Tjena
Kanske otydlig rubrik men jag tänkte fråga några byggföretag, om jag får jobba för de utan någon lön, jag hjälpa till så mycket jag kan och både parter får vinster i det. Jag får kunskap, och de sparar pengar och tid.
Så jag tänkte bara fråga
Är det några lagar som stoppar detta liksom?
Får byggföretag anställa folk som vill jobba utan någon lön?
Och i övrigt, är det något som är dåligt med detta?
 
Byggfacket lär ju sätta stopp för det.
 
  • Ledsen
Nalleman64
  • Laddar…
Du menar att du vill ha praktikplats?

Det är nog inga problem.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Finns ingen minimilön i Sverige. Du kan i princip jobba gratis.

Det dåliga för företaget, det tar längre tid, de måste ansvara över en person utan kunskap. De måste ha koll på dig.
Dåliga för dig, du sänker din sgi om du har någon, du får ingen pension, och du blir utnyttjad.

Det finns fortfarande taxiförare i detta landet som jobbat för 35 kr timmen och jobbar betydligt mer timmar än en vanlig tjänst.
 
Det handlar lite om försäkringar och sådant också.
Om du har en praktikplats via någon yrkesutbildning så är du försäkrad där igenom.
Ska du jobba för byggfirman så måste du ha en anställning där, vilket innebär att du måste åtminstone ha lägsta lärlingslön.

Detta skulle jag föreslå till företaget. Erbjud dig att börja som lärling.
 
  • Gilla
uribbhammar och 2 till
  • Laddar…
E EyEr0n skrev:
Du menar att du vill ha praktikplats?

Det är nog inga problem.
E EyEr0n skrev:
Du menar att du vill ha praktikplats?

Det är nog inga problem.
Glömde bort vad det hette, hela min beskrivning kunde varit så lätt som ”en praktikplats utan lön?”
 
R Rkarlsson skrev:
Finns ingen minimilön i Sverige. Du kan i princip jobba gratis.

Det dåliga för företaget, det tar längre tid, de måste ansvara över en person utan kunskap. De måste ha koll på dig.
Dåliga för dig, du sänker din sgi om du har någon, du får ingen pension, och du blir utnyttjad.

Det finns fortfarande taxiförare i detta landet som jobbat för 35 kr timmen och jobbar betydligt mer timmar än en vanlig tjänst.
Dåligt? Skulle inte det vara fördel för företaget att ha lite Manpower utan att dom betalar? Jag tänkte bara att jag hjälper de med vad de behöver så allt går snabbare, i utbyte mot att det förklarar vissa saker med andra ord utbildning.

Jag har redan ett heltids jobb.
 
L lordi skrev:
Det handlar lite om försäkringar och sådant också.
Om du har en praktikplats via någon yrkesutbildning så är du försäkrad där igenom.
Ska du jobba för byggfirman så måste du ha en anställning där, vilket innebär att du måste åtminstone ha lägsta lärlingslön.

Detta skulle jag föreslå till företaget. Erbjud dig att börja som lärling.
kan man inte vara voluntär eller något i ett företag?
 
N Nasre MA skrev:
Dåligt? Skulle inte det vara fördel för företaget att ha lite Manpower utan att dom betalar? Jag tänkte bara att jag hjälper de med vad de behöver så allt går snabbare, i utbyte mot att det förklarar vissa saker med andra ord utbildning.

Jag har redan ett heltids jobb.
Då vill du rikta in dig på enmansföretag? De är nog inte så pepp på att ta in folk hur som helst. Och större typ peab kan du glömma då de är kollektivanställda =)

Isåfall hade jag erbjudit lärling med lärlingslön och bidrag om du kan fixa det. Vissa tar in bidrag.
Min bror driver byggföretag men jobbar ensam, han har fått xxx antal samtal från arbetsförmedlingen där de vill ge han pengar och betalar lönen på personen de vill ge honom. Problemet är att det är inget folk som kan något, vilket gör att han förlorar tid och kunder.
 
