Jag menade att man inte borde behöva ta referenser, tyvärr kanske man dock måste göra det i realiteten. Men om fler utnyttjade sin rätt att inte betala för undermåligt hantverk skulle nog rötäggen snabbt försvinna.
 
N
Jan-Å skrev:
Tyvärr så måste Du nog låta klåparna få chansen att åtgärda bristerna först :mad: har för mej att gången är sån om man sen ska kunna få rätt mot dom i nån form av juridisk process.
Kan vara så att "köksmontören" är en seriös och duktig hantverkare, det finns nämligen såna, jag känner en rörmokare och en elektriker själv som jag fått tag på via andra som köpt deras tjänster innan. Det är den enda referens man kan lita på, nån annan som fått jobb gjorda av den aktuella hantverkaren.
Om ens då :rolleyes: för "min" rörmokare som gör bra jobb lejde i sin tur in en plattsättare som göt EPS-bruk hos mej med synnerligen mediokert resultat. Jag visste då inte var EPS var för nåt och hade inte tid att kolla varför hantverkare lejdes in i badrumsprojektet. Det fick jag ångra som sagt :mad:
Annars verkar flertalet hantverkare fuska och/eller vara medelmåttigt händiga, så mitt råd är att lära dej hur man gör och göra allt själv, då vet man att det blir gjort på ett acceptabelt sätt och man har inte betalat för undermåligt arbete.
Tack så mycket för denna kommentar för det finns faktiskt de som är seriösa och duktiga på det de sysslar med och det är tyvärr lika tråkigt alltid att läsa hur alla i princip dras över samma kam.
Som sagt...jag kör med levande referenser och inte med fejkade bilder på en hemsida vilket jag anser bevisar en betydligt högre seriositet än många andra.

frhe skrev:
Man ska inte behöva kontrollera referenser om man anlitar en hantverkare - hantverkaren är skyldig att hålla en viss nivå på sitt arbete och måste annars upplysa kunden om att han/hon inte kan det. Så anlitar jag ett proffs ska jag kunna förvänta mig ett proffsigt arbete och annars kan man reklamera tjänsten.
Nog anser jag att man ska ta referenser om man vill undvika att hamna i problem...då har man i alla fall gjort vad man kan.
Dock kan jag hålla med om att hantverkaren borde säga nej om arbetet är något han anser att han inte kan tillräckligt bra och så arbetar jag själv.
Hellre tackar jag nej till ett arbete än gör ett dåligt jobb hos en kund.

Smile.75 skrev:
Välkommen till verkligheten.....

Det är med hantverkare precis som alla andra att det finns riktigt duktiga och riktigt dåliga och allt däriemellan.

Det enda som gäller är att fråga personer i trakten om deras erfarenheter av tjänster som dom fått gjort och är nöjda med. Följer man bara det enkla rådet så går det nästan alltid bra. Ett annat tips kan ju vara att en flashig hemsida betyder inte att det är en duktig hantverkare....... . En duktig kille har helt enkelt fullt upp utan att behöva marknadsföra sig...
Håller verkligen med dig om detta.
Det har tyvärr blivit väldigt vanligt att folk lägger pengar just på en flashig hemsida och dyra visitkort m.m och många fastnar för detta och tror då att de är mycket bättre och seriösare än andra.
Dock är det ju oftast precis tvärtom som du själv skriver.
Jag har t.ex själv knåpat ihop en enkel hemsida på egen hand bara för att jag ska visa mig lite grann och man ska kunna läsa lite om mig.
Dock får jag 95% av mina arbeten genom mun mot mun metoden och det är faktiskt de arbetena jag vill ha också...där nöjda kunder rekommenderar mig.
Skulle jag behöva sätta in radannons i morgontidningarna eller på Blocket så skulle jag nog övervägt att lägga ner verksamheten istället.

