Är det någon som har erfarenhet av kostnader och hur strukturen läggs smartast i ett enplanshus när det gäller tcp/ip med fasta uttag, för ev framtida tv o liknande. :)
 
Tomrör och dosor kors och tvärs är aldrig fel. Dra både stjärnnät från någon sorts teknikrum och rör mellan rummen. Det är svårt att planera något som vi inte har en aning om vad det är, vi byggde 1979 och nu har både larm och nätverk dragits i tomrör.

prototypen
 
Låter som om ni var kloka när ni byggde, jag skall försöka vara det jag också. Jag har dock inte någon aning om kostnaderna för ett nät eller om det är rätt att överlåta till elektrikern att dra det eller skall en annan tekniker göra det
 
Huskul.
Om du tycker att jag själ tråden så hojta till. Tror dock att denna frågan även kan vara intressant för dig.

Jag har en del fördragna rör och dosor i vårt hus. Har dock inga prisuppgifter eftersom det ingick i huspriset. Men vad jag är ute efter är kombinerade telefon och nätverkskontakter som man kan skruva fast i vanliga apparatdosor.
Det vill säga ett uttag med både en RJ 11 och en RJ 45 i.

Om det gick att finna en sådan kontakt så kan man dra nätverk och tele kabel i samma rör.

Någon som vet nått om detta?
 
Hoppa över att dra ren telekabel och kör med datakabel (cat5e eller cat6) en rj11 passar i en rj45a om du nu vill sätta i en telefon direkt.
 
Hej,

Visst finns det uttag för både data/tele/tv via RJ45 - i Lexcoms Home är alla dosorna RJ45 som sedan har konverters (sladdomvandlare) till TV mm. Mitt nätverk ersätter således både koax och kopparkabeln för tv/tele. Jag har 34 st uttag i huset fördelade på 16 dubbeluttag och bågra enkeluttag. Merkostnaden var i runda slängar 10 000:- +moms för material för vårt nybygge. Jag hade inga tankar på att installera ett strukturerat nätverk i huset förrän elfirman frågade om vi ville ha ett nätverk installerat och då avgick en summa för att de inte behövde dra koax/koppar.


Så, ni som bygger nytt fråga eran elfirma vad mellanskillnaden blir innan ni förkastar tanken på ett komplett datanät i hela huset!  :)

Mvh Pontus
 
Längst upp i teknikforumet har jag skrivit en liten nätverksskola som nog kan komma till pass.

Lexcom home och liknande system är fina men för att det ska vara försvarbart så måste man utnyttja stora delar av systemet. För bara dataoch tele är det betydligt kostnadseffektivare att bara dra dubbla rj45 uttag överallt och sen patcha ut data och tele efter behov. Denna lösning beskrivs i nätverksskolan
 
Jag glömde att säga att priset för vårt Lexcomnät var med både material och arbete.

Mvh Pontus
 
Varför inte göra som man brukar göra på typ kontor?
Bara sätta upp RJ 45-uttag, och sedan klämma om de få telekablar man har från RJ 11 till RJ 45 = Full flexibilitet !!
 
Hejsan!
Visst finns det ramar som man kan sätta både en RJ 11 och en RJ 45 men jag ser dock ingen fördel med detta.
Jag håller själv på att renovera just nu och kommer att dra minst två datakablar till varje rum. 1st cat 5 som jag i första hand kommer att andvända till telefon och 1st cat 6 til data. Båda dessa kommer att kopplas i RJ 45 i ena änden (i rummen) och i den andra vid elcentralen så kommer samtliga att kopplas i en patchpanel. Skulle det visas sig att jag behöver två datauttag i ett rum så finns cat 5 kabeln i reserv.

Lycka till!
//hjerpe
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.