Ska lägga ut råspont som trossbotten till boden. Vill minnas att jag sett att man klär in trossbotten och golvbjälklag med någon form av fukttålig tjär/asfaltpapp innan lösull av cellulosa läggs i. Vet någon vad jag menar? Vad heter produkten?
Eric
 
  • Råspont och golvbjälklag i trä under konstruktion med en rulle tjärpapp förberedd för att klä in botten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
I en torpargrund lägger man ut fuktspärr på makadam / marken , absolut ej i bjälklaget .
Hur man gör på en plintgrund :thinking:
Har Googlat förut ang detta , får ej fram ett bra svar .
 
Råspont eller trossbottenskiva sen isolering
 
  • Gilla
Ronnie78
  • Laddar…
Tomture61
  • Gilla
Ronnie78
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
I en torpargrund lägger man ut fuktspärr på makadam / marken , absolut ej i bjälklaget .
Hur man gör på en plintgrund :thinking:
Har Googlat förut ang detta , får ej fram ett bra svar .
Fuktspärr kanske inte är rätta benämningen men jag har sett ett YT-klipp tidigare där man lade ut detta skikt. Hittar det inte nu. Kanske inte är nödvändigt. Grunden kommer ju lufta ordentligt då boden står på plintar en bra bit över mark.

Tomture61 Tomture61 skrev:
I en torpargrund lägger man ut fuktspärr på makadam / marken , absolut ej i bjälklaget .
Hur man gör på en plintgrund :thinking:
Har Googlat förut ang Fudetta , får ej fram ett bra svar .
 
Rickard.
Förr var det väl vanligt att man spikade upp en "vindpapp" AC160 eller AC350 (vet inte vilken man använde) innan man spikade dit blindbotten. Funktionen då blir väl ungefär samma som en tätad modern trossbottenskiva dvs lufttät men inte diffusionstät.

Blindbotten bestod då oftast (min erfarenhet) av vanligt skitplank som var spikat lite omlott.
 
Redigerat:
Tomture61
E ericfal skrev:
Ska lägga ut råspont som trossbotten till boden. Vill minnas att jag sett att man klär in trossbotten och golvbjälklag med någon form av fukttålig tjär/asfaltpapp innan lösull av cellulosa läggs i. Vet någon vad jag menar? Vad heter produkten?
Eric
Kan vara denna produkt du söker https://www.byggmax.se/vindpapp-ac-...b5YzdlxYGNT4_oTaGqOsDgaAhUbEALw_wcB#267=33522

Isolerar du med cellulosa isolering kan du skippa plast .
Tror som Jonatan79 , skippa vind / fuktskydd om du kör med cellulosa , den är mycket tät i sig .
 
  • Gilla
Eremitstugan
  • Laddar…
Letade själv om diffusionstät blindbotten igår.
Ska isolera med Hunton träfiberskivor.
I filmen (3:25) säger Björn Christiernsson att trossbotten skall vara diffusionstät för att hindra markfukt.
I övrigt håller de på med diffusionsöppen konstruktion.
Jag håller inte med om deras ide och har inte hittat någon mer källa som stödjer den.
 
Rickard.
Har aldrig någonsin hört om en diffusionstät blindbotten, inte heller någon trossbottenskiva som är det. Lufttätt har jag lärt mig att det ska vara för att hålla ute den fuktiga luften borta men diffusionsöppen för att minimera risken att stänga inne fukt.

Lite samma tänk har jag också lärt mig med ovansidan av ett bottenbjälklag också och jag aldrig skulle sätta ett helt diffusionstät lager där heller.
 
Vindpapp kan det ha varit!
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Har aldrig någonsin hört om en diffusionstät blindbotten, inte heller någon trossbottenskiva som är det. Lufttätt har jag lärt mig att det ska vara för att hålla ute den fuktiga luften borta men diffusionsöppen för att minimera risken att stänga inne fukt.


Lite samma tänk har jag också lärt mig med ovansidan av ett bottenbjälklag också och jag aldrig skulle sätta ett helt diffusionstät lager där heller.

Kommit fram till att funktionen med vindpapp, som i första hand ska vara i vägg, är att förhindra att den uppvärmda luften ska försvinna. Trossbotten blir ju tät med 20 mm råspont blir ju tät utan egentlig luftvandring så där gör den ingen nytta. Lägger nog cellulosaisoleringen direkt på som ngn nämnde högre upp.
 
  • Gilla
Eremitstugan
  • Laddar…
Rickard.
E ericfal skrev:
Kommit fram till att funktionen med vindpapp, som i första hand ska vara i vägg, är att förhindra att den uppvärmda luften ska försvinna. Trossbotten blir ju tät med 20 mm råspont blir ju tät utan egentlig luftvandring så där gör den ingen nytta. Lägger nog cellulosaisoleringen direkt på som ngn nämnde högre upp.
Jag tror du överskattar tätheten av råspont.
Vindpapp är egentligen ett nytt namn på denna sorts papp då den som heter AC 350 var det som användes som fuktspärr/ångspärr på insidan av väggar och tak innan plastfolien tog över så att säga att den främst hör hemma i väggar är inte hela sanningen men idag använder man ofta just trossbottenskivor med tejpade eller på annat sätt tätade skarvar för att uppnå samma sak.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
E ericfal skrev:
Ska lägga ut råspont som trossbotten till boden. Vill minnas att jag sett att man klär in trossbotten och golvbjälklag med någon form av fukttålig tjär/asfaltpapp innan lösull av cellulosa läggs i. Vet någon vad jag menar? Vad heter produkten?
Eric
Örnpapp
 
A
Råsponten lär nog torka isär med åren,någon form av vindskydd i botten är nog att föredra isf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.