Hej!
Kan jag koppla det här själv eller behöver jag elektriker?

Från väggen går blå, vit och grön/gul kabel. Se bild. Hur ska jag koppla?

Med vänlig hälsning,
Sofie
 
  • Öppet elektriskt dosa med blå, vit och grön/gul kabel som sticker ut, bredvid en LED-transformator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen elinstallation med blå, vit och grön/gul kabel i förberedelse för anslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Regelmässigt så är det behörighets/auktoritetskrävande arbete.

Uttaget i skåpet, vill du att det ska styras samtidigt med belastningen eller vill du att uttaget ska vara kontinuerligt spänningssatt?

Hur skulle du koppla om du kopplar själv? rita/skriv hur du skulle koppla så kan vi säga om det är rätt eller fel.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Regelmässigt så är det behörighets/auktoritetskrävande arbete.

Uttaget i skåpet, vill du att det ska styras samtidigt med belastningen eller vill du att uttaget ska vara kontinuerligt spänningssatt?

Hur skulle du koppla om du kopplar själv? rita/skriv hur du skulle koppla så kan vi säga om det är rätt eller fel.
-Grön/gul till grön/gul
-Blå till blå
-Beige (till vänstra brun). Finns två att välja mellan.

Eftersom jag inte förstår frågan du ställer så kanske jag inte är behörig?

/Sofie
 
  • Elektrisk anslutning med färgkodade kablar och skruvklämmor, markerat hur kablar ska matchas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, eftersom du frågar så är det högst troligt att du inte får koppla in skåpet.

OM det är rätt kopplat i andra änden av trådarna så blir det rätt kopplat så som du beskriver.
Vi kan bara gissa, samt göra arbetshypoteser, för att veta så måste man mäta.

Eftersom det är en bygel mellan bägge bruna trådarna så kvittar det vilken av dom du kopplar den gråa tråden mot.

Eftersom du bara har en tändtråd och ingen tråd med fast fas så kommer uttaget i skåpet att vara spänningssatt samtidigt som belastningen är tänd.
För att få uttaget spänningssatt hela tiden så måste det dras fram en tråd till till skåpet.
 
Du har väl en inkopplingsanvisning för skåpet?

Vilka färger du har ut från väggen är helt irrelevant. Du behöver ta reda på funktionen, och matcha det mot vad skåpet kräver. Fas, nolla, kanske skyddsjord, kanske tändtråd.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du har väl en inkopplingsanvisning för skåpet?

Vilka färger du har ut från väggen är helt irrelevant. Du behöver ta reda på funktionen, och matcha det mot vad skåpet kräver. Fas, nolla, kanske skyddsjord, kanske tändtråd.
Står bara ”installeras av en behörig elektriker” i anvisningarna. Kanske bäst att ta in en elektriker, tack för hjälpen! :)
/S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.