Vi funderar på att ha infällda högtalare i taket i vårt nya hus.

Det kommer att vara två högtalare i köket, två eventuellt fyra i vardagsrummet, två på kontoret, två i sovrummet samt två på toaletten.

Vi vill inte ha trådlöst och vill gärna använda vår Bang & Olufsen Beosond 4 och eventuellt våra två Beolab 4000 högtalare i vardagsrummet. Önskar separat volymkontroll i varje rum och det ska gå att koppa in dator och även iPhone med bluetooth.

Har satt upp en skiss på placering av högtalarna. Ser det OK ut? RITNING

h%C3%83%C2%B6gtalare1.jpgh%C3%83%C2%B6gtalare1.jpg

Hur löser man detta på enklaste (billigaste) sätt? Tips, tankar & idéer motas tacksamt.

Nyfiken på våra HUSplaner ta en titt HÄR!
 
Redigerat:
Kan varmt rekomendera Sonos, Dra alla högtalare till en centralpunkt, vid elcentralen så har ni lite valmöjligheter i framtiden.

Ni kanske känner att spela olika musik/volym i kök och vardagsrum känns lite överdrivet, isåfall klarar ni er på 4st sonos zoneplayer 120. Allt styrs via wifi så från dator, android/iphone eller ipad.
 
Tack för rekommendationen men vi vill ha inbyggda högtalare och inte lösa enheter som ska placera i rummen. Jag undrar om det finns det högtalare som kan placeras i taket med samma funktioner som Sonos Zoneplayer 120?
 
Oklart om det finns förstärkare för inbyggnad i tak, WHD tror jag har "puckar" men då måste du ändå ha en server för att kunna styra via mobilerna.

Men själva zoneplayern är bara förstärkaren, Sen kan du välja vilka högtalare du vill.
 
Finns inte mycket aktiva IP baserade inbyggnadshögtalare ... av någon anledning. Med nya Power over Ethernet hade det varit väldigt smutt. De enda jag kommer på på rakt arm är Polk Audio och deras ...

http://www.polkaudio.com/customaudio/lci/index.php?s=lc80i-ip

Däremot så går det ju utmärkt att sätta alla Sonos Zoneplayers i ett gemensamt centralt utrymme (idag byggs väl ändå alla hus med någon form av "teklnikskrubb" och dra högtalarkablarna ut till de olika in-ceiling högtalarna, som nämnts ovan. De behöver inte stå framme. Sedan styrs allt med vanlfri iPod/iPhone/iPod eller Android platta/telefon.
 
Aha nu fattar jag! Fungerar zoneplayern men vår Bang & Olufsen Beosond 4?

Zoneplayern 4.641 kr + frakt 199 kr = 4.840 kr
Polk Audio LC80i-IP pair $123.88 = 825 x 5 = 4.125 kr + frakt
Det är ju super rimligt i pris trodde att det skulle vara mycket dyrare!

Nu har jag läst igenom installations guiden för PulkAudio och undrar om det behövs volymknappar i varje rum eller om man kan styra volym i olika rum genom Zoneplayern?
 
Redigerat:
Husplaner skrev:
Vi funderar på att ha infällda högtalare i taket i vårt nya hus.

Det kommer att vara två högtalare i köket, två eventuellt fyra i vardagsrummet, två på kontoret, två i sovrummet samt två på toaletten.

Vi vill inte ha trådlöst och vill gärna använda vår Bang & Olufsen Beosond 4 och eventuellt våra två Beolab 4000 högtalare i vardagsrummet. Önskar separat volymkontroll i varje rum och det ska gå att koppa in dator och även iPhone med bluetooth.

Har satt upp en skiss på placering av högtalarna. Ser det OK ut? RITNING

[bild][bild]

Hur löser man detta på enklaste (billigaste) sätt? Tips, tankar & idéer motas tacksamt.

Nyfiken på våra HUSplaner ta en titt HÄR!

Varför kör du inte ett beolinksystem fullt ut?

