Hej alla!

Så var katastrofen ett faktum.

Vi har beställt ett hus av en av Sveriges största tillverkare av enfamiljshus, ett sk modulhus.

Jag är certifierad VVS-montör och undervisar dessutom i Säkervatten. Jag fick inte utföra VVS entreprenaden eftersom hustillverkaren ville använda sina egna certifierade VVS-montörer, helt ok:)

Vid byggmötet en vecka innan husleverans informerar jag byggledaren om att vatten finns framdraget och att vattnet är "på". Jag visar honom en 32mm pem slang som grundentreprenörens VVS-montör proppat. Grundentreprenören behövde vatten därför lämnades avstägningsventilen i gatan öppen och pem slangen proppades.

Vid montage av huset tar en av snickarna pem slangen och försöker sticka upp den i modulen. Detta misslyckas han med eftersom proppen på slangen är för stor. Utan att kontrollera om vattnet är avstängt så tar han av proppen. Eftersom det inte kommer något vatten så drar snickaren slutsatsen att vattnet är avstängt och struntar i att sätta tillbaka proppen och går hem. Antagligen har vattnet frusit dagen innan eller så tryckte kranbilen ihop slangen, eller en kombination av båda. En värme fläkt ställs in i huset vilket förmodligen tinar isproppen och vatten från 32mm pem slang står som en fontän inne i huset över natten.

På morgonen upptäcker snickaren att det sprutar vatten och lyckas ringa mig och skriker:
-varför har du satt på vattnet. Det fanns inget vatten igår!
Jag skriker tillbaka:
-Jag har inte rört någon ventil. Du måste stänga av i gatan!

Under tiden som vattnet sprutar förklarar jag genom facetime hur man hittar och stänger av ventilen i gatan. Det är is på locket så det tar en stund för dom att hacka bort isen och få upp locket.

Jag ser på deras hantering av avstägningsventilen och det faktum att dom inte har en aning om hur man hittar en avstägningsventil i gatan, att detta är inga certifierade VVS-montörer.

Jag kontaktar byggledaren och frågar om dom kommer ta ansvar för vattenskadan. Han påstår att han inte kan svara på detta utan att hans uppgift blir att minimera skadorna och att självrisken är dyr. Jag kontaktade även säljaren som inte heller kan ge ett rakt besked. Blir faktiskt förbannad på att när man orsakat en sån katastrof, varför kan man inte bara rakryggad meddela kunden att vi står för alla kostnader?

Byggledaren hämtade två stycken stora avfuktare som står i huset.

Fråga: Borde dom inte ställa en avfuktare i grunden också? (det är en varmgrund)

Fråga: Ocab är bokade för en första besiktning, borde jag boka en egen besiktningsman direkt?

Fråga: Man ser att väggarna blivit fuktskadade. Visst måste väggarna öppnas, isolering tas bort och allt torkas?

Fråga: vattnet sprutade upp på innertaket i tvättstugan, sedan har vattnet runnit ovanpå innertaket. I närliggande rum ser man att vatten runnit på väggarna ner från innertaket. Måste inte innertaket rivas, isolering tas bort och mellanbjälklaget torkas?

Fråga: Borde inte alla golvskivor tas bort och isoleringen i golvbjälklaget också tas bort?

Huset är isolerat med mineralull. Enligt byggledaren tar inte mineralull upp vatten, vilket visserligen är sant, men kan inte mineralull stänga in fukt?

Det är många frågor just nu och vi behöver alla tips vi kan få för att lösa detta. Tack på förhand för alla svar!
 
