Hej,

Jag har ett hus från 1968, där garaget står separat ca 5 meter från huset. När jag tog över huset var det vattenburna radiatorsystemet i källaren på huset sammanbundet med garaget (via en betongrörskulvert, det finns 2st äldre radiatorer i garaget idag). Det visade sig dock efter att vi flyttat in att kulverten hade fallit ihop och att vattenburna ledningen mellan hus och garage hade satt sig, så i samband med dränering av huset kapade vi vattenburna rören garaget och la om nya markrör så att nya vattenburna rör skulle kunna dras i framtiden (vi har även tänkt att dra ut vanligt vatten till garaget i samma kulvert). Tanken är då alltså att dra nya vattenburna rör genom kulverten, koppla på dessa där gamla rören kapades och sedan låta befintliga radiatorer sitta kvar och användas.
Källaren i huset har ett modernt omdraget vattenburet system med radiatorer.

Tilläggas ska också att vi egentligen inte har något superstort behov av att ha varmt i garaget. Inget som finns där behöver egentligen värme, utan det är mer att det hade varit gött att ha varmt där när man väl är där eller om man får tummen ur och faktiskt ställer in bilen vintertid.
Garaget är ca 36kvm.

Nu till min fråga. Är det ekonomiskt försvarbart att dra ut vattenburen värme till garaget? Tanken är då att "förlänga" befinligt radiatorsystem i källaren.
Som jag skrev behövs värme egentligen sällan i garaget, men jag ser det heller inte som rimligt att vi ska gå och sätta på/av värmen alltför ofta. I realiteten kommer den nog stå på vinterhalvåret. Kommer kostnaden för att värma upp 36kvm ytterligare vara värt det? Installationskostnaden bör inte bli alltför blodig, då det alltså rör sig om ca 6 meter kopparrör + timpenning för rörmokare. Jag tänker mer om driftskostnaden för denna idé springer iväg och gör det till en dum idé.
Eller är det bara att lägga ner tanken med vattenburen värme i garaget och istället installera en luftpump som används vid behov (ny el är redan dragen till garaget).

Tacksam för tankar och idéer :)
 
Ska ni tex kallställa det på vintern, du skriver att det behövs inger värme där normalt. Det blir då att ha ett eget system ut till garaget med en växlare i källaren, samt ha glykol i garagedelen, stor frysrisk annars och inget bra. Att ha ett konstant flöde ut, med låg värme kommer att kosta många kW och till vilken nytta med det skulle vara, är upp till var och en.
 
J jonaserik skrev:
Ska ni tex kallställa det på vintern, du skriver att det behövs inger värme där normalt. Det blir då att ha ett eget system ut till garaget med en växlare i källaren, samt ha glykol i garagedelen, stor frysrisk annars och inget bra. Att ha ett konstant flöde ut, med låg värme kommer att kosta många kW och till vilken nytta med det skulle vara, är upp till var och en.
Ok, om man tänker att det inte ska vara av/på kompatibelt (slippa ha växlare, glykol m.m.). Går det då att säga någon slags uppskattning hur mycket kW det kommer dra extra? D.v.s. ställa kostnaden mot t.ex. en luftpump istället
 
  • Gilla
Johan0498
  • Laddar…
Y Yllert skrev:
Ok, om man tänker att det inte ska vara av/på kompatibelt (slippa ha växlare, glykol m.m.). Går det då att säga någon slags uppskattning hur mycket kW det kommer dra extra? D.v.s. ställa kostnaden mot t.ex. en luftpump istället
Hur mycket värme som behövs för att värma upp garaget ... det beror var i Sverige du bor, på isolering i tak och väggar i garaget , vilken temperatur det är ute, vilken temperatur du vill ha i garaget samt hur ofta du öppnar porten för att ta in bilen och hur mycket snö det är på bilen.
Kall bil med ofta snö på = drar massor med värme.

