Ska snart dra nytt vatten vid en renovering och tänker skippa ta in rörmokare så långt det går (pga svårt att få folk hit).
Behöver åsikter om jag tänker rätt och det är kompatibelt.

Nu är inkommande vatten är 2 prisolrör som går från golv inne i en vägg och kopplats dolt i väggen med klämring och mutter till en "väggenhet" full med fogskumm med en massa rör och avlopp till alla blandare toa mm.
Allt måste göras om och jag tänkte försöka skarva på prisolrören så det leds in i ett skåp under en vask (i tvättstuga) till fördelare ist.
Tycker ni jag bör skarva vidare med prisol till fördelaren och sen fortsätta med PEX till övriga eller kan man skarva med PEX från ink gamla prisolrören?

Jag bläddrar i Rinkabyrörs produkt katalog och funderar på använda mig av LK väggbockstöd och Väggdosa uni för tvättmaskinen då den kanske placeras synligt och vill ha avstängning möjlighet.
Det jag ska ha vatten till är
Blandare tvättstuga, kök, handfat
Tvättmaskin
Toalettstol

Tänker på följande
Varmvatten: LK Fördelarände UNI 3-G15 (https://www.rinkabyror.se/artikel/lk-fordelarande-uni-3-g15/)
Kallvatten: LK fördelare 3 uttag (https://www.rinkabyror.se/artikel/lk-fordelare-3-uttag/)
Plus LK Fördelarände UNI 2-G15 (https://www.rinkabyror.se/artikel/lk-fordelarande-uni-2-g15/)
Det är inga problem att ha dessa inne i ett skåp under en vask och bara sitta fast på utstickande rör?
Jag gissar att man sätter väggbockstöden intill varandra för att få rätt avstånd på utstickande rören i förhållande till fördelarna?
Eller i bockstöd om man sätter dom vågräta?

Sen undrar vad behöver jag för delar PEX ur vägg till handfats blandare och PEX ur vägg till Köksblandare.
Pex ur vägg till tvättmaskin (LK Väggdosa + ?)


Allt detta passar med LK Universalrör PE-X 16x2,0 RIR 50m (https://www.rinkabyror.se/artikel/lk-universalror-pe-x-16x2-0-rir-50m/) ?
Kan man använda vilken PEX slang som helst typ biltema el byggmax förutsatt att det är rätt dimension, eller ska man hålla samma märke?

😅
 
U
Jag skulle kört på LK PAL, betydligt trevligare att jobba med då den behåller formen + för det högre flödet med 16mm. Du behöver köpa till halvkoppplingar för de rören du väljer.

Jag skulle dessutom köpa LK fördelare med inbyggda avstängningar. Betydligt mycket billigare än att sätta kulventiler osv. vid varje tappställe. Däremot inte helt godkänt för tvättmaskin, men det är mer byråkratiskt. Vet inte hur många som stänger av vattnet mellan tvättningarna?

Skulle också sätta väggbockstöd och täckbrickor istället för dosor. Personligen tycker jag täckbrickorna till dosorna blir för stora för ett vanligt uttag. Däremot annorlunda om det är utlopp för inbyggda blandare osv.

Biltema osv. har ju rätt certifikat så det ska klara ändamålet fast att de är billigare. Själv är jag lite konservativ och köper LK eller Vatette till allt som är trycksatt. På nått sätt känns det bättre och slår man ut prisskillnaden på antalet år rören sitter där så blir det inte så stor skillnad. Till avlopp och rörisolering köper jag däremot på Biltema.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Jag skulle kört på LK PAL, betydligt trevligare att jobba med då den behåller formen + för det högre flödet med 16mm. Du behöver köpa till halvkoppplingar för de rören du väljer.

Jag skulle dessutom köpa LK fördelare med inbyggda avstängningar. Betydligt mycket billigare än att sätta kulventiler osv. vid varje tappställe. Däremot inte helt godkänt för tvättmaskin, men det är mer byråkratiskt. Vet inte hur många som stänger av vattnet mellan tvättningarna?

