Hej,

Nedan lite idéer för de som vill renovera/bygga vitt till lägre kostnad. Ser gärna ni kommenterar om ni anser jag är ute och cyklar....;-)

——————-

1) Byggtjänster från hantverkare med F-skatt (och därmed momsregistrering) betalar privatpersoner 25% moms på.

2) Men, om man som privatperson instället betalar LÖN till hantverkare som saknar F-skatt för timanställning UTGÅR INGEN moms.

Exempel:

1) ByggKalle med egen firma tar 500 kr ink. moms av oss per timma. 400 får han själv. På beloppet (om vi bortser från ev avdrag för kostnader) betalar han egenavgift och inkomstskatt.
Kvar i handen för ByggKalle blir ca 400*(1-0,2898)*0,7=400*0,49=195 kr/h

2) ByggSven anställs av oss privat. Han vill också ha 195 kr/h i handen. Vi betalar honom då: bruttolön på 195/0,7 =278,5 samt ytterligare 278,5 * 0,3142=87,5 (arbetsgivaravgift) = totalt 366 kr

Det känns ju rätt fint att spara 134 kr/h, (26,8% rabatt på 500). Dock kan man knappast formellt åberopa garantijobb om något i framtiden verkar vara felbyggt eftersom det gjorts av anställd och man får ju se till skaffa försäkring och verktyg till den anställde.

ROT
Vad gäller ROT så går det enligt Skatteverket utmärkt begära rot-avdrag för hela arbetsgivaravgiftens belopp (förutsatt att arbetet som gjorts är avdragsgillt) om man anställt någon privat.

I fall 1 får vi ju avdrag med 30% av 500 kr. Efter ROT betalar vi således 350 kr/h.

I fall 2 får vi avdrag med arbetsgivaravgiften. Efter ROT betalar vi således (366-87,5) kr = 278,50 kr/h.

Således spar vi drygt 20% även efter ROT.


SLUTSATS

Kan du för ditt större, arbetstidskrävande husprojekt hitta en arbetssugen duktig hantverkare med A-skatt, och du själv har verktyg och material, kan du spara många kronor på att anställa honom privat som timmis. Ha för säkerhets skull inget formellt skriftligt jobbschema där du kräver närvaro specifika timmar så att han inte sjukskriver sig på din bekostnad just då.

PS. Kanske har den du anställer dessutom rätt till arbetsmarknadspolitiskt stöd dessutom?
 
  • Gilla
Dorothea och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

F
Verkar inte behövas företag: https://www.skatteverket.se/privat/...privatperson.4.d1afd3103d689ac2a80002439.html

Skattereduktion för rot- och rutarbete
Du kan få rot- eller rutavdrag även när du anlitar en privatperson för att utföra ett rot- eller rutarbete. Rot- eller rutavdraget motsvarar arbetsgivaravgiften som du redovisar i den förenklad arbetsgivardeklaration. Villkoret är att personen som utför arbetet inte är godkänd för F-skatt eller är registrerad för mervärdesskatt.
 
  • Gilla
Dorothea och 2 till
  • Laddar…
Söderort mats_hulten skrev:
SLUTSATS

Kan du för ditt större, arbetstidskrävande husprojekt hitta en arbetssugen duktig hantverkare med A-skatt, och du själv har verktyg och material, kan du spara många kronor på att anställa honom privat som timmis. Ha för säkerhets skull inget formellt skriftligt jobbschema där du kräver närvaro specifika timmar så att han inte sjukskriver sig på din bekostnad just då.

PS. Kanske har den du anställer dessutom rätt till arbetsmarknadspolitiskt stöd dessutom?
Du behöver ju ett företag för att kunna anställa någon, eller hur? Det finns ju troligen (skattetekniska?) problem med att låta ett företag arbeta i ditt "privata" hus? Har man enskild firma är det ju en gråzon, men har du AB lär det väl garanterat bli bekymmer?

Det man kan säga om det "arbetsmarknadspolitiska stödet" är att du måste anställa personen på en fast procent, dvs. timanställning utan schema går inte.
 
