Byggahus.se
Hej!
Vi har tittat framför allt på Ä-hus "Fanny" och LB optimal 153.


Lb verkar ju ha mkt högre standard - men såklart dyrare. Är det någon som har valt deras nästan nyckelfärdigt? Hur mycket fick ni i avdrag? Var det värt jobbet? I så fall, köpte ni eget golv/ lister mm?

Fördelen med Fanny är planlösningen och ett extra sovrum samt priset.
+ För LB är betongplatta med golvvärme, kakel/klinker och den högre standarden.
 
Det är ju en del att göra även på ett Älvsbyhus med oinredd övervåning, även om de erbjuder inredd övervåning som tillval på vissa modeller numera. Men det ökar ju kostnaden avsevärt såklart.
Har själv byggt med dem och tycker man kommer ganska långt med en del tillval, som dessutom är ganska bra prissatta jämfört med andra. Ta offert på kakel och kamin i egen regi, kan bli billigare ändå. Jag har varken eller pga budget men hade kommit under motsvarande Smålandsvilla i pris om jag gjort det. Men det var 1.5 år sen och priser ändras fort. Jag tycker också att Älvsbyhus ger bäst utväxling om man bygger stort, gärna stora 1-planshus alt deras största 1.5-planshus. För mindre 1.5-planshus är det svårare, ofta måste man snabbt inreda uppe (=mycket jobb) för att få fler rum. Många sovrum på bottenplan ger ofta oerhört litet vardagsrum. Något att fundera på. Då kanske det är värt att bygga inrett uppe med tex LB. Hjältevadshus har ju golvvärme och kan kanske ligga bättre i pris än tex LB, värt att kolla.

Har du budget till det och kan bygga med platta utan alltför mycket jobb så är det inte mycket att tveka på. Klart du tar plattan isf.
 
Redigerat:
S Skåning82 skrev:
Det är ju en del att göra även på ett Älvsbyhus med oinredd övervåning, även om de erbjuder inredd övervåning som tillval på vissa modeller numera. Men det ökar ju kostnaden avsevärt såklart.
Har själv byggt med dem och tycker man kommer ganska långt med en del tillval, som dessutom är ganska bra prissatta jämfört med andra. Ta offert på kakel och kamin i egen regi, kan bli billigare ändå. Jag har varken eller pga budget men hade kommit under motsvarande Smålandsvilla i pris om jag gjort det. Men det var 1.5 år sen och priser ändras fort. Jag tycker också att Älvsbyhus ger bäst utväxling om man bygger stort, gärna stora 1-planshus alt deras största 1.5-planshus. För mindre 1.5-planshus är det svårare, ofta måste man snabbt inreda uppe (=mycket jobb) för att få fler rum. Många sovrum på bottenplan ger ofta oerhört litet vardagsrum. Något att fundera på. Då kanske det är värt att bygga inrett uppe med tex LB. Hjältevadshus har ju golvvärme och kan kanske ligga bättre i pris än tex LB, värt att kolla.

Har du budget till det och kan bygga med platta utan alltför mycket jobb så är det inte mycket att tveka på. Klart du tar plattan isf.
Ja platta känns ju "rejälare" även om jag inte har något emot krypgrund ( dock märkt att ev del får problem med fukt).

Lb är också oinredd övervåning, men grundstandarden bör ju vara högre - och att schaktning ingår till viss del är ju bra tror jag!

Går det att kakla? En del skriver att det inte blir bra i ä- hus av någon anledning.
 
Platta är, som du säger, det absolut säkraste och bästa. Numera kör älvsbyhus med helt sluten och markisolerad grund samt smart avfuktare som går när så behövs. Man har display i huset som visar temp, fuktnivå och som larmar vid problem. Jag har inte haft problem men bor på bra mark. Deras tidigare lösning gav mer problem har jag förstått. Man bör dock se upp om marken är väldigt blöt. Då bör man nog välja bort krypgrund direkt.

Finns också många som kaklat med gott resultat om man kollar på forumet. Har även sett många ägare som kaklat vara oförstående till sådana påståenden. Om det inte funkade i Älvsbyhus borde väldigt många rimligen låta bli. Varför inte fråga Älvsbyhus om du undrar? Huvudkontoren hos de olika hustillverkarna brukar ge väldigt bra svar, till skillnad från vissa säljare.

Standardschakt ingår hos många, inte Älvsbyhus, men det tillkommer ofta en hel del. Beror på tomt såklart. Ofta ingår dock inte grunden. Det gör den dock hos Älvsbyhus, inkl montering. Så det kanske går jämt upp på den fronten?

Hög grundstandard är ju bra men man jämför ju lite äpplen och päron. Så likvärdig standard som möjligt, om det går att få till hyfsat med tillval, ger väl en bättre indikation? Ni kanske kollat på flera tillverkare? Men om man inte tycker att standarden är nära nog, även med tillval, kanske andra företag står sig bättre än Älvsbyhus? Det håller jag inte för otroligt, då LB och Älvsbyhus trotts allt är i olika segment av marknaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.