Väntar fortfarande svar från kommunen pga semestrar.
Min fundering är hur man löser anslutningen till min gjutjärnsstam. Skjuter man plaströr utifrån in i gjutjärnsstammen?
Eller är det värt att bila upp del av golvet i förrådet för att få skarv där och en eventuell spolbrunn?
Vi kommer väl någon gång i framtiden relina eller bila upp och byta gjutjärnsstammen.
 
Claes Sörmland
B bjorsi skrev:
Väntar fortfarande svar från kommunen pga semestrar.
Min fundering är hur man löser anslutningen till min gjutjärnsstam. Skjuter man plaströr utifrån in i gjutjärnsstammen?
Eller är det värt att bila upp del av golvet i förrådet för att få skarv där och en eventuell spolbrunn?
Vi kommer väl någon gång i framtiden relina eller bila upp och byta gjutjärnsstammen.
Det funkar inte att skjuta in ett plaströr utifrån eftersom du får som ett trappsteg motströms i avloppsledningen. Mycket snart bygger toapapper och annat på där och sen har du generalstopp.

Du måste frilägga ledningen så att du t ex kan skruva på en gummikoppling, t ex av typen Fernco.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det funkar inte att skjuta in ett plaströr utifrån eftersom du får som ett trappsteg motströms i avloppsledningen. Mycket snart bygger toapapper och annat på där och sen har du generalstopp.

Du måste frilägga ledningen så att du t ex kan skruva på en gummikoppling, t ex av typen Fernco.
Kan man inte ha ett grövre plaströr än gjutjärnsstammen? Då blir trappsteget medströms
 
De kommer med all sannolikhet skapa en ny anslutningspunkt/rensbrunn utanför huset och de drar dit, sen får du ordna resten mot huset själv. Det enklaste är som sagt att dimensionera upp och ha en gummikoppling som skarv mot gjutjärnsröret om nu det är friskt från huset. Annars är det ju till att byta så mycket man behagar. Kanske är läge att byta till plast så mycket man kan redan nu.
 
  • Gilla
bjorsi och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
B bjorsi skrev:
Kan man inte ha ett grövre plaströr än gjutjärnsstammen? Då blir trappsteget medströms
Då blir det ju glapp mellan gjutjärnsröret och det nya plaströret. Det uppfyller inte kravet på att avloppsledningar ska vara täta. Det kan läcka ut avloppsvatten där, sand och lera kan läcka in i avloppsröret med markvatten och av krypens verksamhet. Trädrötter smyger sig snart in där och blockerar ledningen. Av det skälet använder man gummimuff med krampa.
 
  • Gilla
bjorsi
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
De kommer med all sannolikhet skapa en ny anslutningspunkt/rensbrunn utanför huset och de drar dit, sen får du ordna resten mot huset själv. Det enklaste är som sagt att dimensionera upp och ha en gummikoppling som skarv mot gjutjärnsröret om nu det är friskt från huset. Annars är det ju till att byta så mycket man behagar. Kanske är läge att byta till plast så mycket man kan redan nu.
S Stefan1972 skrev:
De kommer med all sannolikhet skapa en ny anslutningspunkt/rensbrunn utanför huset och de drar dit, sen får du ordna resten mot huset själv. Det enklaste är som sagt att dimensionera upp och ha en gummikoppling som skarv mot gjutjärnsröret om nu det är friskt från huset. Annars är det ju till att byta så mycket man behagar. Kanske är läge att byta till plast så mycket man kan redan nu.
Låter rimligt. Lät på kommunen som om de inte hade några problem med att vi samordnar arbetena då min stump bara är 0,5-0,7m, resten kommunens. Så kommunens entreprenör löser allt och jag betalar ”min” del
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Då blir det ju glapp mellan gjutjärnsröret och det nya plaströret. Det uppfyller inte kravet på att avloppsledningar ska vara täta. Det kan läcka ut avloppsvatten där, sand och lera kan läcka in i avloppsröret med markvatten och av krypens verksamhet. Trädrötter smyger sig snart in där och blockerar ledningen. Av det skälet använder man gummimuff med krampa.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Då blir det ju glapp mellan gjutjärnsröret och det nya plaströret. Det uppfyller inte kravet på att avloppsledningar ska vara täta. Det kan läcka ut avloppsvatten där, sand och lera kan läcka in i avloppsröret med markvatten och av krypens verksamhet. Trädrötter smyger sig snart in där och blockerar ledningen. Av det skälet använder man gummimuff med krampa.
Ok. Då får man hoppas på att det sticker ut gjutjärn utanför huset, för att slippa bila inne i förrådet.

