i cementväg som låg i nån öppnad säck 😂

Jag tror att man hela tiden flyttar fram gränserna ju mer man grejar.

2. Nej, jag är sjöman. Jag har inte pluggat nått som hjälpt i den här processen. Varit med pappa och renoverat lite när jag var barn.

3. Youtube! ”Mitt liv som byggare” är en riktigt bra snubbe att följa. Byggare Björn också. Här inne får man en del bra råd också, men det är så många bud att man får svårt att sålla. Då har jag frågat vänner som är byggare.

Har nån bok hemma som heter Husets ABC men den har jag helt glömt bort 😬

Tack. Det kommer mer. Ha en fin kväll.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
Fantastisk berättelse! Älskar dina beskrivningar.
 
  • Gilla
Pipedream och 2 till
  • Laddar…
Jobbhelg, inte mkt tid över för att skriva byggdagbok.

I alla fall. När fasaden var uppe så hade fönster och altanparti så passande anlänt till min uppfart. Tyvärr var det en stor spricka i altandörren men jag bestämde mig för att sätta in den ändå så får det lösa sig senare.

Jag har inte satt in fönster seriöst tidigare. Hade smackat in ett i ett gammal förråd och bytt på hönshuset, men det här kändes lite som det var på en annan nivå. Jag bad en polare som nyss byggt hus att hjälpa mig, i alla fall med det altandörrarna och de största fönstren. Det första vi upptäckte var att eftersom jag ville ha fönstren ute i flush med panelen så finns det inte så mycket kvar utav betongplattan att ställa karmarna på. Och eftersom jag inte skurit bort frigoliten i plattan under öppningarna fanns ju inte möjligheten att fästa rätt i plattan heller. Det slutade med att vi köpte några herrejösses-skruvar och drog fast en regel i det nedersta spikläktet. Det blev bra, då hade vi dessutom något att fästa tröskelblecket i.

Vi fick satt altandörrarna, sidofönstren och specialfönstret på öster-väggen den dagen och jag var så tacksam för hjälpen jag fick.

Jag hade inte satt paneleln på österväggen än, för jag tänkte att det ändå aldrig regnar eller blåser från öster här på västkusten. Helgen efter fönstren var uppe på den väggen kom årets regnstorm. Givetvis från öster. Det droppade in vatten trots att jag tejpat noga och jag började nojja. Insåg att det letat sig in under spikglesen och bakom tejpen. Var ute i skitvädret och försökte tejpa. Slutade med silikon.

V.44 hade vi bokat en resa för att min arma kropp skulle få vila, och komma iväg lite med familjen. Började känna stress. Insåg att det går för långsamt, ville ha tätt innan vi drog. Sprang på en pensionerad snickare nere på brädgården och bad om hjälp.

Han kom och var med i ca 12 timmar. Inte bara hann vi med att sätta upp sista panelen, vi hann även sätta in resterande fönster, dreva och sätta foder.

Han mätte och sågade, jag hann fan inte med. Han gjorde tre perfekta fönsterfoder på samma tid som jag hann klia mig i huvudet över hur jag skulle få till ett halvhjärtat. Min respekt för hantverkare har vuxit till någon sorts osund guda-dyrkan under hösten :)

Dagen innan vi drog till värmen var allt tätt och nu började det se ut som ett hus och inte ett skjul.
 
  • Arbetsplats utomhus, byggarbetare installerar fönster, trästomme, verktyg och byggmaterial spridda, dagtid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modern byggnad, vit trävägg, stora fönster, pågående byggarbete, klistermärken på glaset, grått takutsprång, öppen dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit byggnad, grått tak, fönster, stege lutad mot väggen, rör på marken, grusad yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
saiter och 14 till
  • Laddar…
Henok12 Henok12 skrev:
Hej 😀

Glad att du uppskattar det. Som jag skrev så kollade jag själv en massa på youtube och läste trådar här och på andra forum. Så kan det här inspirera och kanske hjälpa nån annan glad amatör är det värt mödan.

Tack för beröm. Jag är dock bara glad amatör, och jag har bra kompisar att fråga om råd.

Dina frågor:

1. Ja absolut. Det allra första jag skulle åtgärda på vårt hus var att fylla igen ett hål i den trasiga cementplattan i källaren. Hade spänningshuvudvärk för jag inte visste hur jag skulle göra, vilket sorts cement jag skulle använda etc.
Idag hade jag slabbat i vafan som helst i cementväg som låg i nån öppnad säck 😂

Jag tror att man hela tiden flyttar fram gränserna ju mer man grejar.

2. Nej, jag är sjöman. Jag har inte pluggat nått som hjälpt i den här processen. Varit med pappa och renoverat lite när jag var barn.

3. Youtube! ”Mitt liv som byggare” är en riktigt bra snubbe att följa. Byggare Björn också. Här inne får man en del bra råd också, men det är så många bud att man får svårt att sålla. Då har jag frågat vänner som är byggare.

Har nån bok hemma som heter Husets ABC men den har jag helt glömt bort 😬

Tack. Det kommer mer. Ha en fin kväll.
Tack för svar och ursäkta tidigare typos, blir lätt fel när man skriver med ena handen och matar babyn med andra 😅

Verkligen rolig läsning och bedrift du delar med dig av. Jag läser runt lite här på forumet för att på sikt våga mig på något slags projekt. Har lånat hem olika slags böcker t.ex. ”Så renoveras torp & gårdar”. Att läsa om andras bedrifter driver mig långsamt närmre en (ännu diffus) dröm om att bygga/renovera något själv. Ibland blir jag nästan rädd för alla okända begrepp, ”spikläkt” vad fan är det? Känslan omvandlas snabbt till nyfikenhet och ”nog ska jag kunna haja detta”-känsla!

Tack för tipsen, skall definitivt spana in dessa!
 
  • Gilla
saiter och 3 till
  • Laddar…
Genaugenau Genaugenau skrev:
Tack för svar och ursäkta tidigare typos, blir lätt fel när man skriver med ena handen och matar babyn med andra 😅

Verkligen rolig läsning och bedrift du delar med dig av. Jag läser runt lite här på forumet för att på sikt våga mig på något slags projekt. Har lånat hem olika slags böcker t.ex. ”Så renoveras torp & gårdar”. Att läsa om andras bedrifter driver mig långsamt närmre en (ännu diffus) dröm om att bygga/renovera något själv. Ibland blir jag nästan rädd för alla okända begrepp, ”spikläkt” vad fan är det? Känslan omvandlas snabbt till nyfikenhet och ”nog ska jag kunna haja detta”-känsla!

Tack för tipsen, skall definitivt spana in dessa!
Jag slarvskriver som tusan själv, och jag har ingen bebis att skylla på 😀

Det kommer gå kanon. Jag brukar tänka att det värsta som kan hända är att det kostar pengar för att hyra in en snickare att styra upp mina misstag.

Självklart när det handlar om säkerhet såsom el, bärande konstruktioner etc bör man ju ta hjälp, men rätt mycket kan man göra själv. Lycka till och kör hårt med framtida projekt 😀🤙🏻
 
  • Gilla
Genaugenau och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.