Hej,

Har dragit igång ett projekt med ett attefallshus på tomten.

Gör det mesta på egen hand på fritiden.
Gjöt en grund under mars med hjälp av familjen.

Därefter tagit in entreprenörer för att resa huset en vecka samt få det tätt utvändigt.

Dags att måla utvändigt snart. Säg till om någon funderar på något, priser exempelvis. Hade en budget på 500’ men räknar med att landa på 600’ pga fasta avgifter, materialpriser och entreprenörer. Jämför dock med ett nyckelfärdigt hus och ~800’ inkl fasta avgifter samt platta på mark.
 
  • En grävmaskin på en gräsmatta framför ett nyligen uppfört mörkt attefallshus med ljusa fönsterkarmar och tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsikt över en tomt med avmätta markeringar för grunden till ett nytt attefallshus, med grannhus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grundgjutning för attefallshus pågår, med synlig betong och grävmaskinsspår i trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hund som vilar framför en byggarbetsplats med en mini-grävmaskin och en person i arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grundarbete för attefallshus med grus och markduk, kompaktmaskin och hjullastare på en solig tomt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nygrund för attefallshus på en tomt med grushögar och byggmaterial, grannhus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggt vitt attefallshus med grunden framtill under konstruktion i skymningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nygrundad platta för attefallshus i en trädgård med byggmaterial synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyligen gjuten grund för attefallshus med armeringsjärn och byggmaterial i förgrunden, omgiven av en bostadsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nygrundad betongplatta för attefallshus med skyddande presenningar och byggmaterial i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stomme till ett attefallshus under konstruktion på en gjuten grund i ett snöigt bostadsområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pågående uppbyggnad av ett skelett till attefallshus med tydlig träkonstruktion på en gjuten grund omgiven av smältande snö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arbetare som installerar tak på ett attefallshus under konstruktion, material och verktyg synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pågående bygge av ett träramattefallshus på en betonggrund med omgivande bostadshus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Construction of an attic house with visible wooden frame, insulation installed, and unfinished ceiling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Attefallshus under konstruktion med träfasad och stege framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggt attefallshus med grå grund och vit träfasad klar för målning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av ett attefallshus under konstruktion med isolering och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Morgonskiftet och 18 till
  • Laddar…
Klåpare till entreprenörer som inte kan använda ställning och ha stöd under takstolarna.
 
  • Gilla
Månskensbyggare
  • Laddar…
Håller också på att skissa på ett attefallshus. Hur blir planlösningen i ditt?
 
finn staff
 
  • Gilla
YPB
  • Laddar…
K krillan skrev:
Håller också på att skissa på ett attefallshus. Hur blir planlösningen i ditt?
Fick inte till storleken riktigt då kvm inte räcker till. Men valde att prioritera ett separat sovrum och ha möjlighet till förvaring alt sovrum på loftet. Därav mindre vardagsrum/kök.

Fick hjälp av en mättekniker efter att jag lämnat en grovskiss. Väl spenderade pengar efter allt som krävs att lämnas in.
 
  • Arkitektritning av en liten lägenhets planlösning med separat sovrum och loft.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av en liten bostadsplan med ett separat sovrum och loft, avsedd för optimerat utrymmeanvändande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
vad är tanken att huset ska användas till? airbnb?
 
Bra jobbat! Jag har själv testat bygga ett mindre sådant för cirka 250 tusen. Dock är det bara 18,4 kvm och jag har t.ex. inget kök. Satsa på en "mysig" uteplats om det är möjligt. Vinterisolerat och mycket fönster och insåg efteråt att jag fick skaffa vertikalmarkiser för hålla ute värmeinstrålningen.
 
