När vi rev innertaket i köket (gipsskivor) så satt frigolitskivor ovanför gipset. Då de var hela och fina sparade jag dem.
Undrar nu om jag kan återanvända dem som isolering i en blivande gipsvägg i källaren? Ska bli förråd och ett litet skaffferi (innerväggar) Istället för att köpa vanlig isolering. Vi har satt stålregel mot källargolvet.

Bra eller dålig idé?
 
Redigerat:
Det är väl generellt sett en dålig idé att ha frigolit i väggar, mest för brandrisken, men även för att det är svår att undvika köldbryggor.

Är det innervägg antar jag att isoleringen är mest för ljudisolering och med frigolit får du trolige hålrum som inte sen ljudisolerar lika bra.
 
Ok, då kanske det inte är så bra. Tänkte mest återbruka skivorna istället för att slänga. Då får det bli inköp av ny isolering
 
Redigerat:
Det går säkert att återvinna skivorna för isolering på andra ställen.

Att slänga fullt fungerande isoleringsmaterial gör nog endast klimatförnekare när vi är mitt uppe i en klimatkris av magnitud.

Hatar du dina barn och framtida barnbarn?
 
  • Haha
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
När skrev jag att de skulle slängas? Det var ju precis det jag inte ville. Men om de inte passar i väggen får jag väl spara dem till annat lämpligare projekt.
 
  • Gilla
Davidbagare
  • Laddar…
Davidbagare
B Boende45 skrev:
Det går säkert att återvinna skivorna för isolering på andra ställen.

Att slänga fullt fungerande isoleringsmaterial gör nog endast klimatförnekare när vi är mitt uppe i en klimatkris av magnitud.

Hatar du dina barn och framtida barnbarn?
Hahahaha vilken fantastisk drastisk fråga!! Varför frgar du så?
 
Är det någon specifik anledning till att ni tänkt isolera väggen? källare är ju högriskområde för mögel och dylikt så skulle nog om jag skulle bygga en vägg försöka hålla det till endast stål och gipsskivor. Lämpligast är att mura upp väggen av Leca eller lättbetongblock.

frigoliten kan du säkert finna användning för och om du inte har plats att lagra den så är begagnatvärdet på byggmaterial väldigt bra idag
 
Så här ser det ut. Kan jag sätta gipsskivor utan isolering emellan kanske?
Har varit ett torkrum innan, tänkte sätta upp vägghyllor och ha det som skafferi
 
  • Renoveringsarbete i progress, träreglar för vägg, elinstallationer, byggmaterial, obearbetade ytor, arbetslampa på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Davidbagare
Ja, du kan hoppa över isolering och bara ha gips direkt på reglarna. Men vad är det för utrymme ni bygger?

Edit: Läste nu förråd och litet skafferi.
Ja. Skit i isolering eller kör med er frigolit. Kommer funka bra där.
 
Davidbagare
Isolering är ju bra att ha i det lilla rummet om ni vill hålla annan temp än i lvriga rummet. Typ om ni har ett friskluftsintag i den väggen och vill hålla kallare där än i resten av rummet utanför.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Det är en källare. Tidigare var det garage men vi har murat igen garageporten och ska göra ett hobbyrum/spelrum till barnen
 
  • Ett rum under renovering med oslipade väggar, kablar, färgburkar och byggmaterial på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett outvecklat rum med isolering, fönster, träbjälkar och en handske på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kör med frigoliten du, det kommer bli toppen..
 
  • Gilla
*Christina*
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.