Undrar om det finns någon med lite mer erfarenhet som kan hjälpa mig att förstå om jag borde passa på att tilläggsisolera när jag ska bygga bastu och dusch i en 10 kvm friggebod som jag har vid sommarstugan. Friggeboden har förut varit ouppvärmd vintertid men nu vill jag ju ha lite underhållsvärme så att inte ledningarna fryser. Räcker de 70 mm isolering som jag redan har i väggarna?

Min plan är att låta yrkesfolk göra insidan av boden och helst vill jag inte ha tjockare väggar eftersom det redan är ont om golvyta. Men kanske borde jag låta snickarna isolera från insidan när de ändå håller på?

Varför hör man titt som tätt om folk som tilläggsisolerar? Är det bara för att spara på uppvärmningskostnaden och gör det isåfall någon skillnad i mitt fall, med tanke på att det är ett ganska litet utrymme vi talar om?
 
Redigerat:
Skall du inte ha det uppvärmt året om skulle jag inte isolera mera. Skall du bara sätta på värmen ibland när du tänker basta så kvittar det ju. Se bara till så du kan tömma eller fryssäkra vattenrören.
 
Tack för svaret. :) Jag kommer sätta in kommunens vattenmätare i friggeboden och tänkte ha 5 grader där inne året om för att den inte ska frysa. Så helt oupvärmd kommer friggeboden inte vara även om den inte används vintertid. Är det ändå tillräckligt med 70 mm tror du?
 
Mikael_L
Isolera mer nu, annars kommer du ångra dig.
Lägg på 70mm till, så börjar det likna nåt. Men minst 45 mm till i vilket fall.
Glöm inte golv och tak, om det är något du kan göra något åt. Det är bra om det ligger 145-200mm i golv och tak också.

Elen har börjat bli rätt dyr nu ... :(
 
Då skulle jag oxå isolera mer. En lösning kanske annars kan vara att bygga en liten "låda" runt vattenmätare å stoppa in en värmekabel. Eller isolera det röret ända från marken å in med värmekabel.
 
Det där med att bara isolera röret in och själva mätaren är ju faktiskt smart. Att jag inte har tänkt på det tidigare! :) Det är ju bra onödigt att värma en hel bod bara för vattenmätarens skull.

Nu ska jag kolla med kommunen hur reglerna ser ut egentligen. Tur att det finns sånna här forum.
 
Ibland är lösningen enkel. Därför finns ju forumet bland annat. Kul
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.