Nätverksenheter, statusindikatorer, tre stycken, namn: UniFi Express, USW-Lite-8-PoE, U7-Pro, mörk bakgrund.
Har börjat med ett väldigt litet nätverk, lite tight budget just nu men är extremt nöjd. Tycker du ska satsa på wifi 7 oavsett vad alla säger. Det är framtiden.

Unifi express stödjer bara 5 enheter, så tänk på att inte överstiga det.
 
  • Gilla
ulfben
  • Laddar…
O
T Trevlig skrev:
[bild]
Har börjat med ett väldigt litet nätverk, lite tight budget just nu men är extremt nöjd. Tycker du ska satsa på wifi 7 oavsett vad alla säger. Det är framtiden.

Unifi express stödjer bara 5 enheter, så tänk på att inte överstiga det.
Du må ha ett litet nätverk, men du har en otroligt bra grund att stå på om du vill bygga ut!
 
O Ossian K Olsson skrev:
Du må ha ett litet nätverk, men du har en otroligt bra grund att stå på om du vill bygga ut!
Tanken är att vänta till BF 2024 och köpa en sån här. Skaffa en till U7-Pro, flex switch vinden och 2-4 kameror.

Sen använda Express till VPN hem på resor.
 
  • Black Friday-rea, UniFi-produkter, UDM Pro och Dream Wall, tidsbegränsade erbjudanden, priser angivna, inget datum specificerat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Alright. Så om jag är villig och lägga pengarna och vill få 2.5gbps i huset, så borde jag alltså kunna köra:
- UDM Pro som gateway / router / admin, koppla med fiber till
- en Enterprise 24 eller Pro Max 24* och därifrån ha ~400W och och 2.5Gbps till 24 / 8 portar (respektive).

Förstår jag det rätt?

Säg sen att vi börjar med 3 APs. Det skiljer 700kr mellan UniFi 6 Plus och Pro. Pro verkar ge... WiFi 6E och 5373 Mbit/s vs 3000Mbit/s. Kanske lika bra att välja 6 Pro, och vänta med WiFi 7 tills övriga maskinparken har glädje av det.

Till detta behövs sen småswitchar i serverskåp, medieskåp och garage. Flex och Mini finns i 8 och 16 portars, men det är bara Enterprise 8 som ger 2.5 Gbe och den är *snordyr*. Strikt talat så är det bara serverskåpet som har nytta av 2.5 Gbps, men... fy röven vilka pengar. Kan man köra en managerbar switch från annat märke utan att det strular alltför mycket?

* herrejisses hur menar de att 2.5Gbps är "enterprise"? vilken tårta har gjort denna produktsegmentering? vilken konsumentrouter som helst har 2.5Gbps idag...
 
O
ulfben ulfben skrev:
Alright. Så om jag är villig och lägga pengarna och vill få 2.5gbps i huset, så borde jag alltså kunna köra:
- UDM Pro som gateway / router / admin, koppla med fiber till
- en Enterprise 24 eller Pro Max 24* och därifrån ha ~400W och och 2.5Gbps till 24 / 8 portar (respektive).

Förstår jag det rätt?

Säg sen att vi börjar med 3 APs. Det skiljer 700kr mellan UniFi 6 Plus och Pro. Pro verkar ge... WiFi 6E och 5373 Mbit/s vs 3000Mbit/s. Kanske lika bra att välja 6 Pro, och vänta med WiFi 7 tills övriga maskinparken har glädje av det.

Till detta behövs sen småswitchar i serverskåp, medieskåp och garage. Flex och Mini finns i 8 och 16 portars, men det är bara Enterprise 8 som ger 2.5 Gbe och den är *snordyr*. Strikt talat så är det bara serverskåpet som har nytta av 2.5 Gbps, men... fy röven vilka pengar. Kan man köra en managerbar switch från annat märke utan att det strular alltför mycket?

* herrejisses hur menar de att 2.5Gbps är "enterprise"? vilken tårta har gjort denna produktsegmentering? vilken konsumentrouter som helst har 2.5Gbps idag...
Rent spontant känns det som att du överdimensionerar det här nätverket rätt rejält. Har du verkligen en tanke på att använda utrustning som klarar nyttja all den kapaciteten?
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Det är inte jag som överdimensionerar, det är Ubiquiti som inte följer med teknikkurvan. 2.5Gbps ska inte ens vara en merkostnad idag, det är lågprisalternativet till riktiga anslutningar (10Gbps och över). Men nu lever vi världen vi gör och jag känner inte till någon annan leverantör som säljer snygga APs, tillhörande infrastruktur och erbjuder en vettig mjukvarusida. Ubiquiti it is, trots att de ligger fem år bakom kurvan.
 
Walle85
Mitt tips är att kolla Blocket och Tradera, brukar dyka upp lite Unifi saker där till bra priser.
 
ulfben ulfben skrev:
Kan man köra en managerbar switch från annat märke utan att det strular alltför mycket?
Jodå, managerbar/managed/hanterad brukar innebära stöd för VLAN. Mikrotik har bra rykte.

