Hej

Vi har köpt ett färdigt hus med egna tillval och ett eget tillval/egen panel från ett svenskt bolag som levererar fritidshus med mycket gott rykte. Vi står för bygglov och markarbeten.

I köpekontraktet står att konsumentköplagen är gällande. Huset levereras som ett färdigt paket. På plats monteras stuprör och skorsten av hustillverkarens montageteam.

På leveransdagen får vi en en rejäl huspärm med mängder av egenkontroller, certifikat och handlingar signerade av en person på en fabrik i Litauen (som har samma namn som hustillverkaren, men är ett fristående privat, Litauiskt bolag).

Då vi köpt ett färdigt hus från en svensk husleverantör - nog är det då denne svenska husleverantör/det svenska bolaget som ska verifiera varans sammansättning, kvalitet, funktion och kompatibilitet mot oss som konsument och inte den Litauiska fabriken som hustillverkaren anlitat?

I dokumenten som ex projekteringsintyg står dessutom att vi är byggherre(?), när vi beställt en färdig produkt. Vi har inte beställt en entreprenad av något slag från dem. Det ska vara en färdig produkt som levereras och installeras på vår tomt. För info finns heller inga projekteringshandlingar att tillgå och inga auktorisationsbevis för el, VVS, våtrum etc

Det känns helt fel - någon här som vet vad som vet vad som gäller?
 
Redigerat:
Claes Sörmland
Låter som ett ovanligt upplägg där ni köper ett hus som en vara, därav konsumentköplagen som lagrum och det är ni själva som står för byggnationen med varan huset, alltså ni är byggherrar med allt ansvar. Det finns inga krav på auktorisationsbevis för el, VVS och våtrum när man köper huset som en vara på detta sätt. Att ni får dokument med egenkontroller från utlandet vid leverans av huset är inte annorlunda jämfört med att du får sådana när du köper ett kylskåp.

Annars är det vanliga ju att man man köper en byggnationstjänst, en entreprenad och då gäller konsumenttjänstlagen. Denna ger dig som konsument mycket större rättigheter, t ex avseende fackmässighet.
 
  • Gilla
kurrehe
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Låter som ett ovanligt upplägg där ni köper ett hus som en vara, därav konsumentköplagen som lagrum och det är ni själva som står för byggnationen med varan huset, alltså ni är byggherrar med allt ansvar. Det finns inga krav på auktorisationsbevis för el, VVS och våtrum när man köper huset som en vara på detta sätt. Att ni får dokument med egenkontroller från utlandet vid leverans av huset är inte annorlunda jämfört med att du får sådana när du köper ett kylskåp.

Annars är det vanliga ju att man man köper en byggnationstjänst, en entreprenad och då gäller konsumenttjänstlagen. Denna ger dig som konsument mycket större rättigheter, t ex avseende fackmässighet.
Tack snälla. Det står ingen annan stans i köpeavtal att vi ska vara ansvariga för byggnationen av huset från en fabrik anlitad av det svenska bolaget. Det framgick först av dokumenten som överlämnades vid leverans. Är det inte bolaget vi köpt varan av som bör verifiera dess sammansättning enl avtal?
 
Claes Sörmland
Det låter konstigt att detta kan vara oklart i ett så sent skede. Ni har väl sökt och fått bygglov för huset ni bygger, och tillsammans med KA utformat en kontrollplan som ni har föreslagit för byggnadsnämnden. I den står ju steg för steg vad ni ska kontrollera och hur. Och ni måste ju ha lämnat in en massa dokumentation för att få startbeskedet så att ni kan påbörja byggnationen. Eller?
 
  • Gilla
ARJU
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det låter konstigt att detta kan vara oklart i ett så sent skede. Ni har väl sökt och fått bygglov för huset ni bygger, och tillsammans med KA utformat en kontrollplan som ni har föreslagit för byggnadsnämnden. I den står ju steg för steg vad ni ska kontrollera och hur. Och ni måste ju ha lämnat in en massa dokumentation för att få startbeskedet så att ni kan påbörja byggnationen. Eller?
Nej nej,
Frågan gäller snarare konsumentköplagen. Vi har beställt en vara /färdig produkt från ett företag men fått dokumentation och signaturer från ett annat bolag. Köper du t.ex ett kylskåp får du inte egenkontroller på alla komponenter kylskåpet består av från fabrik för att du själv ska godkänna produktens kompabilitet och sammansättning själv
 
Känns inte alls konstigt.