  • Gilla
Hk65
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Du behöver ju ett företag för att kunna anställa någon, eller hur? Det finns ju troligen (skattetekniska?) problem med att låta ett företag arbeta i ditt "privata" hus? Har man enskild firma är det ju en gråzon, men har du AB lär det väl garanterat bli bekymmer?

Det man kan säga om det "arbetsmarknadspolitiska stödet" är att du måste anställa personen på en fast procent, dvs. timanställning utan schema går inte.
Vad gäller arbetsmarknadspolitiskt stöd har du säkert rätt, men har man ett stort och långt jobb funkar det ju provanställning till en början.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Du behöver ju ett företag för att kunna anställa någon, eller hur? Det finns ju troligen (skattetekniska?) problem med att låta ett företag arbeta i ditt "privata" hus? Har man enskild firma är det ju en gråzon, men har du AB lär det väl garanterat bli bekymmer?

Det man kan säga om det "arbetsmarknadspolitiska stödet" är att du måste anställa personen på en fast procent, dvs. timanställning utan schema går inte.
Hej Dan,

Nej - en privatperson är fri att anställa en annan privatperson med A-skatt så länge hon erlägger arbetsgivaravgift samt, för det fall årslönen överstiger 10000 kr, gör avdrag för den anställdes inkomstskatt och betalar in denna till Skatteverket. (Det är just detta som mången fått erfara då de TROTT någon har F-skatt, men sedan blir varse han inte har det, och därmed åker på arbetsgivaravgift och skatt ovanpå det man redan betalat enligt ö.k. Därför är det så viktigt få skriftligt på att ”firmor” verkligen har f-skatt.)
 
En provanställning har som syfte att övergå i en tillsvidareanställning, så det funkar inte för ett tidsbegränsat jobb.
Projektanställning kanske är bättre?
 
useless useless skrev:
En provanställning har som syfte att övergå i en tillsvidareanställning, så det funkar inte för ett tidsbegränsat jobb.
Projektanställning kanske är bättre?
Det tror jag inte eftersom en projektanställning och säg tidsbegränsad. Däremot kanske vi skulle kunna funka som praktik?
 
Söderort mats_hulten skrev:
Hej Dan,

Nej - en privatperson är fri att anställa en annan privatperson med A-skatt så länge hon erlägger arbetsgivaravgift samt, för det fall årslönen överstiger 10000 kr, gör avdrag för den anställdes inkomstskatt och betalar in denna till Skatteverket. (Det är just detta som mången fått erfara då de TROTT någon har F-skatt, men sedan blir varse han inte har det, och därmed åker på arbetsgivaravgift och skatt ovanpå det man redan betalat enligt ö.k. Därför är det så viktigt få skriftligt på att ”firmor” verkligen har f-skatt.)
https://www.skatteverket.se/privat/...privatperson.4.d1afd3103d689ac2a80002439.html
Ja jädrar i min lilla låda .. Har man lärt sig något nytt idag med!
(Men det utesluter i vilket fall som helst alla anställningsstöd, de kräver att man är registrerad som arbetsgivare hos skatteverket, vilket jag tror är omöjligt om man inte har minst enskild firma/F-skatt)
 
  • Gilla
Söderort
  • Laddar…
Det du ska kolla upp är försäkringar, arbetsgivaransvar och arbetsmiljöansvar om det skulle hända en olycka, t.ex. om huset brinner upp vid utfört arbete av den anställde, den anställde skadar sig, någon annan skadas pga den anställde eller annans egendom.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Och varför skulle en duktig hantverkare låta sig anställas av en privatperson för ett enda speciellt projekt? Du kommer inte att hitta någon som ställer upp på detta.

Sedan får man också vara rätt försiktig med tidbegränsad anställning, i normalfallet kan varken arbetsgivaren eller arbetstagaren säga upp en tidsbegränsad anställning. Är du anställd till 2019-09-01, så får du fortsätta jobba till det datumet, även om din privata arbetsgivare är hemsk. Och som arbetsgivare får du fortsätta betala lön till slutdatumet, även om bygget blev klar i juni.
 
  • Gilla
dicliff och 5 till
  • Laddar…
Det sista kan du komma runt i en projektanställning beroende på hur du skriver anställningsavtalet.
 