Tumme pekfinger visning kan du få om du gör en uppskattning mha
https://www.dimensionera.se/energi/u-varde.php
där du tar
kvm tak * uvärde för taket = w / C för taket
kvm väggar * uvärde väggar = w / C för väggarna
etc etc

Tar man mitt ute rum på 24kvm som har två sommarglas väggar med 9cm isolering i tak o alla väggar som inte är glas så drar det ca 160w / grad jag vill värme upp (mot utetemperatur)
dvs om jag vill ha 10C i uterummet och det är -15C ute drar det
25*160w = 4000 watt värme per timme

medan om det räcker med 5C i uterummet under vintern och man räknar med -5C ute (snitt temp istället för max tex)
10*160 = 1600 watt värme per timme vilket då skulle ge en månadsförbrukning på ca 1200 kWh värme.

Sen beror värmekostnaden på vilken uppvärmning man har
Luftvatten Värmepump med COP på 3.5 under vintern = 1200 / 3.5 * <din elkostnad per kWh)
Bergväme med COP på 4.5 = 1200 / 4.5 * <din elkostnad per kWh)
Pellets = 1200 / 4 -> ca 300 Kg
Ved = 1200 / 3.2 -> 400Kg

Men detta är ju mitt uterum som exempel , du måste ta dina förutsättningar och räkna lite för att få en bra uppskattning.

Personligen så skulle jag välja heltidsuppvärmt om jag planerar att vara i garaget ofta (2-3ggr per vecka) medan om jag bara är där nån gång per månad en luft/luft värmepump som man slår på några timmar innan.
 
  • Gilla
magnus-h och 6 till
  • Laddar…
Men om du istället sätter elradiatorer i garaget, så kan du lätt fjärrstyra dem så du inte behöver gå ut och sätta på dem när du vill ha värme därute.

Om vi antar att garaget är dåligt isolerat. Jag jämföär med vårt fritidshus som värmdes med direktel, innan vi satte luftvärmepump. Vi hade 51 kvm (nu utbyggt) med lite isolering i väggarna (70 mm), håller 10 grader underhållsvärme. Årsförbrukningen låg på ca 10 000 kwh.

Ett äldre garage som inte är specifikt "vintebonat" håller oftast sämre isolering än så.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tillfällig värme med en värmefläkt elektrisk är enklast men även infravärmare och dieselkanon går ju

Hade kötrt en portabel 4kw fläkt om det bara är någon gång per år eller satt in en luft-luft värmepump
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Är kulverten isolerad eller hur har du tänkt kring eventuella förluster i kulverten?
Skulle gissa att framledningstemperaturen var betydligt högre när man byggde ert garage än den är idag.
Själv grävde jag ner en isolerad kulvert med två rör för framtida vattenburen värme när min luftvärmepump ger upp.
Räknar med att spara endel vid bytet men även att kunna sänka temperaturen lite då luftvärmepumpen endast går ner till 18'C.
Tänker köra fläktkonvektor istället för radiatorer.
 
Redigerat:
  • Wow
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Väldigt svår fråga då vi inte alls känner till dina behov av värme, och inte heller ekonomiska förutsättningar.
Men bara 5 meter är ju något du kan gräva för hand. Du behöver sedan lite sand och grus att lägga runt kulvert. Gärna 10-20cm markisolering ovanpå också. En kulvertslang/-rör kostar ca 250kr/m. En PEM-slang ca 20kr/m. Sen är frågan hur snyggt det ska vara. Om det är dolda rör kan du använda PEX-slang istället för kopparrör. Vilket är väldigt billigt. Kopparrör är ju relativt dyrt, men kostnaden beror ju helt på hur mycket som behövs. Det mesta går nog att göra själv, om du är hyfsat händig. Du kan iallafall göra mycket av jobbet själv.
Ringer du däremot till en rörmokare och ber honom fixa allt, med kopparrör. Så får du nog räkna med närmare 20.000kr.
 
