Hej!

Vi ska bygga nytt. I den befintliga villan har vi en IVT Greenline bergvärmepump, ca 8 år gammal.

Användargränssnittet är under all kritik. Jag lär mig gång på gång, men glömmer så fort jag vänder mig om. Att få övriga i familjen att förstå och hantera den är bara att glömma.

Jag är inte extremt glömsk, har IT och elektronik som yrke och är van vid systemgränssnitt, och har sett många både bra och dåliga .

Greenlines användargränssnitt är hierarkiskt, men man ser bara er sak i taget, som genom ett sugrör. Dvs det är långt från uppenbart var man är i hierarkin. Och benämningarna man använder är långt ifrån entydiga. Och inte ens att gå bakåt i hierarkin är enkelt.

Manualen är inte skriven ur ett användarperspektiv. Hur svårt kan det vara att besluta att ingenjören inte ska ansvara för slutprodukten-manualen?? User acceptance test på riktigt, någon??

Ser att IVT har andra gränssnitt på sina nyare värmepumpar (parallellt med Greenline som man fortfarande marknadsför) och man skryter lika mycket om att de nya är enkla att hantera.

De kanske har lärt sig, men vi kommer inte att ta chansen med IVT en gång till.

Det finns förstås andra viktiga faktorer hos de olika märkenas produkter, men först försöker jag sortera bort de produkter som jag är för dum att förstå och hantera.

Så vilka andra tillverkares manöverpaneler på själva värmepumpen tycker ni är lätta att förstå och manövrera? (Never mind bluetooth, wifi och remote control).

Mvh Dan
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
C
Frågan, enligt min mening, är vad det är för "hantering" man tänker sig att man skall göra löpande?

Jag tänker mig att tillverkarens vision är att alla inställningar görs av installatör och att användaren ringer en servicetekniker om något går snett. Däremellan står pumpen bara och puttrar i källaren utan krav på mänsklig interaktion. Och att användargränssnittet är utformat utifrån den visionen.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Frågan, enligt min mening, är vad det är för "hantering" man tänker sig att man skall göra löpande?

Jag tänker mig att tillverkarens vision är att alla inställningar görs av installatör och att användaren ringer en servicetekniker om något går snett. Däremellan står pumpen bara och puttrar i källaren utan krav på mänsklig interaktion. Och att användargränssnittet är utformat utifrån den visionen.
Ja, precis. Tillverkarens vision är att hålla återförsäljarledet med jobb i stil med meningslösa och kostsamma avläsningar i krångliga menyer istället för att låta normalbegåvade anläggningsägare kunna använda systemet själva.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
S Skyflakes skrev:
Ja, precis.
Nej, det var inte alls vad jag menade.

Tanken är att det inte skall finnas något behov för den normalbegåvade anläggningsägaren att alls fippla i menyerna, eller aktivt "använda" pumpen på något annat sätt. Den klarar ju själv av att göra det den skall göra. Vad är det för inställningar du anser dig behöva göra för att "använda" pumpen?

Den "avancerade" anläggningsägaren lär inte uppleva menysystemet som något hinder för att göra de inställningar man kan tänkas vilja göra själv. jäkla svårt är det inte.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
F
B blixtkub skrev:
Hej!

Vi ska bygga nytt. I den befintliga villan har vi en IVT Greenline bergvärmepump, ca 8 år gammal.

Användargränssnittet är under all kritik. Jag lär mig gång på gång, men glömmer så fort jag vänder mig om. Att få övriga i familjen att förstå och hantera den är bara att glömma.

Jag är inte extremt glömsk, har IT och elektronik som yrke och är van vid systemgränssnitt, och har sett många både bra och dåliga .

Greenlines användargränssnitt är hierarkiskt, men man ser bara er sak i taget, som genom ett sugrör. Dvs det är långt från uppenbart var man är i hierarkin. Och benämningarna man använder är långt ifrån entydiga. Och inte ens att gå bakåt i hierarkin är enkelt.

Manualen är inte skriven ur ett användarperspektiv. Hur svårt kan det vara att besluta att ingenjören inte ska ansvara för slutprodukten-manualen?? User acceptance test på riktigt, någon??

Ser att IVT har andra gränssnitt på sina nyare värmepumpar (parallellt med Greenline som man fortfarande marknadsför) och man skryter lika mycket om att de nya är enkla att hantera.

De kanske har lärt sig, men vi kommer inte att ta chansen med IVT en gång till.

Det finns förstås andra viktiga faktorer hos de olika märkenas produkter, men först försöker jag sortera bort de produkter som jag är för dum att förstå och hantera.

Så vilka andra tillverkares manöverpaneler på själva värmepumpen tycker ni är lätta att förstå och manövrera? (Never mind bluetooth, wifi och remote control).

Mvh Dan
Jag jobbar också inom it och har också stora problem med användargränssnittet på vår Mitsubishi. Helt horribelt dåligt och svårt att fippla med. Bara enkla grejer som värmekurvor etc som man som användare väl ändå förväntas behöva ändra till viss del är alldeles för krångligt.

C cpalm skrev:
ag tänker mig att tillverkarens vision är att alla inställningar görs av installatör och att användaren ringer en servicetekniker om något går snett. Däremellan står pumpen bara och puttrar i källaren utan krav på mänsklig interaktion. Och att användargränssnittet är utformat utifrån den visionen.
Jag vet inte..det är ju dyrt att låta installatörerna behöva åka ut och göra det? Jag har ringt min 3 gånger och bett om hjälp men de vill inte komma ut. Så jag får luska ut allt genom youtube och reddit...
 