  • Mindre röd stuga med vita knutar och många fönster, inredd uteplats med bord och stolar på grusunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lillekitte och 3 till
  • Laddar…
Johan Harrysson Johan Harrysson skrev:
Bra jobbat! Jag har själv testat bygga ett mindre sådant för cirka 250 tusen. Dock är det bara 18,4 kvm och jag har t.ex. inget kök. Satsa på en "mysig" uteplats om det är möjligt. Vinterisolerat och mycket fönster och insåg efteråt att jag fick skaffa vertikalmarkiser för hålla ute värmeinstrålningen.
Hej,

Ser fint ut, bra jobbat! Tack för tipsen, blir en stenläggning framtill och altan på sidan av huset. Håller med om att det behövs för att få ut så mycket som möjligt av bygget
 
Vilken höjd får du på sovloftet?
Eftersom varje cm är viktig... Är inte grunden "onödigt" hög?
Själv tycker jag att Maxattefall.se har en lösning som slår alla andra jag tittat på.
Är det komplementhus eller bostadskomplementhus?
Det blir ju mycket trixande och tänjande på bestämmelser med så liten yta.
Jag har valt att kalla ett litet rum för förråd. Då kan det ha takhöjd 2.10.
Jag har sedan tänkt mig att sova i "förrådet"
På så vis blir det betydligt högre på loftet.
Jag kommer att få ett kök/ vardagsrum på 4.5 m x 3 m med en takhöjd på 3.5 meter och
fönster 10x 16, dörr 10 x 26
Ett Sovrum på 2m x nästan 3 m
En toa 2m x 1.4 m med Stockholmsvägg
Ett sovloft där man kan gå rak 1.85m
Var och en bygger ju efter sina behov.
För vår del är det nödvändigt med 2 avskilda sovplatser eftersom jag tittar på Tv och frun läser.
För vår del, ju mer rumslikt sovloft ju bättre
Jag tror t.o.m att vi kan få in en xtra toa på loftet så man slipper gå nerör trappan
när man vaknar på natten.
Vi skall ju ha detta som permanentboende så för oss är det superviktigt att få in så mycket som möjligt.
3D-modell av ett litet hus interiör med kök, trappa och sovloft, designad för effektivt utnyttjande av utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-modell av två badrumsutformningar med toalett och handfat, delade av en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Illustration av ett litet hem med måttangivelser inklusive sovloft, kök och "förråd" med olika takhöjder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Johan Harrysson Johan Harrysson skrev:
Bra jobbat! Jag har själv testat bygga ett mindre sådant för cirka 250 tusen. Dock är det bara 18,4 kvm och jag har t.ex. inget kök. Satsa på en "mysig" uteplats om det är möjligt. Vinterisolerat och mycket fönster och insåg efteråt att jag fick skaffa vertikalmarkiser för hålla ute värmeinstrålningen.
ett tips är solfilm många kontor har det hjälper mycket
 
Promiscuos Monkey Lars Roth skrev:
Vilken höjd får du på sovloftet?
Eftersom varje cm är viktig... Är inte grunden "onödigt" hög?
Själv tycker jag att Maxattefall.se har en lösning som slår alla andra jag tittat på.
Är det komplementhus eller bostadskomplementhus?
Det blir ju mycket trixande och tänjande på bestämmelser med så liten yta.
Jag har valt att kalla ett litet rum för förråd. Då kan det ha takhöjd 2.10.
Jag har sedan tänkt mig att sova i "förrådet"
På så vis blir det betydligt högre på loftet.
Jag kommer att få ett kök/ vardagsrum på 4.5 m x 3 m med en takhöjd på 3.5 meter och
fönster 10x 16, dörr 10 x 26
Ett Sovrum på 2m x nästan 3 m
En toa 2m x 1.4 m med Stockholmsvägg
Ett sovloft där man kan gå rak 1.85m
Var och en bygger ju efter sina behov.
För vår del är det nödvändigt med 2 avskilda sovplatser eftersom jag tittar på Tv och frun läser.
För vår del, ju mer rumslikt sovloft ju bättre
Jag tror t.o.m att vi kan få in en xtra toa på loftet så man slipper gå nerör trappan
när man vaknar på natten.
Vi skall ju ha detta som permanentboende så för oss är det superviktigt att få in så mycket som möjligt.
[bild]
[bild]

[bild]
Färdigt golv blev något högre än vad som var tänkt på grund av att det var berg under, dock fylls det upp med material runt om så kommer inte att synas senare. Ser fint ut! Är ett komplementsbostadshus så behöver uppfylla de kraven. Smart med förrådslösningen iom takhöjd. Har hållt mig till 2,3 i sovrum/badrum. Själva loftet blir rätt lågt så kommer troligtvis nyttja det som förråd. ca 80 cm i takhöjd då isoleringen bygger en del. Förslagsvis kan man isolera med annat än ISOVER om man vill ta höjd för det och komma ner. Yes, blir mycket trixande iom storleken.
 
