Har idag ett uthus där det är öppet upp till nock, oisolerat. Ska isolera och göra rum. Ovanpå rummen vill jag ha en vind eller vad man ska kalla det. Denna ska också isoleras i framtiden. Frågan är, vad ska jag ha för dimension på bjälklaget på "vinden" för att den ska hålla att gå på samt ställa saker, lådor m.m. inga tunga saker.

På reglarna hade jag tänkt mig golvspånskivor?

Tänkte mig cc60 om det låter vettigt?

Avståndet från vägg till vägg är 4m.

Tänker regla upp nya väggar med cc60.
 
Jag tycker du skall köra på 45x220.
cc60 låter utmärkt.

Frågan är varför vinden skall isoleras i framtiden?
Skall det bli bostadsutrymme, så kanske det kan vara idé att göra en stabilare konstruktion redan nu.
 
Tack! Det kan bli någon typ av sovrum där i framtiden (takhöjden blir väldigt låg där). Vad behöver jag gå upp till för att det ska bli riktigt stabilt?
 
Svårt att säga eftersom det kan upplevas olika.
Med de förutsättningar du har, d.v.s. låg takhöjd, som skulle bli ännu lägre, så hade jag nöjt mig med 45x220 även för ett sovrum.
Frågan är vad som är viktigast: takhöjd eller inget svaj.
Och sen om du är beredd att lägga de extra pengarna som limmträ eller ännu dyrare material kostar för att minska dimension/öka styvheten.
 
Tack för ditt svar, ett alternativ är ju att lägga en tvärbalk (blir ca 3,6m i så fall) under bjälklaget och ev. en stolpe på mitten av den. Då blir ju bara spännvidden 2m och då kanske man till och med kan gå ner till 45x195? Lite svaj kan jag leva med så länge de inte brakar ihop :)
 
Då kan du gå ner mer än så och svajet blir ändå mindre.
 
Gött! Tack än en gång!
 
Varför använda 45x220 för 4m? Tidigare hade man 45x195, vilket enl min erfarenhet inte ger något nämnvärt svaj, och absolut inte medför rasrisk. Har virkeskvaliteten blivit ännu sämre, (ännu mer balsaträlik), på de senaste 20 åren?

För ett vindsutrymme, inkl ett sovloft med låg takhöjd, så skulle förmodligen 45x145 vara tillräckligt hållbart. Det skulle ge en del svaj, men knappast rasrisk, eftersom tyngden aldrig skulle bli särskilt stor.
Det är möjligt att bygg- och konstruktionsregler säger något annat, men jag vill bara föra in ett "bra att veta" rimlighetsperspektiv. Samt då gärna få veta varför så i mitt tycke onödigt stora reglar (45x220) rekommenderas för 4m spännvidd, cc 60cm?

Om höjden på bjälklaget är kritisk, så kan man normalt gå ner ett hack i regeldimension om man minskar cc-avståndet, och bjälklaget blir också något styvare om man "kortlar".
 
45x170 alt 45x145 med dubbla kortlingar limmat och skruvat hade jag valt......
 
Oldboy skrev:
Varför använda 45x220 för 4m? Tidigare hade man 45x195, vilket enl min erfarenhet inte ger något nämnvärt svaj, och absolut inte medför rasrisk. Har virkeskvaliteten blivit ännu sämre, (ännu mer balsaträlik), på de senaste 20 åren?

För ett vindsutrymme, inkl ett sovloft med låg takhöjd, så skulle förmodligen 45x145 vara tillräckligt hållbart. Det skulle ge en del svaj, men knappast rasrisk, eftersom tyngden aldrig skulle bli särskilt stor.
Det är möjligt att bygg- och konstruktionsregler säger något annat, men jag vill bara föra in ett "bra att veta" rimlighetsperspektiv. Samt då gärna få veta varför så i mitt tycke onödigt stora reglar (45x220) rekommenderas för 4m spännvidd, cc 60cm?

Om höjden på bjälklaget är kritisk, så kan man normalt gå ner ett hack i regeldimension om man minskar cc-avståndet, och bjälklaget blir också något styvare om man "kortlar".
Exakt som du skriver handlar det mycket om konstruktionsregler och kvalitet på virke.
Sen tror jag att vi människor blivit mer bekväma och kräsna och accepterar mindre svaj och knakande jämfört med "förr i tiden".
Och precis som du skriver så skulle förmodligen 45x145 inte rasa, men det är inget råd som jag står för eller skulle tillämpa själv utan särskilda skäl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.