  • Ledsen
  • Wow
  • Gilla
  • Arg
Workingclasshero och 24 till
  • Laddar…
R
Jonklar Jonklar skrev:
Fråga: Man ser att väggarna blivit fuktskadade. Visst måste väggarna öppnas, isolering tas bort och allt torkas?
Ja det måste öppnas..
Jonklar Jonklar skrev:
Fråga: vattnet sprutade upp på innertaket i tvättstugan, sedan har vattnet runnit ovanpå innertaket. I närliggande rum ser man att vatten runnit på väggarna ner från innertaket. Måste inte innertaket rivas, isolering tas bort och mellanbjälklaget torkas?
All blöt gips måste tas ned..
Jonklar Jonklar skrev:
Fråga: Borde inte alla golvskivor tas bort och isoleringen i golvbjälklaget också tas bort?
Ja bjälklaget behöver öppnas för uttorkning..
Jonklar Jonklar skrev:
Huset är isolerat med mineralull. Enligt byggledaren tar inte mineralull upp vatten, vilket visserligen är sant, men kan inte mineralull stänga in fukt?
Mineralull suger vatten, även om den är lite fukttålig…

Jättetråkigt det ni har råkat ut för, men det viktiga blir o öppna upp och torka ut…
 
  • Gilla
Purre och 13 till
  • Laddar…
RoTe
Finns det nåt värre än vattenskador? Synd dom inte tände eld på huset istället.
 
  • Gilla
lindgrenbella och 5 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ja det måste öppnas..

All blöt gips måste tas ned..

Ja bjälklaget behöver öppnas för uttorkning..

Mineralull suger vatten, även om den är lite fukttålig…

Jättetråkigt det ni har råkat ut för, men det viktiga blir o öppna upp och torka ut…
Vad säger du, måste inte all blöt mineralull tas bort eller går den att torka med avfuktare?
 

Bästa svaret

R
Jonklar Jonklar skrev:
Vad säger du, måste inte all blöt mineralull tas bort eller går den att torka med avfuktare?
Ja det behöver lyftas ut annars tar det orimligt lång tid att torka ut och då är risken för mögelangrepp på träet överhängande..
All blöt gips och spån är bara o skära ner o slänga, detta måste Ocab bekräfta o göra annars får ni reagera…
 
  • Gilla
Purre och 10 till
  • Laddar…
R
Se till o dokumentera själv och ta allt viktigt via Mail så att det finns som bevis, ifall det skulle bli något i framtiden..
 
  • Gilla
TickyNucker och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
Om jag ska gå efter vad Ocab gjorde här vid en liten vattenskada så mäter de mycket noga var det är högre fukthalt än normalt och dokumenterar detta med foton med markerade områden i en rapport. Här gick den rapporten vidare till försäkringsbolaget och till ett annat företag som är ansvarigt för att riva ut allt fuktigt material. Efter det kommer Ocab ut på fler besiktningar för att avgöra var fläktar behövs och när det har torkat upp.
 
  • Gilla
Purre och 9 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om jag ska gå efter vad Ocab gjorde här vid en liten vattenskada så mäter de mycket noga var det är högre fukthalt än normalt och dokumenterar detta med foton med markerade områden i en rapport. Här gick den rapporten vidare till försäkringsbolaget och till ett annat företag som är ansvarigt för att riva ut allt fuktigt material. Efter det kommer Ocab ut på fler besiktningar för att avgöra var fläktar behövs och när det har torkat upp.
Ja Ocab lär vara seriösa.
 
P
Jonklar Jonklar skrev:
Blir faktiskt förbannad på att när man orsakat en sån katastrof, varför kan man inte bara rakryggad meddela kunden att vi står för alla kostnader?
I ett fall som ditt hade jag utgått från att byggaren står för korrigering av sina egna misstag.
Byggaren har rimligen en ansvarsförsäkring som träder in.

Meddela byggaren att du utgår från att dennes försäkring täcker skador och sanering, samt att byggaren står för självrisken.

När ett fiberbolag skulle gräva för fiber på vår tomt, tvärs över avloppsledningen, sa jag ungefär ovanstående. Det medförde en ganska lång försening så jag misstänker att fiberbolaget från början inte hade någon plan för hantering av eventuella missöden.