Mokerlink och Trendnet säljs på Amazon tycks vara prisvärda. De lär fungera bra, men de kanske inte kommer supportas jättelänge.
Ubiquiti/Unifi tycks supporta utrustningen under relativt lång tid vilket kan vara ett starkt argument speciellt för företag.

Jag kör med Netgearswitchar, Edgerouter och Unifi AP i mitt gigabitnätverk. Inga konstigheter att konfigurera VLAN, men jag måste gå in i 3 olika applikationer för att göra det.
 
  • Gilla
ulfben
  • Laddar…
ulfben ulfben skrev:
Till detta behövs sen småswitchar i serverskåp, medieskåp och garage.
Om möjligt skulle jag undvika distribuerade switchar men det bygger på att du kan dra tillräckligt många kablar dit och sätta en patchpanel på resp plats istället.

Sen kan du fundera över om du vill ha/behöver en UPS. Vi har korta strömavbrott då och då så jag valde en som klarar hela nätverket, NVR, NAS och mina servrar. Otroligt skönt att detta snurrar på även när strömmen försvinner men det kräver i mitt fall att denna utrustning är centralt placerad och att alla AP och kameror går på PoE.
 
krillek krillek skrev:
Om möjligt skulle jag undvika distribuerade switchar men det bygger på att du kan dra tillräckligt många kablar dit och sätta en patchpanel på resp plats istället.

Sen kan du fundera över om du vill ha/behöver en UPS. Vi har korta strömavbrott då och då så jag valde en som klarar hela nätverket, NVR, NAS och mina servrar. Otroligt skönt att detta snurrar på även när strömmen försvinner men det kräver i mitt fall att denna utrustning är centralt placerad och att alla AP och kameror går på PoE.
+1 på det tipset.
 
  • Gilla
martin.sveg
  • Laddar…
C
ulfben ulfben skrev:
Det är inte jag som överdimensionerar, det är Ubiquiti som inte följer med teknikkurvan. 2.5Gbps ska inte ens vara en merkostnad idag, det är lågprisalternativet till riktiga anslutningar (10Gbps och över).
I din önskevärld kanske det är så, men 2,5GbE är inte standard. Vill man ha det får man finna sig i begränsat utbud och kungliga prislappar oavsett märke. Är rätt övertygad om att både utbud och priser är bättre på 10GbE om det nu inte duger med standard 1GbE.

Håller annars med övriga. Håll dig till "best practice" med en central switch och 1GbE. Ubiquiti kör alltid premiumpriser på senaste generationen. Betydligt mer prisvärt att köra 1 generation bakåt, och kör du på utgående modeller kan du få riktigt trevliga priser även om det är lite gamble med Ubiquiti då det varierat med supporten på utgångna modeller. Å andra sidan har vissa av deras modeller ändå fått sjukt kort livslängd.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
B
ulfben ulfben skrev:
Har i samband med diverse renoveringar dragit fram VP-rör och nätverksuttag i vår gamla tegelvilla. Lever just nu med ett Asus mesh-nätverk (WiFi AC-standard, trådad backhaul) men har länge sneglat på Ubiquiti för att få:
  • separat WLAN för gäster
  • separat WLAN för "smarta"-hemgrejer (dammsugare och diverse kinaskit)
  • VLAN (logiskt separat LAN) för gästrum och hårdvara jag inte litar på (växelriktare, tv etc)
  • passa på att skaffa WiFi 6e eller 7
  • "optimalt" placerade accesspunkter mha. Power-over-Ethernet
  • (inte ubiquiti-specifikt men:) kopplingspanel och managerbar switch i skåpet där alla rör terminerar.
Dessvärre verkar jag helt oförmögen att få översikt på Ubiquiti's alla produkter och hur det är tänkt att användas.

Kan ni hjälpa mig knåpa ihop ett förslag på vilka grejer jag bör skaffa och hur de bör placeras? Vi är inte rädda för att dra fram rör och kabel om det behövs för bättre placering av utrustningen.

Bifogar en planritning med alla rör / uttag:

[bild]

Jag har framförallt dragit Installationskabel Cat.6 U/UTP Slim för att få 2 uttag vid varje rör. Ledarna är 28awg och kabeln ska fixa POE-standard IEE 802.3af (~15w) & IEE 802.3at (~30w). Ifall detta blir en begränsande faktor så kan jag byta till 24awg standardkabel men då bara få fram ett uttag.
Du missar VPN om du nu är intresserad av säkerhet. Asus har för övrigt stöd på flertal routrar med WRT 4.0 för Proton (gratis) med Wireguard. Fungerar suveränt och går i Asus router att välja vilka enheter som ska gå via VPN så att exempelvis TV kan vara utan.
 
Bor i ett hus med betongbjälklag och lättbetongväggar. Signalen från unifipuckarna orkar nätt och jämt ta sig genom en vägg, så vi har en accesspunkt i varje rum där bra täckning önskas (sovrum, vardagsrum, tv-rum, arbetsrum). Stabiliteten är dock suverän, inget mer "starta om asus-routern en gång i månaden för nätet är nere", eller "-sluta synka data, mitt zoom-möte hackar!!!"
 
  • Gilla
ulfben
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Denna kanske kan vara intressant?
[länk]
det var precis något sådant jag tänkte mig som alternativ till en Unifi eller edgerouter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.