Skulle också sätta väggbockstöd och täckbrickor istället för dosor. Personligen tycker jag täckbrickorna till dosorna blir för stora för ett vanligt uttag. Däremot annorlunda om det är utlopp för inbyggda blandare osv.

Biltema osv. har ju rätt certifikat så det ska klara ändamålet fast att de är billigare. Själv är jag lite konservativ och köper LK eller Vatette till allt som är trycksatt. På nått sätt känns det bättre och slår man ut prisskillnaden på antalet år rören sitter där så blir det inte så stor skillnad. Till avlopp och rörisolering köper jag däremot på Biltema.
LK-PAL det är själva slangen du menar den har nån sorts ring i ändan på bilden eller är det en ring man köper separat?
Är det ett annat system, behöver jag tänka om ang fördelarna mm?
Ja jag tänkte använda väggbockstöd. Det kan man också använda om man ska ha en anslutning som är synlig till tvättmaskin eller tycker du jag lika ska ansluta tvättmaskin nere vid fördelaren?, den kommer stå nära.

EDIT: Ok jag läste på nu om skillnaden LK-PAL och det är en styvare slang.
 
Redigerat:
U
Kommer tvättmaskinen stå i/under en bänk i tvättstugan?
Ja PAL är även kallat Alu-Pex, med ett tunt aluminiumskickt inne i slangen. Mycket lättare och trevligare att arbeta med än PEX.
Jag har kopplat tvättmaskinen via diskmaskins kopplingen på blandaren. Men det går ju bara göra om tvättmaskinen står nära och man har en ho och blandare i tvättstugan. Jag har lite svårt att se hur du tänkt dra och koppla allt i huvudet, kanske en schematisk skiss om du vill få bra hjälp från forumet skulle va bra.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Kommer tvättmaskinen stå i/under en bänk i tvättstugan?
Ja PAL är även kallat Alu-Pex, med ett tunt aluminiumskickt inne i slangen. Mycket lättare och trevligare att arbeta med än PEX.
Jag har kopplat tvättmaskinen via diskmaskins kopplingen på blandaren. Men det går ju bara göra om tvättmaskinen står nära och man har en ho och blandare i tvättstugan. Jag har lite svårt att se hur du tänkt dra och koppla allt i huvudet, kanske en schematisk skiss om du vill få bra hjälp från forumet skulle va bra.
Ja tvättmaskinen ska stå under bänken bredvid skåpet där blandaren och vasken är.
Jag kan försöka rita men det är egentligen bara vilka delar jag behöver utöver det jag skrev ovan.
Skulle vara smidigt om jag hade fått allt levererat samtidigt ist för att behöva åka och komplettera hos nån rörfirma senare :)
 
U
Ska fördelaren sitta i samma skåp som blandaren i tvättstuga? I fördelarskåp i vägg eller bara på vägg i bänkskåpet?
Ska alla rör utom inkommande gå in i vägg?
Eftersom alla utgångarna på LK fördelarna pekar åt samma håll behöver det vetas. Annars får man bygga ihop flera fördelare och rikta dem olika.
Eftersom att det är tvättstuga kan du använda väggbockfixtur med fästen för 50cc och gå rakt in i LK fördelaren.

Jag brukar inte klamma själva fördelaren den sitter rätt bra i rören samt i inkommande. Bild på radiatorkrets med 16mm PAL.
Vertikala rör för vatten, troligen koppar och PEX, med kopplingar, mot en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fördelarna funkar både till PAL, PEX, koppar eller prisol, både 16 och 15mm beroende på vilka halvkopplingar du köper till.
 