Bra att du har bokat egen besiktning snabbt. Byggarens försäkringsbolag kanske gnäller om det, men man kan inte vänta med att åtgärda ett sånt här problem.

Vilket bolag har ni anlitat för husbygget?
 
  • Gilla
Jonklar och 3 till
  • Laddar…
P
Jonklar Jonklar skrev:
Jag ser på deras hantering av avstägningsventilen och det faktum att dom inte har en aning om hur man hittar en avstägningsventil i gatan, att detta är inga certifierade VVS-montörer.
Be byggaren om att få dokumentation på certifieringen.
 
  • Gilla
Jonklar och 1 till
  • Laddar…
Vad är det för certifiering? I en annan tråd var det certifierade byggare för att montera kök. Man kallar allt möjligt gör certifierat för att försöka få det att se ut som någon typ av officiellt krav.
 
  • Gilla
NL12345 och 4 till
  • Laddar…
Tråkigt det som inträffat, det håller jag med om.
En sak som jag direkt reagerade på: Varför du som certifierad VVS-montör och instruktör i säker vatten inte själv identifierade risken med att lämna ventilen öppen i gatan, när du visste att slangen skulle hanteras av någon annan än en annan VVS'are ?
Hade det varit jag hade jag sett till att stänga ventilen tills slangen skulle kopplas mot mätarkonsollen av byggarens vvs'are, och låtit denne släppa på vattnet och således helt undvikit eget ansvar,när byggaren uttryckligen inte ville att du skulle utföra några arbeten själv.
Nu kommer det säkerligen bli diskussioner om varför ventilen lämnats öppen och dom kommer,om du har otur, försöka lägga ansvaret på dig för att du visste om att ventilen var öppen.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 11 till
  • Laddar…
R
P pmd skrev:
I ett fall som ditt hade jag utgått från att byggaren står för korrigering av sina egna misstag.
Byggaren har rimligen en ansvarsförsäkring som träder in.

Meddela byggaren att du utgår från att dennes försäkring täcker skador och sanering, samt att byggaren står för självrisken.

När ett fiberbolag skulle gräva för fiber på vår tomt, tvärs över avloppsledningen, sa jag ungefär ovanstående. Det medförde en ganska lång försening så jag misstänker att fiberbolaget från början inte hade någon plan för hantering av eventuella missöden.

Bra att du har bokat egen besiktning snabbt. Byggarens försäkringsbolag kanske gnäller om det, men man kan inte vänta med att åtgärda ett sånt här problem.

Vilket bolag har ni anlitat för husbygget?
Ja om TS har avtal med byggaren, men jag misstänker att TS har avtal med hustillverkaren och då är det inte byggaren som man ska ställa kraven till utan husföretaget…
 
  • Gilla
Jonklar
  • Laddar…
Ring ditt försäkringsbolag. Du bör ha tecknat en försäkring som gäller under byggtiden och då låter du ditt försäkringsbolag ta fram en åtgärdsplan tillsammans med Total/general-entreprenör. Lita aldrig på någon annans kontakter med deras försäkringsbolag.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Hej

Jag hade absolut tagit ut en egen firma för fuktbesiktning, då det kan vara så att ocab och byggare är bundisar (behöver naturligtvis inte vara så). Men bara för att vara på säkra sidan.
Jag kan med erfarenhet säga att har dom inte anslutit torrluft från avfuktare till bjälklagen, väggar och dylikt så kommer dessa inte iheller torkas ur med att sätta avfuktare volymt. Lägger man då även till värme så kan det genast få möjlighet för mikrobiell påväxt på de organiska materialen. Vill man säkerställa att det inte ska bli så får alla blöta materialer som är kopplade till ytskikt rivas för att sen kunna torka stomme och man har då möjlighet att få en en status över hur det ser ut i väggar och bjälklag.
 
  • Gilla
Jonklar och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.