Hej
Vi har ett enplanshus med källare (tegel) som är byggt -69.
Nu har vi tänkt byta fönster. Det ser ut som fönsterpariterna är bärande .Vi undrar då om det är så ? .:confused:
Finns någon information om detta?? Hur ska man isåfall växla av ? hur stora reglar krävs ? Vi har ett parti med 4 fönster som är 90 breda och 160 höga. Karmen går från golvet ända upp till en bärlina (eller vad det nu är...)
och däremellan sitter fönsterna.
Vi har dåligt med ritningar och det står Myresjö Typ 10-B på en suddig ritning om det kan vara till någon hjälp
mvh Lena.
 
Du har helt rätt, den konstruktion vi använde då hade bärande fönster. Kontakta din lokala hantverkare om du känner dig osäker. Om du tar kontakt med mig så kan jag ta fram en framarbetad anvisning för detta.

kontakt@myresjohus.se


Magnus Brusefält
Myresjöhus, Marknadsstöd
 
Om fönsterkarmarna är friska kan man som jag ,ta bort fönsterbågen och byt till 3-glas glaspartier direkt i karmen med lister på utsidan. Så gjorde jag mot altanen med 5 st fönster 1987. Alltså i vardagsrummet. Utanför finns stor markis så persienner behövs inte. Största fördelen är inget kallras plus att det är mindre antal sidor att torka . Priset då var ca 7000 kr med arbetet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.