  • Gilla
TheGame
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Ska fördelaren sitta i samma skåp som blandaren i tvättstuga? I fördelarskåp i vägg eller bara på vägg i bänkskåpet?
Ska alla rör utom inkommande gå in i vägg?
Eftersom alla utgångarna på LK fördelarna pekar åt samma håll behöver det vetas. Annars får man bygga ihop flera fördelare och rikta dem olika.
Eftersom att det är tvättstuga kan du använda väggbockfixtur med fästen för 50cc och gå rakt in i LK fördelaren.

Jag brukar inte klamma själva fördelaren den sitter rätt bra i rören samt i inkommande. Bild på radiatorkrets med 16mm PAL.
[bild]

Fördelarna funkar både till PAL, PEX, koppar eller prisol, både 16 och 15mm beroende på vilka halvkopplingar du köper till.
Jag tänkte placera fördelarna i skåpet under vasken/blandaren i tvättstugan.
Inkommande är prisolrör kommer in från golvet en bit ifrån.
Där måste jag skarva vidare då det nu är en dold skarvning där. Det är som att nedre delen av hela väggen är en enhet med rör osv det är där rören kommer upp och är inkopplade.
Ny vägg kommer jag bygga där men jag måste göra en öppning/nisch/lucka där jag skarvar så det inte blir dolt igen.

Det kanske skulle fungera att ha fördelarna där också men jag är inte helt 100 på hur det ser ut.
Jag baserar hur det ser ut för det såg typ liknande ut i en annan del av huset som var byggt på liknande sätt.
 
Så här ser det ut idag. Prisol kommer upp till höger inne i väggen. Så när jag plockar bort väggen osv så är det bara det som finns kvar som utgångsläge.
Då tänkte jag skarva vidare till under skåpet blandare tvättstuga (Alt 1) eller om det är smartare och går att göra det redan där prisolrören kommer upp (Alt 2)

Schematisk ritning av rördragning för vatten i hem: toalett, handfat, köksblandare och tvättmaskin med fördelare.

Så jag har koll nu på vilka rör jag ska använda PEX eller PAL och så fördelarna med avstängningsmöjlighet. Då är det bara kopplingar, om det inte ingår till fördelarna?
 
alt 2, med ett vattentätt skåp runt skarven
 
  • Gilla
TheGame
  • Laddar…
B basseman skrev:
alt 2, med ett vattentätt skåp runt skarven
Ja jag börjar fundera kring den banan också, varför inte ha fördelarna där ist 🙂👍

Så ny plan att använda sådana här fördelare ist. som @Utsliten och utdömd rekomenderade
Metallisk trippelkontaktdon, förmodligen för kablar eller slangar, med tre svarta rattar på sidan, vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.rinkabyror.se/artikel/lk-fordelare-2-uttag-m-avstang/
3+2 för kall och 3 för varm.
Vad behöver jag för att ansluta prisolrör till denna. Gissar att prisol ska in i vänstra sidan och andra sidan skarvas/pluggas.?
 
tvättmaskinen kan du koppla direkt på blandaren, om det är en med diskmaskinavstängning. Då spar du lite rör och en anslutningspunkt på fördelaren
 
  • Gilla
TheGame och 1 till
  • Laddar…
U
Propp G20 till fördelarsida med utvändig gänga
https://www.rinkabyror.se/artikel/lk-skruvlock-g20/

Klämringskoppling till fördelarsidan med invändig gänga (gissar att du har 22mm prisol? annars får du ta dimension som passar) tänk på att du måste ha stödhylsa till prisol!
https://www.rinkabyror.se/artikel/va-klamkoppl-rak-ovg-22x20r-utv/

Det går även göra tvärtom och plugga invändig gänga men du måste du ha en rak invändig skarv för att få dit klämringskopplingen eller köpa en klämringskoppling rak med invändig G20. Det ser lite klumpigare ut.
Väggmonterad metallventil och kopparledning, vitmålad bakgrund, VVS-installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två metallrör med ventiler på en vägg, installationsdetaljer synliga, industriell känsla, koppar och stålkomponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TheGame
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.