och behöver lite tips och råd! (Dryga kommentarer undanbedes, jag är som sagt amatör på området och vissa frågor kanske hör till allmänbildningen... dock inte min)

Ska isolera en bod på 9 kvm. Väggarna är råspont med 10 cm tjocka reglar vertikalt. Ska jag fästa min Windy-väv direkt mot råsponten? Med texten utåt? (Alltså oläsbart inifrån?) Ingen luftspalt behövs väl i väggarna om jag har förstått det rätt...?

Taket lutar ca 20 grader. räcker det med en 25 mm luftspalt? Läste nånstans att man ska ha det dubbla nästan?

Sedan sätter jag då på isoleringen. 90 mm tjock stenull. Sen pärlspont innåt i både tak och på väggar hade jag tänkt.

Fönstret i boden är enkeltglasigt. Kommer det då läcka ut värme som man bör ta hänsyn till på nåt vis?

Tacksam för svar!!!
 
Hej.. En novis här med. Kan du förklara inifrån sett hur det ser ut nu?

Om jag förstått saken rätt så har du råspånt på utsidan direkt mot reglarna. Vad ska du ha utanpå råsponten? Om du har duk, så bör du väl ha en luft spalt eller tänkte du placera duken direkt på råsponten, sen läkt och panel? Texten skall i vilket fall som helst vara utåt..
 
Redigerat:
Du kan ju alltid se till att dreva alla springor runt fönster och dörrkarm ordentligt. Fönster kan man ju alltid byta vid ett senare tillfälle.
 
besserbosse - Ja det är alltså 230 cm i takhöjd vid dörren och sluttande tak, så ungefär 200 cm vid motsatt sida. rummet är 270 långt och 320 brett ungefär. Nån som tidigare har satt upp reglar (och tänkt isolera tror jag...) med väldigt olika avstånd emellan. Taket har som sagt gott om reglar. 6 stycken tror jag á 15 cm styck. medan reglarna på väggarna är 10 cm. Jag köpte iaf 90mm stenullsisolering...
Golvet är ett isolerat trägolv som är såå jävla snyggt. Så det får vara som det är.

Apprentice - vaddå dreva? tänkte också byta fönstret till sist om jag hinner (annars i höst...)
 
Som jag har fått lära mig det så ska det vara luftspalt mellan windyn och ytterpanelen. Har dock inte kollat vad som står i ev monteringsanvisning dock
 
Vad är egentligen vindavledare? Ska jag tillåta utomhusluft att strömma mellan windyn och yttertaket?

Mats - Jag gjorde som du sa och spikade upp 25mm luftspalt mot yttertaket (brädor med plåt ovanpå), sen häftade vi dit windyn, sen stenullen och sen panelen... I taket alltså. I väggarna blir det likadant fast utan luftspalten.
 
En del paneler har frästa spår för luftning på insidan, kan man i dessa fall sätta Windyn mot ytterpanelen?
 
Om jag förstått saken rätt så fungerar windyn som fukt och vindskydd. Det innebär att fukten hamnar på utsidan av duken. Att panelen har frästa spår är enbart för att luften skall kunna cirkulera in bakom panelen, men att sätta panelen direkt emot duken skulle innebära att 95% av ytan ligger emot, vilket i mitt tycke inte alls är bra. Spikar du upp läkt på ca 25 mm, så skapar en luftspalt som som kan andas fritt utan kontakt med panelen...
 
Jag har byggt en bod av en byggsats, och då kom väggarna som färdiga segment. Då är panelen redan fäst mot regelverket. Jag ska nu isolera och bygga allt från insidan (med ytterpanel och reglar på plats) och ska sätta windy i alla facken som blir.
I detta fallet blir det ju ingen regelrätt spikläkt som man skulle ha gjort om man hade rest regelverket först, utan man får i så fall försöka skapa en luftspalt i varje fack.
 
Kan du inte spika en stående läkt på var sida om stomregeln på insidan av varje fack och fästa duken mot den? Sedan isolering mot duken..
 
  • luftspalt.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jo, det är så jag får göra.

Följdfråga till diskussionen tidigare i tråden angående taket.
Om man skapar en luftspalt i taket med en spikläkt & masonitskiva, ska man då ha Windy också? Eller räcker det att jag har antingen windy eller masonitskiva mellan isoleringen och luftspalten?
 
Jag har själv kört med läkt och masonit. Inget annat. Gick upp med duken från väggen under skivan och häftade fast. Skulle det rinna igenom från taket på masoniten, så rinner det på yttersidan på duken eller utanför på panelen...
 
  • luftspalt tak.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja just det, det verkar smidigt.
Tack för tipsen!

/ Jocke
 
Jag använde 25 x 48 som läkt på högkant. Då blir alltså luftspalten ca 50 mm.. En på varsin sida mot takstolen och skruvade en i mitten för att få lite stabilitet på masoniten. Skruva dock inte med för lång skruv.. :)
 
:D
Jag tänkte just på det att jag måste akta mig för att skruva/spika genom takpappen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.