Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Attefallshus lösvirke

1. Y
    Medlem · 10 inlägg

YPB

Medlem
  2. T
    Husägare · Stockholm · 4 287 inlägg

twoody

Husägare
    Klåpare till entreprenörer som inte kan använda ställning och ha stöd under takstolarna.

3. K
    Medlem · 91 inlägg

krillan

Medlem
    Håller också på att skissa på ett attefallshus. Hur blir planlösningen i ditt?

4. M
    Medlem · frankrike · 1 732 inlägg

maria01

Medlem
    finn staff

• Laddar…
  5. Y
    Medlem · 10 inlägg

YPB

Medlem
    Fick inte till storleken riktigt då kvm inte räcker till. Men valde att prioritera ett separat sovrum och ha möjlighet till förvaring alt sovrum på loftet. Därav mindre vardagsrum/kök.

Fick hjälp av en mättekniker efter att jag lämnat en grovskiss. Väl spenderade pengar efter allt som krävs att lämnas in.

6. M

maria01

Medlem
    vad är tanken att huset ska användas till? airbnb?

7. Johan Harrysson
    Medlem · 9 inlägg
    Bra jobbat! Jag har själv testat bygga ett mindre sådant för cirka 250 tusen. Dock är det bara 18,4 kvm och jag har t.ex. inget kök. Satsa på en "mysig" uteplats om det är möjligt. Vinterisolerat och mycket fönster och insåg efteråt att jag fick skaffa vertikalmarkiser för hålla ute värmeinstrålningen.

8. Y
    Medlem · 10 inlägg

YPB

Medlem
    Hej,

Ser fint ut, bra jobbat! Tack för tipsen, blir en stenläggning framtill och altan på sidan av huset. Håller med om att det behövs för att få ut så mycket som möjligt av bygget

9. Lars Roth
    Medlem · 273 inlägg
    Vilken höjd får du på sovloftet?
    Eftersom varje cm är viktig... Är inte grunden "onödigt" hög?
    Själv tycker jag att Maxattefall.se har en lösning som slår alla andra jag tittat på.
    Är det komplementhus eller bostadskomplementhus?
    Det blir ju mycket trixande och tänjande på bestämmelser med så liten yta.
    Jag har valt att kalla ett litet rum för förråd. Då kan det ha takhöjd 2.10.
    Jag har sedan tänkt mig att sova i "förrådet"
    På så vis blir det betydligt högre på loftet.
    Jag kommer att få ett kök/ vardagsrum på 4.5 m x 3 m med en takhöjd på 3.5 meter och
    fönster 10x 16, dörr 10 x 26
    Ett Sovrum på 2m x nästan 3 m
    En toa 2m x 1.4 m med Stockholmsvägg
    Ett sovloft där man kan gå rak 1.85m
    Var och en bygger ju efter sina behov.
    För vår del är det nödvändigt med 2 avskilda sovplatser eftersom jag tittar på Tv och frun läser.
    För vår del, ju mer rumslikt sovloft ju bättre
    Jag tror t.o.m att vi kan få in en xtra toa på loftet så man slipper gå nerör trappan
    när man vaknar på natten.
    Vi skall ju ha detta som permanentboende så för oss är det superviktigt att få in så mycket som möjligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    saahaar.jpg

stockholm.jpg

loft.jpg

10. M

maria01

Medlem
    ett tips är solfilm många kontor har det hjälper mycket

11. Y
    Medlem · 10 inlägg

YPB

Medlem
    Färdigt golv blev något högre än vad som var tänkt på grund av att det var berg under, dock fylls det upp med material runt om så kommer inte att synas senare. Ser fint ut! Är ett komplementsbostadshus så behöver uppfylla de kraven. Smart med förrådslösningen iom takhöjd. Har hållt mig till 2,3 i sovrum/badrum. Själva loftet blir rätt lågt så kommer troligtvis nyttja det som förråd. ca 80 cm i takhöjd då isoleringen bygger en del. Förslagsvis kan man isolera med annat än ISOVER om man vill ta höjd för det och komma ner. Yes, blir mycket trixande iom storleken.

12. Lars Roth
    Medlem · 273 inlägg
    Tack för input YPB. Jag tänkte isolera med
    https://www.kingspan.com/se/sv-se
    U värde 0.22. total isolertjocklek 170 mm
    Det är det bästa jag hittat om jag nu inte skulle välja att spruta 100 mm slutna celler + lite annat
    Såg att du hade luftspalt bakom. Kan kanske spara lite på att utesluta. 10mm att spara på att använda spårad Douglasplywood. det gjorde jag på ett kolonibygge. Det fungerade mycket bra.

• Laddar…
  13. Lars Roth
    Medlem · 273 inlägg
    Nu kan inte jag ha ett sådant parti tyvärr, men visst är det vackert? Nytillverkat
    Han påstår att det har köldbrygga och skriver pris 20.000
    Det finns fler bilder på andra liknande. 20.000 för detta= omöjligt
    Men fint
    jätteparti.jpg

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.