Hej!

Huset har en lite konstig utbyggnad se bild. Det är ett extrarum som byggts till i ett överhäng där det innan fanns ett enkelt balkonggolv.

Det är ganska dåligt gjort och isolerat. Rummet har varit stängt innåt resten av huset tidigare för att det släpper in kyla men då vi lade vattenburen golvvärme inkluderade vi detta rummet. Så vi behöver få det bättre isolerat helt enkelt.

Framförallt tror jag att golvet kyls ner rätt bra underfrån. Men även den korta främre väggen känns kall.

Den som gjorde detta har satt dit isodränplattor på undersidan. Vad som är över det vet jag inte riktigt förutom fasad/träplankor man ser. Tror det är lite isolering, en spånplatta, sen värmeslingor/trägolvet. Känns korkat att hela husets värme får jobba extra i detta rummet.

Har ni några bra och ekonomiska tips på vad man skulle kunna göra?

Jag har tänkt på att isolera bättre under men också sen bygga ett förråd under hela hänget. Men kanske börja med att bara få det bättre isolerat. Alla idéer är välkomna.

Ps. Det lutar litegrann. Det sitter en järnstöttepelare i hörnet som man ser på bilden. Den har satt sig lite (hela huset har satt sig lite) tänkt att man kanske måste göra ngt åt det, men den känns robust ändå. Lutningen kan vi leva med...

Allt gott!
Martin Utbyggnad på hus med synlig järnstöttpelare och lutande balkonggolv under rummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av en utbyggnad under husets överhäng med synliga isodränplattor och en järnstöttepelare i hörnet.
Skapa konto
Utbyggt extrarum under överhängande balkong med synlig järnstöttepelare och isodränplattor.
Skapa konto
Underifrånvy av ett husets överhäng med synliga isodränplattor och en stöttepelare.
Skapa konto
Utbyggnad under balkong på mörk träbeklädd husfasad med synlig järnstolpe och dörr.
Skapa konto

Hej!
Riv ner allt golv underifrån och börja om från början. Det kostar inte så mycket. Den största anledningen till att det känns kallt är säkert inte tjocklek på isolering, utan att det saknas vindskydd.
Tjing!

Hej @bamyl !

Tack för svar! Det låter ju rätt vettigt. Har du några tips på hur jag ska isolera det sen? Som en vanlig yttervägg typ? Material? Jag är ingen erfaren byggare... men kommer ta hjälp av en vän som har lite mer koll :).

Allt gott!

Hej!
Jag utgår ifrån att du inte har satt någon ångspärr på den varma sidan av golvet?
Du borde genomföra arbetet som om det vore en öppen plintgrund. (finns beskrivningar på nätet) (isolera omlott)
Jag skulle även sätta både difföppen vindpapp/folie och avsluta med en hårdare skiva längst ner. I skarvarna på denna skiva sätter du remsor eller reglar för att ytterligare täta uppåt.
Detta kan tyckas vara kaka på kaka, men det kan vara svårt att få helt vindtätt i efterhand.

När detta är klart, så skulle jag sätta någon form av väderskydd. Speciellt på den kortsida som fotot visar. Du har nästan ingen takfot och vattnet kommer att suga kapillärt i ändträ och skarvar.
Det kanske räcker med en korrekt monterad fotplåt eller underbläck.

Om du får lite pengar över så skulle jag satsa på ett överbläck ovan dörren, så den slipper ruttna mer. Kanske ett entrétak? Du måste även byta ut det där stupröret. ;) Du riskerar att få fuktgenomslag och frostsprängning på putsen om du låter det vara så där.

Kör hårt! ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.