TS har rätt i sak.
Det går att undvika moms på arbetet genom att privatanställa. Det är inte för vem som helst dock. Som redan påpekats skall knegaren ha ett intresse av det till att börja med. Sedan bör byggherren veta vad han gör då hela ansvaret för projektet ligger på honom.

Jag kan tänka mig flera situationer där det kan fungera. Till exempel om en granne har halvvuxna barn som går i yrkesskola som man vill ha att klippa gräs och annat. Eller om man har en lös förbindelse som inte är familj till exempel särbo. Skatterättsligt existerar det inte men kan vara stabilare än ett äktenskap. Det går med andra ord att renovera sin älskare/innas lägenhet och få ROT-avdrag och slippa moms.

Min huvudpoängen är att om en person som man känner och litar på skall göra lite väl stora tjänster kan det vara vettigt att betala riktig pensionsgrundande lön. För att det skall vara tillåtet skall varken beställare eller utförare bedriva näringsverksamhet i samma eller närliggande branch. Om jag kaklar så kan det nog tänkas räknas som en del av min verksamhet. Vill en kompis privatanställa mig för att laga mat på en fest är det helt i sin ordning.
Om jag inte hade FA-skatt utan var anställd som snickare kunde mina kompisar privatanställa mig inom mitt yrke. Som anställd bedriver jag ju inte näringsverksamhet.

Alla för mig tänkbara situationer förutsätter en tidigare relation. Då är frågan om sjukskrivning och dylikt inte samma problem som om den anställde är en person från gatan.

Det är en spricka i systemet som inte är stor och som inte kommer vara ett problem på något sätt som jag kan fantisera ihop. Blir lite billigare för den som har rätt vänner. Vännerna kan tuffa till sig och få vettig lön istället för att förväntas hjälpa till gratis. Som jag brukar säga till lärare och andra som vill ha gratistjänster. Om de privatundervisar mina barn på fritid kan jag lägga om deras tak. Om inte så får de pröjsa fullt pris.

För några år sedan när jag undersökte saken i samband med en diskussion på ett annat fora hittade jag en delikatess.
Om arbetet som skulle utföras var ROT/RUT berättigat fick ett avdrag som motsvarade arbetsgivareavgiften göras. Ungefär som nu. Med den väsentliga skillnaden att det inte fanns någon beloppsbegränsning. Det betydde att löjligt rika människor med husa och butler inte behövde betala arbetsgivareavgift alls för sitt tjänstefolk. Klasslagstiftning när den är som tydligast.
Det har rättats till sedan dess.

Vad gäller arbetsmiljöansvaret liggr det redan hos byggherren (beställaren) i grunden. Om det är total eller generalentreprenad så kan entreprenören ta över ansvaret. För den som kör delad entrerenad med olika yrkesmän som gör jobb på löpande räkning så blir det samma ansvar om utföraren är privatanställd.

Mvh Findus

PS. Om man umgås med skurkar och är en själv så är privatanställning fel form. Det fungerar bara mellan folk som står för allt de säger. Å andra sidan går det inte att jobba med opålitligt folk med någon annan entreprenadform heller... DS
 
Redigerat:
  • Gilla
AnnaCharlotta och 5 till
  • Laddar…
Det blir ju fler timmar administrativt arbete med detta upplägg. Personligen skulle jag hellre betala högre timpris men lägga de timmarna som inte behövs på administration på att hålla i ytterligare en hammare.

Det hänger väl mycket på hur man värderar sin egen tid och vad man gillar att göra.
 
  • Gilla
AnnaCharlotta och 1 till
  • Laddar…
Darling McFluff SKJB021 skrev:
Det blir ju fler timmar administrativt arbete med detta upplägg. Personligen skulle jag hellre betala högre timpris men lägga de timmarna som inte behövs på administration på att hålla i ytterligare en hammare.

Det hänger väl mycket på hur man värderar sin egen tid och vad man gillar att göra.
Det krävs ingen större administration egentligen vad jag kunde läsa mig till - en förenklad arbetsgivardeklaration bara samt en inbetalning till Skatteverket. Första gången kanske man får klura lite men det verkar inte speciellt svårt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.