Man lär sig hela tiden, tänkte att ett plaströr med grövre dimension och invändig gummimuff kunde skjutas på utifrån
 
Claes Sörmland
B bjorsi skrev:
Ok. Då får man hoppas på att det sticker ut gjutjärn utanför huset, för att slippa bila inne i förrådet.

Man lär sig hela tiden, tänkte att ett plaströr med grövre dimension och invändig gummimuff kunde skjutas på utifrån
Annats är ju det klassiska att gjutjärnsstammen ansluter till cementrör (eller möjligen keramikrör) under källargolvet. D v s du kan hitta en cementrör vid husgrunden som du kan skruva på en gummimuff på.
 
Här är det gjutjärn i källargolvet, bara svårt att avgöra om skarven mellan betong och gjutjärn ligger utanför huset eller ej.
Spolfirman som filmade gick med sond och hade svårt att avgöra exakt var skarven är
 
Nu har kommunen återkommit efter semestern. De ansvarar inte för 3 meter som de först sa, de ansvarar bara för 0,5 meter då deras del av ledningen kommer de inte åtgärda.
Det innebär att jag får stå för kostnaden själv för de 3-3,5 metrarna avlopp utanför huset.
Pratade med en på kommunen om vårt inkommande vatten, jag trodde först det var PEM dvs bytt men det är en helsvart plastsslang och han sade att den troligtvis är original från 66.
Så eftersom vi kommer gräva tänker vi att vi byter inkommande vatten.

Men går det att byta inkommande vatten utan att bila i betongplattan?
Bifogar bild på inkommande

Vattenmätare med avstängningsventiler och kopplingar monterad på vägg och golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
vad är det för skillnad på helsvart plastslang och PEM då?
 
B bjorsi skrev:
Nu har det ändrat sig, de ska inspektera ledningen och byta om de hittar några brister, annars byter de inte den.
Det spännande är att det är 3,5 meter från kommunens ledning till vår husvägg, de har ansvar de första 3 meterna...
OM de inte hittar några brister känns det som att det är lurigt att gräva en meter brett för att just byta vår stump.
S Stefan1972 skrev:
vad är det för skillnad på helsvart plastslang och PEM då?
Den helsvarta är troligtvis original från 66.
Killen på kommunen har sett flera sådana som gått av.
 
S Stefan1972 skrev:
vad är det för skillnad på helsvart plastslang och PEM då?
Den helsvarta plastslangen går inte att svetsa i. Troligtvis inte original då det var mer galvat/järnrör på 60-talet.
 
jo men alltså, vad är "helsvart plastslang" för typ av slang då? Har också en dylik installation och tänkte att det är relativt färskt iallafall.........men det kanske inte är det ?
 
S Stefan1972 skrev:
jo men alltså, vad är "helsvart plastslang" för typ av slang då? Har också en dylik installation och tänkte att det är relativt färskt iallafall.........men det kanske inte är det ?
Vet inte exakt vad ts har men det jag stött på har varit likadant som vanlig pemslang fast utan den blåa randen. Lite tjockare gods och ingen möjlighet att svetsa pga plastens egenskaper.

Har för mig att jag hört att den typen började användas på 90-talet ish.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.