Köpte ett hus som har jordvärme med Thermia Diplomat Duo. Jag har ingen erfarenhet av jordvärme och förra ägaren bodde bara några år i huset och visste i stort sett ingenting. Golvvärmen fungerar som den ska i huset och displayen visar inget konstigt vad jag kan se.

Jag tycker köldbärarvätskans nivå (2 i bilden) ser låg ut, borde fyllas på? Har läst på litet men manualen nämner inte hur jag fyller på kökdbärarvätskan.

A) Innan jag börjar, behöver jag stänga av systemet? Något viktigt att tänka på gällande tryck etc?
B) Är det korrekt allt jag behöver göra är att skruva upp ventilen (1 i bilden), ta det övre röret åt sidan (det leder till golvbrunnen, en säkerhetsanordning av något slag), för att fylla på plastbehållaren till två tredjelar ungefär?
C) Vad för slags vätska ska det vara? På olika forum ser jag bryne eller sprit nämnas.
 
  • Installationsrör, expansionskärl, ventiler, märkning, betongvägg, pilar som pekar på delar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hörn av ett rum med rör, kablar och avloppsbrunn på betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Termostat med display visar rumstemperatur 20.2°C, varmepump auto, knappar för justering, märke "Thermia".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

D Dilato skrev:
Vätskenivån sjunker när det är kallt i slingan, så beroende på din brine in/ut temperatur kanske det inte är så illa.

Här finns lite tips om hur man fyller och tar reda på vad man har för vätska.
[länk]
Tack, ska kolla in den.
Du har säkert rätt, vill minnas det var högra upp i höstas. Fortsätter lära mig men antagligen är det okej som det är just nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.