Hej,

Felmeddelandet är alltså ”hög retur vp”.

Den har gått som den ska i 2 veckor sedan sist den slog ifrån med samma felmeddelande men julafton slog den ifrån 7-8 gånger, kollade precis och den har inte slagit ifrån sedan dess och då har jag inte gjort några ändringar.

Verkar som att det är gt9 som går upp i för hög temp och då slår den ifrån..

Vad kan jag själv göra innan jag ringer en tekniker?

Värmen är inställd på 4,5 på en tio gradig skala och värmekurvan är på 1 vilket jag tror är standard.

Tips?
 
Är alla element öppna fullt? Dvs inga termostater som stryper?
 
A Anemv1 skrev:
Är alla element öppna fullt? Dvs inga termostater som stryper?
Alla är öppna fullt förutom handdukstorken som blir alldeles för varm om den är helt öppen.
 
Scj Scj skrev:
Alla är öppna fullt förutom handdukstorken som blir alldeles för varm om den är helt öppen.
Testa dra ner värmekurvan ett snäpp och se om de hjälper.
 
A Anemv1 skrev:
Testa dra ner värmekurvan ett snäpp och se om de hjälper.
Oavsett så ska väl värmekurvan kunna vara på 1 vilket är standard utan att den slår ifrån? Eller finns det flera parametrar som man behöver ta hänsyn till?
 
1 eller 2 rörssystem ? Handukstork blir för varm, med 2 rörs så får du kanske tillbaka för varm retur, vad händer om stänger nästan helt. Då ska returröret bli svalt.
 
J jonaserik skrev:
1 eller 2 rörssystem ? Handukstork blir för varm, med 2 rörs så får du kanske tillbaka för varm retur, vad händer om stänger nästan helt. Då ska returröret bli svalt.
Såhär ser det ut.

Ja torken blir så varm att jag blir orolig för att hänga handdukar på den, man bränner sig mer eller mindre. Jag har skruvat ner den nu så lågt jag kunde utan att stänga helt.

Se bild tror det är 2 rörsystem en till varje plan/våning. Även källaren är uppvärmd med element.
 
  • Tekniskt utrymme med värmecentral, rör, ventiler och elektriska komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klart den blir tokvarm med den temp du har ut och då den inte avger/äter värme så bra, nästan bara in/me samma temp. Får du tillsammans med elementen en hög retur. Måste du ha så hög temp ut. Troligtvis inte, ställ ned kurvan ett par snäpp. det ska gå att se i displyen hur kurvan ser ut. Hittar du den och ta ett foto.
 
J jonaserik skrev:
Klart den blir tokvarm med den temp du har ut och då den inte avger/äter värme så bra, nästan bara in/me samma temp. Får du tillsammans med elementen en hög retur. Måste du ha så hög temp ut. Troligtvis inte, ställ ned kurvan ett par snäpp. det ska gå att se i displyen hur kurvan ser ut. Hittar du den och ta ett foto.
Här kommer bilder på inställningar
 
  • Kontrollpanel med knappar och display, texten "Värme öka/minska", "GREENLINE", och symboler för justering och ström.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display och knappar på en enhet, text på svenska, troligtvis en kontrollpanel för uppvärmning eller energisystem, märke "GREENLINE".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte nått vajsing med växelventilen? Ser ut som att pumpen försöker göra varmvatten just nu.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Det är inte nått vajsing med växelventilen? Ser ut som att pumpen försöker göra varmvatten just nu.
Ja det gör den, men de är väl inget konstigt med det? :)
 
Scj Scj skrev:
Ja det gör den, men de är väl inget konstigt med det? :)
Mest så att växelventilen inte hamnat i värmeläge och maskinen försöker göra varmvatten. 🤔
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Mest så att växelventilen inte hamnat i värmeläge och maskinen försöker göra varmvatten. 🤔
Ingen aning den brukar slå till och från men det trodde jag var normalt
 
Den borde inte ta mer än ca 5min att göra varmvatten om jag inte minns fel.

Men vad visar alla givare när den kör i värmeläge?

Fram och returtemp samt vad den har för börvärde vore intressant att slå ett öga på.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Den borde inte ta mer än ca 5min att göra varmvatten om jag inte minns fel.

Men vad visar alla givare när den kör i värmeläge?

Fram och returtemp samt vad den har för börvärde vore intressant att slå ett öga påse
Den har stått och gjort vatten nu i varje fall 15 minuter. Bilder på alla temperaturer nedan, kompressor runt 100

Köldbärande ut 0,2 och in 2 grader
 
  • Digital kontrollpanel för temperatur med LCD-display och ikoner för inställningar, märkt "GREENLINE".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display på en värmepanna med temperaturinställningar, knappar och logotyp "GREENLINE".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display visar temperaturinställning, uppvärmd vatten till 52.9°C. Knappar och lysdioder synliga. Texten "GREENLINE" nederst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kontrollpanel för varmvattensystem. Skärm visar temperaturinställningar. Knappar, indikatorlampor ovanför. Text "GREENLINE" nedan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.