Huvudrum:

Din beosound 4 med beolab 4000 kopplade till den

till den ansluter du Apple:s Airport express på aux ungång beosound 4
(gör att du kan stream ljud trådlöst via ditt nätverk från t.ex mac/pc eller iphone/ipad)

Övriga rum:

1st Beolink passive (förstärkare för att använda passiva högtalare i beosystem)

Valfria takhögtalare för inbyggnad t.ex sonance eller jamo mfl

mellan rummen dras en masterlinkkabel

Varje rum har då en ir mottagare för fjärrkontrollen samt lokala knappar för volym samt på av/timer
 
Jag kör Airport express routers med en miniförstärkare efter varje, därefter kan man koppla på valfrihögtalare. Funkar klockrent med Iphone och Ipad. Kan köra allt från spotify, Itunes, youtube osv...

Airport express 823:-
Förstärkare 800:-

dvs 1 600:- + dina högtalare för varje rum. Sen har du din Ipad eller Iphone att styra allt med. Säger att det är underbart med en IPAD + spotify att skicka runt bordet.

OBS tänk på att allt är trådlöst så behövs bara ett eluttag för router + förstärkare...

//Anders

//Anders
 
Hej Anders!
Vilken förstärkare rekommenderar du? Jag har en MacBook, iPhone och Appe AirPort Express. Vad för högtalare har du?
 
Redigerat:
Jag har lite olika högtalare, beroende av användningsområde, men kan beskriva mitt uterum jag just nu bygger, Det är ca 20m2 och jag gick in på hifiklubben och sa jag ville ha det bästa som fanns för inbyggnad, 99% av tiden lyssnar jag som bakgrundsmusik och 1 gång/år har jag nyårsfest och då ville jag har riktigt bra ljud att dansa och festa loss till.

Jag köpte följande högtalare: (Dyra, men riktigt sjukt bra ljud)
http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/inbyggnadutomhus/bw_ccm683_in-wall-hogtalare.htm

Hittar inte förstärkaren på deras hemsida, men för att driva de högtalarna så köpte jag en lite kraftfullare miniförstärkare för ca 2 000kr på hifiklubben,

Hittade den:
http://www.hifiklubben.se/produkter/stereo/forstarkare/argon_da2-digital-usb-_forstarkare.htm


Skall man bara ha det som bakgrundsmusik räcker de billigare modellerna för nån hundralapp st, det har jag på övriga ställen, detta var extremfallet. Om du är intresserad kan jag ta nån filmsnutt på ljudet. samt hur jag styr det.

//Anders
 
Redigerat:
aedwall skrev:
Jag har lite olika högtalare, beroende av användningsområde, men kan beskriva mitt uterum jag just nu bygger, Det är ca 20m2 och jag gick in på hifiklubben och sa jag ville ha det bästa som fanns för inbyggnad, 99% av tiden lyssnar jag som bakgrundsmusik och 1 gång/år har jag nyårsfest och då ville jag har riktigt bra ljud att dansa och festa loss till.

Jag köpte följande högtalare: (Dyra, men riktigt sjukt bra ljud)
[länk]

Hittar inte förstärkaren på deras hemsida, men för att driva de högtalarna så köpte jag en lite kraftfullare miniförstärkare för ca 2 000kr på hifiklubben,

Hittade den:
[länk]


Skall man bara ha det som bakgrundsmusik räcker de billigare modellerna för nån hundralapp st, det har jag på övriga ställen, detta var extremfallet. Om du är intresserad kan jag ta nån filmsnutt på ljudet. samt hur jag styr det.

//Anders

Vad har du för övriga högtalare som du rekommenderar?
 
Hej!

Jag har också fastnat i ljudträsket!

Nedan ser ni min planlösning och jag har markerat plasten för högtalarna högtalarna i rött, mediacentralen i grönt. Huset kommer om 2 veckor så det finns alla möjligheter att flytta ändra platserna :)

Tacksam för tips på olika alternativ.



BRANTEVIK_plan_900.jpg
 
Redigerat:
Howlindano skrev:
Tacksam för tips på olika alternativ.
Blir inte stereoljudet lite "platt" med bara en högtalare? ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.