Hej!

Jag har idag en 8" surfplatta, Samsung Galaxy Tab S2 SM-T710. Den fungerar fortfarande förvånansvärt bra men jag vill ändå skaffa en värdig ersättare men hittar ingen. Existerar det inte längre surfplattor med 8" skärm och med bra specifikationer?

Hittar Galaxy Tab A7 Lite 8.7" men den verkar ha sämre specifikationer än min sju år gamla. Skärmen har exempelvis upplösningen 1340 x 800, vilket känns rätt kasst då min gamla har 1536 x 2048.

10" och däröver finns det massor av men jag tycker de är för tunga och klumpiga.

Är jag kass på att leta eller har marknaden dött?

En iPad mini kunde vara ett alternativ men den är dyr, väger ett hekto mer än befintlig platta och är dålig på att köra Android...
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
M
Jag hade framtill för 2mån sedan en ipad som jag varit otroligt nöjd med. När den gick sönder fick jag ta backupen, en samsung t-720, vilket skräp rent ut sagt! Helt hopplös att skriva på, ett inlägg tar 5ggr längre tid att skriva. Och nej, jag är ingen Apple fanboy. Har alltid haft Android telefon, pc som dator, men ipad som padda. Och det är nog inget som slår ipad inom paddor.
 
M Markarbetaren skrev:
Och det är nog inget som slår ipad inom paddor.
Det är nog en smaksak. Jag tycker som sagt frugans iPad mini är för tung även om den i övrigt är bra.
 
Är precis som dig ute efter en 8" tum surfplatta och en Ipad är inte intressant.
Har idag en Nvidia Shield tablet som är lite för trött.

Tyvärr finns det inte många alternativ, var ett tag inne på en Galaxy Tab A7 Lite 8.7 med 4Gb/64Gb, men den verkar bara finnas i US (130USD).
Dock känns den lite kortsiktig med tanke på specen, men inte så dyr ändå.

Förhoppningen nu ligger mot att Lenovo släpper sin gaming tablet Legion Y700 för en internationell relase.
Utdrag från spec:
BODY Dimensions 207.1 x 128.1 x 7.9 mm (8.15 x 5.04 x 0.31 in)
Weight 375 g (13.23 oz)
DISPLAY Type IPS LCD, 120Hz, Dolby Vision, HDR10, 500 nits (typ)
Size 8.8 inches, 224.5 cm2 (~84.6% screen-to-body ratio)
Resolution 1600 x 2560 pixels, 16:10 ratio (~343 ppi density)
PLATFORM OS Android 12, ZUI 13
Chipset Qualcomm SM8250-AC Snapdragon 870 5G (7 nm)
CPU Octa-core (1x3.2 GHz Kryo 585 & 3x2.42 GHz Kryo 585 & 4x1.80 GHz Kryo 585)
GPU Adreno 650
MEMORY Card slot microSDXC (dedicated slot)
Internal 128GB 8GB RAM, 256GB 12GB RAM
UFS 3.1
MAIN CAMERA Single 13 MP
Features LED flash
Video 1080p@30fps
SELFIE CAMERA Single 8 MP
Video 1080p@30fps
SOUND Loudspeaker Yes, with stereo speakers
3.5mm jack Yes
Tuned by JBL
COMMS WLAN Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac/6, dual-band, Wi-Fi Direct
Bluetooth 5.1, A2DP, LE
Positioning No
NFC No
Radio Unspecified
USB USB Type-C 3.1 Gen2
FEATURES Sensors Accelerometer, gyro, proximity, compass
BATTERY Type Li-Po 6550 mAh, non-removable
Charging 45W wired, 100% in 45 min (advertised)

Spekulation om internationell release:
https://www.notebookcheck.net/Sough...r-possible-international-launch.677000.0.html

Här skrivs det lite om den på Swedroid och några som köpt kina versionen:
https://swedroid.se/forum/threads/lenovo-legion-tab-8-tum.198591/
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Om du har möjlighet så provlyssna hur bra ljudet är. Ljudet på den LG jag köpte senast var väldigt tunnt jämfört med min gamla surfplatta.
 
BirgitS
Jag tror att 8"-surfplattor i stor utsträckning har ersatts av mobiler med 7-8 "-skärmar så det är ingen stor marknad.

Har du gått igenom Prisjakts lista med 8"-surfplattor?
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Har du gått igenom Prisjakts lista med 8"-surfplattor?
Den listan verkar lite ouppdaterad med många gamla modeller. Bland annat finns min sju år gamla med fast ingen längre säljer den. Alla de som säljs idag verkar tyvärr vara "budgetmodeller" med sämre specifikationer än min gamla. :( Du har säkert rätt i att stora telefoner tagit över.
 
  • Ledsen
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.