  • Gilla
SÅTG
  • Laddar…
tommib
Har en Nibe F1245, den har föredömligt enkla menyer. De har logiska namn och de är dessutom numrerade så det är lätt att följa med på en karta (eg menyträd) i servicemanualen var man är. Det som man ser som normalanvändare är väldigt enkelt att förstå och på varje skärm finns ett litet frågetecken man kan aktivera för att få upp en enkel förklaring på vad just den här inställningen gör.

En bonus är att Nibe tillgängliggör alla installationsmanualer till vem som helst, man måste inte vara en certifierad installatör för att få se dem. Således mycket hempularvänligt. Jag hoppas de får ordning på sin leveranskedja snart, det har varit kaos sedan pandemin.

Apropå att pilla med pumpen så är det väl möjligen aktivering av tillfällig lyx samt ev förskjutning av värmekurvan man skulle vilja göra och det är busenkelt. Man kan också schemalägga saker enkelt.
 
Snailman
tommib tommib skrev:
Har en Nibe F1245, den har föredömligt enkla menyer. De har logiska namn och de är dessutom numrerade så det är lätt att följa med på en karta (eg menyträd) i servicemanualen var man är. Det som man ser som normalanvändare är väldigt enkelt att förstå och på varje skärm finns ett litet frågetecken man kan aktivera för att få upp en enkel förklaring på vad just den här inställningen gör.
Mina rörmokare gjorde inga inställningar, särskilt inte den som monterade bergvärmepumpen, han hade aldrig monterat Nibe tidigare. Jag har ställt in kurvorna osv själv.

En bonus är att Nibe tillgängliggör alla installationsmanualer till vem som helst, man måste inte vara en certifierad installatör för att få se dem. Således mycket hempularvänligt. Jag hoppas de får ordning på sin leveranskedja snart, det har varit kaos sedan pandemin.

Apropå att pilla med pumpen så är det väl möjligen aktivering av tillfällig lyx samt ev förskjutning av värmekurvan man skulle vilja göra och det är busenkelt. Man kan också schemalägga saker enkelt.
Får hålla med om detta, skaffade först en F750 och sedan en bergvärmepump, valde då en F1255 då den har samma menysystem som F750. Annars finns det även en S1255 som har större skärm och annat menysystem, men det kostar några extra tusenlappar om man vill ha det.
 
F
tommib tommib skrev:
Har en Nibe F1245, den har föredömligt enkla menyer. De har logiska namn och de är dessutom numrerade så det är lätt att följa med på en karta (eg menyträd) i servicemanualen var man är. Det som man ser som normalanvändare är väldigt enkelt att förstå och på varje skärm finns ett litet frågetecken man kan aktivera för att få upp en enkel förklaring på vad just den här inställningen gör.

En bonus är att Nibe tillgängliggör alla installationsmanualer till vem som helst, man måste inte vara en certifierad installatör för att få se dem. Således mycket hempularvänligt. Jag hoppas de får ordning på sin leveranskedja snart, det har varit kaos sedan pandemin.

Apropå att pilla med pumpen så är det väl möjligen aktivering av tillfällig lyx samt ev förskjutning av värmekurvan man skulle vilja göra och det är busenkelt. Man kan också schemalägga saker enkelt.

Ja Nibe har nog ett stort övertag vad gäller menyer överlag.

I mitsubhishi handboken står det inte mer än absoluta basics, man får googla nästan allt. Bara hur man ställer in schema fick jag kolla på youtube, menyerna är horribla för detta. :D
 
C
F Fideliox skrev:
Jag vet inte..det är ju dyrt att låta installatörerna behöva åka ut och göra det?
Jag menar alltså att alla anpassningar görs vid själva installationstillfället.
Återigen är det vad jag tror varit den drivande visionen i designprocessen för den aktuella modellserien (REGO 1000). Har de tänkt "rätt"? Tja, det kan man ju diskutera.

Mina fem öre:

1/ Helt klart är ju att det är en design som föregår app-hysterin. Idag är det ju ett måste att allt skall ha en mobilapp, vare sig det är meningsfullt eller inte. Så var det inte då, utan då gällde principen ju färre knappar att trycka på desto bättre.

2/ Tycker personligen att ett generellt problem som inte är unikt för BVP är inställningen av värmekurvan. Att sätta den schablonmässigt vid installation är ofta inte tillräckligt bra för maximal komfort och effektivitet enligt min åsikt, utan kräver att uppföljning vid ett par väl valda tillfällen. Något som naturligtvis inte klaffar med återförsäljarnas arbetssätt. Den processen hade enkelt kunnat utformas på ett sätt som är begripligt för en normal slutanvändare.

3/ Det finns ett fåtal inställningar som man kan tänkas vilja skruva på spontant, typ semesterläge och sånt. Ytterligare en handfull inställningar som är kopplad till användarens personliga preferens, typ börvärde rumstemp. Där finns det en poäng med att göra dem mer användarvänliga.

4/ Självdiagnostiken skulle kunna vara mycket mer sofistikerad, även om det handlar mer om "teknikergränssnittet". Det finns ingen som helst anledning att inte pumpen själv löpande skulle kunna göra de kontroller som beskrivs i installatörshandledningen.
 
Tack för bra tips om NIBE (bra granssnitt), och Mitsubishi (som verkar lika olamplig for mig som IVT)!

Nagon som har anvandarerfarenhet av andra fabrikat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.