Y YPB skrev:
Färdigt golv blev något högre än vad som var tänkt på grund av att det var berg under, dock fylls det upp med material runt om så kommer inte att synas senare. Ser fint ut! Är ett komplementsbostadshus så behöver uppfylla de kraven. Smart med förrådslösningen iom takhöjd. Har hållt mig till 2,3 i sovrum/badrum. Själva loftet blir rätt lågt så kommer troligtvis nyttja det som förråd. ca 80 cm i takhöjd då isoleringen bygger en del. Förslagsvis kan man isolera med annat än ISOVER om man vill ta höjd för det och komma ner. Yes, blir mycket trixande iom storleken.
Tack för input YPB. Jag tänkte isolera med
https://www.kingspan.com/se/sv-se
U värde 0.22. total isolertjocklek 170 mm
Det är det bästa jag hittat om jag nu inte skulle välja att spruta 100 mm slutna celler + lite annat
Såg att du hade luftspalt bakom. Kan kanske spara lite på att utesluta. 10mm att spara på att använda spårad Douglasplywood. det gjorde jag på ett kolonibygge. Det fungerade mycket bra.
 
  • Gilla
YPB
  • Laddar…
Nu kan inte jag ha ett sådant parti tyvärr, men visst är det vackert? Nytillverkat
Han påstår att det har köldbrygga och skriver pris 20.000
Det finns fler bilder på andra liknande. 20.000 för detta= omöjligt
Men fint
Stort nytillverkat fönsterparti i trä och glas på en byggnad, reflekterar träd och himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
YPB
  • Laddar…
Börjar ta sig utvändigt, lite plåt och häng-/stupränna kvar
 
  • Nästan färdigställt vitt enplanshus med svarta fönsterramar, dörr och hängande byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nästan färdigbyggd vit husfasad utan häng-/stupränna, med byggmaterial i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd husvägg i vitt med fönster, utan häng- och stuprännor, byggmaterial i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nästan färdigställt vitmålat uthus med stående panel och vita fönster utan synlig häng-/stupränna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nästan färdigställd vit utebyggnad med tak och ett fönster, utan häng- och stupränna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
LaCa67
  • Laddar…
Person använder en grön minigrävare för markarbeten vid en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Häck av thuja som trimmas med en skottkärra och verktyg framför en vit husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående markarbete bredvid en vit husvägg, med grusträdgård, grävd rabatt, säckar med jord och en skottkärra i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En ny vit enplansvilla under konstruktion med byggmaterial framför och belysning på fasaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rum under renovering med verktyg, byggmaterial och en stege framför fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inomhusbyggarbetsplats med målarverktyg och material vid omålat rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående köksrenovering med omonterade vita skåp och avstängningszoner markerade på väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat badrum med grå marmorkakel, vit sanitetsporslin och tvättmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nytt svart tak på ett garage med en steg som leder upp till taket, omgivet av villabebyggelse under en mulen himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerat svart plåttak på en vit byggnad med stege lutad mot taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utsikt över nyrenoverat svart tak med asfaltssingel på friggebod, i förgrunden av ett bostadsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd trätrall framför en vit husvägg med fönster och terrassdörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Marmorkakel som läggs i hall med nivelleringsklämmor och golvvårdsmaskin i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kakelläggning pågår i en hall med gråa marmorklinkers och orange kakelspacer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerade mörkgråa marmorerade klinkerplattor i en hall med en dammsugare och byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyrenoverat vitt tak med infällda spotlights och luftkonditioneringsenhet i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy från ett nyrenoverat mörkt kaklat golv till ett rum med ljust trägolv och vitmålade väggar, dörr öppen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nylagt ljust trägolv och nymålade vita väggar i ett tomt rum med ett fönster som släpper in dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
_KirderF_ och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.