Som rubriken lyder så har jag en del av ladugården som är byggt i dubbelvarv tegel som börjar spricka och luta.

Byggnaden är från 40-talet och har varit eftersatt i underhåll sista årtionden tills nu då jag har tagit över släktgården.

Det är mycket jag funderar och undrar över när jag står och kollar hur dom byggde förr.
Totala arean av hela ladugården är ca 430kvm men delen som är byggd i tegel är ca 60kvm och användes som stall förr i tiden när det begav sig.

Som man ser på bilderna har putset spruckit, trycket från takstolen som förövrigt inte sitter ihop med andra delen?! av ladugården har börjat ge vika och tryckt ut tegelväggen så mycket så att jag börjar vara rädd att den rasar närsomhelst.

Min fråga till experterna här inne är, vad hade ni gjort? Detta har gjort så att jag har haft många sömnlösa nätter till följd av vart jag ens ska börja..

Skulle det fungera att slå bort teglet och ersätta det med trä? Det är spån på taket som säkert också samlar fukt och håller tryck på taket. Spånet/halmet som skulle vara mellan tegelväggarna är putsväck iallafall..
 
  • Gammalt förråd, sprucken tegelvägg, grön dörr, elektriska installationer, viss oordning, saker lagrade ovanpå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal tegelvägg, gröna dörrar, träbjälklag, kablar, obehandlat golv, industriell eller lada miljö, slitet, rustikt udseende.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Åldrade träbjälkar med sprickor och avflagnad färg, synliga i ett smalt utrymme. Möjlig förfall, renoveringsbehov.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är ingen expert på murade väggar, men sprickan ser ut som ett tvärkraftsbrott och får mig fundera på hur väggens stöd i underkant ser ut? Kan marken t.ex. satt sig så att väggen försökt bära last till änden av väggen istället för bara rakt ner?
 
  • Gilla
Kraftkung
  • Laddar…
C
Vad är det som gör att överliggaren vrider sig? Känns som att väggen är snedbelastad på något vis.
 
  • Gilla
Kraftkung
  • Laddar…
Jag undrar över skarven (?) i den stora träbjälken. Varför sitter den inte ihop och varför har den glidit isär.

Jag undrar om tegelväggen är menad att bära vikt eller om den (bara/delvis) är utfyllnad och det är träverket som (huvudsakligen) utgör den bärande stommen för taket? Hur ser det ut i högra änden av tegelväggen, vad är det som bär tak, träbjälke m.m. där?
Något som glidit ut eller sjunkit ner i det området? Som gör både att teglet tvingats ta tyngd och att skarven i träet gått upp?

Tittar lite mer... Är det utbytt virke ovanför dörren, inte en ursprunglig skarv? Kan det t.ex. ha läckt runt skorstenen så man kapat bort något skadat virke och bara lagt dit utfyllnad utan att inse att det är dragkrafter i den bjälken. Om det nu är det..., men tänker det kan vara en hypotes att fundera på.

Inga svar, bara frågor...
 
  • Gilla
Kraftkung
  • Laddar…
R Räknenisse skrev:
Jag undrar över skarven (?) i den stora träbjälken. Varför sitter den inte ihop och varför har den glidit isär.

Jag undrar om tegelväggen är menad att bära vikt eller om den (bara/delvis) är utfyllnad och det är träverket som (huvudsakligen) utgör den bärande stommen för taket? Hur ser det ut i högra änden av tegelväggen, vad är det som bär tak, träbjälke m.m. där?
Något som glidit ut eller sjunkit ner i det området? Som gör både att teglet tvingats ta tyngd och att skarven i träet gått upp?

Tittar lite mer... Är det utbytt virke ovanför dörren, inte en ursprunglig skarv? Kan det t.ex. ha läckt runt skorstenen så man kapat bort något skadat virke och bara lagt dit utfyllnad utan att inse att det är dragkrafter i den bjälken. Om det nu är det..., men tänker det kan vara en hypotes att fundera på.

Inga svar, bara frågor...
Jag har faktiskt ingen aning varför den inte sitter ihop, har ställt frågan till pappa men han har heller inget svar till varför dom byggde så.. På andra sidan sitter det ihop och är inga problem utan det är endast där det ser ut så. Sedan måste jag tillägga att det är en vinkel på taket där, så när snön yr så blir det ett otroligt tryck just där.

Det jag har hittat så är det tegel runt om, finns inget annat som bär, hela den delen av taket ligger på teglet, utfördelat på stora bjälkar. Kan försöka fota mera idag så får ni se hur det ser ut uppe på vinden.

Murstocken lurar nog lite på bilden, den är kanske 5m längre in så jag tror inte att det har läkt från den.
 
P patrikd84 skrev:
Jag är ingen expert på murade väggar, men sprickan ser ut som ett tvärkraftsbrott och får mig fundera på hur väggens stöd i underkant ser ut? Kan marken t.ex. satt sig så att väggen försökt bära last till änden av väggen istället för bara rakt ner?
Där har du nog en poäng, teglet står på en gjuten platta från stallet som mycket väl kan ha rört sig, har problem med en annan del av ladugården också där stensyllen har rört sig med årens lopp, dels pga avsaknad av hängrännor så när tjälen kommer och går flyttar stenen succesivt samt att de är för grunt grävda.
 
Min stora fråga är, tror ni det är möjligt att slå bort teglet och ersätta det med trä?
 
  • Gilla
Lotass
  • Laddar…
Absolut går det bra att ersätta tegelmuren med trävirke.
Kan också vara enklare då du bara behöver ordna med ordentligt stöd under varje stolpe och inte under hela muren. (Där eventuellt golvet sjunkit)

//AA
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.