  • Gilla
Snicklas och 1 till
  • Laddar…
N Nasre MA skrev:
kan man inte vara voluntär eller något i ett företag?
Kan, kan man säkert men om det inte finns något anställningsförhållande så kan det bli problem om du skulle skada dig, eller om du skulle råka skada kundens egendom t ex.

Varför vill du jobba gratis? Företaget tjänar ju på att du jobbar där, även om du är en nybörjare.
Vill du skänka din tid, så är det bättre att vara volontär för Röda korset eller liknande organisationer.
 
  • Gilla
Barunder
  • Laddar…
L lordi skrev:
Kan, kan man säkert men om det inte finns något anställningsförhållande så kan det bli problem om du skulle skada dig, eller om du skulle råka skada kundens egendom t ex.

Varför vill du jobba gratis? Företaget tjänar ju på att du jobbar där, även om du är en nybörjare.
Vill du skänka din tid, så är det bättre att vara volontär för Röda korset eller liknande organisationer.

Ja men saken är att Jag har redan ett jobb(natttetid) så jag är inte intresserad pengarna, jag är mest intresserad av att lära mig. Vill bli snickare, och att gå på gymnasiet passar inte in i mitt schema för då får jag inte tillräckligt med sömn. Och man kan inte anpassa något i gymnasiet för att ja det är ett program. Komvux kan man säkert anpassa men jag är för ung.

Så anledning till att jag tänkte jobba gratis var för att jag trodde att det skulle var en stor fördel för företag, och en fördel för mig för jag får utbildning.
 
  • Gilla
Barunder
  • Laddar…
Kan inte tänka mig att det skulle vara svårt.
Finns väl ingen som skulle tacka nej. Till gratis arbetskraft.
 
  • Gilla
linev
  • Laddar…
Mikael_L
N Nasre MA skrev:
och att gå på gymnasiet passar inte in i mitt schema för då får jag inte tillräckligt med sömn.
Jag kan inte alls tänka mig att du kan hitta en arbetsgivare inom byggbranschen som kan erbjuda dig mer sömn än vad gymnasiet gör.
Dock ... med gymnasium kommer du ändå bara skjuta upp tiden några år innan du ändå måste möta verkligheten och vara på arbetsplatsen kl 7 varje morgon ...
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
garvin garvin skrev:
Kan inte tänka mig att det skulle vara svårt.
Finns väl ingen som skulle tacka nej. Till gratis arbetskraft.
Jodå, det är många som skulle tacka nej.
Det är troligtvis rätt mycket krångel, det verkar dessutom lite underligt/skumt.

De flesta företag med minst några anställda lyder under kollektivavtal, och då gäller kollektivavtalsvillkoren för alla, vilket direkt ger en massa effekter, samt att facket kanske går i taket och gör livet hur svårt som helst för firman i fråga.
Enmansföretagare kan vara en väg, men många är enmansföretagare just för att de vill jobba ensamma och inte kan eller vill styra över någon fler.
Och alla kommer lite undra över varför, vad är det för hund begraven ...?
 
  • Gilla
KristineD och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
N Nasre MA skrev:
jag är mest intresserad av att lära mig. Vill bli snickare, och att gå på gymnasiet passar inte in i mitt schema för då får jag inte tillräckligt med sömn. Och man kan inte anpassa något i gymnasiet för att ja det är ett program. Komvux kan man säkert anpassa men jag är för ung.

Så anledning till att jag tänkte jobba gratis var för att jag trodde att det skulle var en stor fördel för företag, och en fördel för mig för jag får utbildning.
Hur mycket kan du idag?
Är du lite allmänt händig?
Tror du att du kommer kunna bidra med mer produktion än vad du tar i tid från dem iom din "utbildning"?

Jag tror att du bör försöka komma in på någon slags lärlings/praktik-plats, på något vis. Så det sker på ett någorlunda vanligt och bekant sätt, så det inte krånglar med fack, kollektivavtal, försäkringar och allt annat sånt. Så det blir till en lön, men låg.
Problemet kommer ändock vara att arbetsgivaren vill nog se dig med hammaren i handen mellan kl 7 och 16.
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.