Mats-S
Y Yllert skrev:
Kommer kostnaden för att värma upp 36kvm ytterligare vara värt det? Installationskostnaden bör inte bli alltför blodig, då det alltså rör sig om ca 6 meter kopparrör + timpenning för rörmokare. Jag tänker mer om driftskostnaden för denna idé springer iväg och gör det till en dum idé
Jag skulle välja en LLVP alla dagar i veckan istället, tippar att installationskostnaden blir typ likvärdigt, men driftskostnaden kommer att vara betydligt lägre eftersom LLVP inte är något trögt system, så du kan snabbt vrida upp när du ska ha rumsvärme där, och vrida ner snabbt när du inte använder garaget.
H hempularen skrev:
Men om du istället sätter elradiatorer i garaget, så kan du lätt fjärrstyra dem så du inte behöver gå ut och sätta på dem när du vill ha värme därute.
Klart bättre lösning än TS ideer om vattenburen värme, men ska det värmas ofta, och ständigt ha en lite högre grundvärme så är det LLVP som gäller här också :) Även en LLVP går att fjärrstyra numera.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Nissens
Jag har motsvarande lösning. Jag föreslår att du själv drar isolerade PEX slangar i kulverten till garaget, det är inte speciellt svårt. Att hålla garaget frostfritt är inte speciellt kostsamt eftersom skillnaden mot ute temperaturen inte är så stor. En vinterbonad byggnad kan dessutom ta skada av att stå ouppvärmd.

Jag har typ 13 grader som lägst i garaget/förrådet om 70 kvm. Tempen behöver inte fjärrstyras eftersom garaget ligger nära huset. 😊 Det är praktiskt att dra upp värmen när man har något projekt att genomföra som inte passar att genomföra i bostaden. 😊
 
Vill du ha värme i garaget och har råd med det så skaffa värme i garaget. Allt behöver inte vara så eländigt ekonomiskt förjämnan.
 
  • Gilla
sijo 50
  • Laddar…
En luftvärmepump är ett mycket bättre alternativ,
Då kan du köra den på avfuktning med,
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vad har
Y Yllert skrev:
Hej,

Jag har ett hus från 1968, där garaget står separat ca 5 meter från huset. När jag tog över huset var det vattenburna radiatorsystemet i källaren på huset sammanbundet med garaget (via en betongrörskulvert, det finns 2st äldre radiatorer i garaget idag). Det visade sig dock efter att vi flyttat in att kulverten hade fallit ihop och att vattenburna ledningen mellan hus och garage hade satt sig, så i samband med dränering av huset kapade vi vattenburna rören garaget och la om nya markrör så att nya vattenburna rör skulle kunna dras i framtiden (vi har även tänkt att dra ut vanligt vatten till garaget i samma kulvert). Tanken är då alltså att dra nya vattenburna rör genom kulverten, koppla på dessa där gamla rören kapades och sedan låta befintliga radiatorer sitta kvar och användas.
Källaren i huset har ett modernt omdraget vattenburet system med radiatorer.

Tilläggas ska också att vi egentligen inte har något superstort behov av att ha varmt i garaget. Inget som finns där behöver egentligen värme, utan det är mer att det hade varit gött att ha varmt där när man väl är där eller om man får tummen ur och faktiskt ställer in bilen vintertid.
Garaget är ca 36kvm.

Nu till min fråga. Är det ekonomiskt försvarbart att dra ut vattenburen värme till garaget? Tanken är då att "förlänga" befinligt radiatorsystem i källaren.
Som jag skrev behövs värme egentligen sällan i garaget, men jag ser det heller inte som rimligt att vi ska gå och sätta på/av värmen alltför ofta. I realiteten kommer den nog stå på vinterhalvåret. Kommer kostnaden för att värma upp 36kvm ytterligare vara värt det? Installationskostnaden bör inte bli alltför blodig, då det alltså rör sig om ca 6 meter kopparrör + timpenning för rörmokare. Jag tänker mer om driftskostnaden för denna idé springer iväg och gör det till en dum idé.
Eller är det bara att lägga ner tanken med vattenburen värme i garaget och istället installera en luftpump som används vid behov (ny el är redan dragen till garaget).

Tacksam för tankar och idéer :)
Vad har ni för värme, fjärrvärme, bergvärme eller?
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.