Köper du ett hus av Hugo Husbyggare hade du inte reagerar på att Valles VVS, Eriks Elektriska gjorde dom respektive certifikaten. Att en leverantör lägger ut jobb på en underleverantörr fullt normalt.

Så även ett svenskt bolag som har sin produktion i Estland.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag förstår inte, ni har ju enligt egen uppgift på leveransdagen får vi en en rejäl huspärm med mängder av egenkontroller, certifikat och handlingar. Dessa är väl vad du med fog kan förutsätta vid detta köp och därmed har säljaren följt konsumentköplagens krav. Eller vad missar jag? (Känns som att jag inte förstår vad du menar är felet i varan.)
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
A andersda skrev:
Känns inte alls konstigt.

Köper du ett hus av Hugo Husbyggare hade du inte reagerar på att Valles VVS, Eriks Elektriska gjorde dom respektive certifikaten. Att en leverantör lägger ut jobb på en underleverantörr fullt normalt.

Så även ett svenskt bolag som har sin produktion i Estland.
Jag har inte alls ngt emot att det är ett utländskt bolag. Men köper du ett kylskåp från Electrolux ska väl inte du som konsument verifiera huruvida deras fabrik oavsett om den ligger i Sverige eller utomlands kopplat in kylaggregatet rätt? Det är det som gör mig förvirrad. Hade vi köpt en tjänst - ett byggjobb är saken en helt annan
 
Fast ett hus är ju ingen vara. En byggsats är en vara men att bygga ett hus är en tjänst och köparen är byggherre.
 
  • Gilla
Sommar13
  • Laddar…
Claes Sörmland
S Helena mfl skrev:
Jag har inte alls ngt emot att det är ett utländskt bolag. Men köper du ett kylskåp från Electrolux ska väl inte du som konsument verifiera huruvida deras fabrik oavsett om den ligger i Sverige eller utomlands kopplat in kylaggregatet rätt? Det är det som gör mig förvirrad. Hade vi köpt en tjänst - ett byggjobb är saken en helt annan
Är det kraven på dig som byggherre du tänker på nu? De kraven regleras i PBL så de gäller ju som du säger inte kylskåpsfabrikation.
 
  • Gilla
Sommar13
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Fast ett hus är ju ingen vara. En byggsats är en vara men att bygga ett hus är en tjänst och köparen är byggherre.
Jag håller med, men i köpeavtalet hänvisar säljaren till huset som vara och skriver att konsumentköplagen och inte konsumenttjänstlagen gäller
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är det kraven på dig som byggherre du tänker på nu? De kraven regleras i PBL så de gäller ju som du säger inte kylskåpsfabrikation.
Nej det är säljarens och inte fabrikens skyldighet att avhjälpa fel vid reklamation enl konsumentköplagen
 
Claes Sörmland
S Helena mfl skrev:
Nej det är säljarens och inte fabrikens skyldighet att avhjälpa fel vid reklamation enl konsumentköplagen
Ja vi är helt överens om det. Men vad är felet menar du? Jag förstår inte vad din tråd handlar om och givet hur få svar du får så är jag inte ensam.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Jag börjar fundera lite på om trådskaparen tror att dokumentationen är avsedd för TS?

Det är byråkratmat, utan värde för kunden. Den är till för byråkrater på till exempel kommunen.

Dokumentation är väl ett typiskt jobb att lägga ut i någon låglöneland.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja vi är helt överens om det. Men vad är felet menar du? Jag förstår inte vad din tråd handlar om och givet hur få svar du får så är jag inte ensam.
Ber om ursäkt om jag var otydlig. Det handlar bland annat om ifall säljaren kan peka på fabrikens ansvarsförsäkring och inte sin egen och huruvida säljaren behöver verifiera att varan fabriken levererat till oss uppfyller avtalet vi har med säljaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.