Mvh

Köksmontören
 
Vad tycker entreprenören själv, han kan ju inte vara nöjd med sitt arbete?

jag skulle ta dit en besiktningsman, då får ni svart på vitt vilka bristerna är och kan påvisa det för entreprenören, som någon annan skrev är det antagligen bara att riva ner och börja om.

Genom BKR kan man få tag på bra besiktningsmän som verkligen kan våtrum.

Hoppas allt löser sig för er.

Pimme
 
Till köksmontören:
Jag håller med dig fullständigt att man ska ta en hantverkare som har gjort ett bra jobb hos nån man känner.
För det garanterar att han är nogrann och gör det ordentligt och folk med flashiga sidor är nog mer snack än verkstad.
Till alla här ..vill tacka för ert stöd:
Detta känns bittert speciellt när man spenderade en månad att ta emot olika hantverkare som kom för att se badrummet och lämna offert.
Det här jobbet har kostat över 100 000 kr inkl kakel,rör etc tur att det finns rotavdrag.
Jag ska hålla er updaterade om hur det går och vad som händer.
Mvh XX
 
Till Pimme
Entreprenören är helt nöjd med vårt badrum och tycker att jag har fel i vad jag tycker.
Han har ännu inte kommit hem till mig för att diskutera bristerna så jag hoppas han då inser det.
För att alla plattor mot vägg ytorna ser ut så som på bilderna.
Annars får det bli en besiktningsman som kommer dit och lägger fram svart på vitt
Tack för ditt stöd Pimme

Mvh XX
 
Är det bara golvet som ser galet ut och fallet är bra så finns det ju en möjlighet att lägga ett nytt lager med klinkers över detta lager.
 
T
Är det verkligen så farligt? Om det hade varit en mjukfog där så hade du inte ens sett att plattorna var exakt in till väggen på millimetern.

Har du inte fler bilder på vad som är "galet" med plattsättningen eller är det endast golvplattorna mot väggen?

Säg till dom att dra en mjukfog och begär ett prisavdrag eller be dom att ta upp plattorna och byta ut dom som är "värst". Det går att ta bort utan att skada tätskiktet om man slår på skrå när man hugger i plattan.
 
Farligt är det inte men man tycker väl att en sk. kakelsättare ska klara av ett så enkelt verktyg som tex en kakelkap.

Men är det enda felet håller jag i övrigt med tank77.
 
Är det bara detaljerna på bilderna som stör dig? Finns det fler brister?

Du kan inte klanka ner på ett helt badrum för att några plattor inte är perfekta. Plattsättning är ett hantverk och det går alltid att hitta fel. Bifogar ex på mitt nyligen klara badrum. Jag fick också en chock och hade två andra plattsättare som tittade på arbetet, de sa att detta är vad man kan förvänta sig. Jag har betalt hela fakturan.

Se bilder på min usla renovering (tror det mesta beror på feta fingrar vid fogandet).
 
  • IMG_1229.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1230.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Till Lars-M
Det är inte några plattor det är alla plattor som ligger mot väggytorna som är så.
När jag ser på dina bilder,är alla dina plattor så längs alla väggar??När jag ser på dina plattor tror jag snarare på att din plattsättare har haft väl bråttom och skurit väldigt slarvigt.
I vårt badrum finns det en platta som bevisar att man ska kunna få en rak linje som ligger tät mot väggytan.
Tank77
Problemet med delreparationer är att om jag tillåter det så gäller inte min bostadsrättförsäkring.Försäkrings bolaget säger att det tar bort fuktspärren och om jag skulle få fuktskador så kommer det inte täcka mig.
När det gäller din ide om mjukfog så skulle den fogen bli väldigt ojämnt då alla plattor sitter olika långt ifrån väggens yta.
Bezt
Vad är ett acceptabelt fall??i vårt fall så samlas det vatten på plattorna en bit ifrån brunnen.Så man måste ta en skrapa för att ta bort vattnet.
Jag läste Bygg keramik rådets riktlinjer http://www.kakelcentralen.se/images/stories/pdf/privatkunder/god_plattsattning.pdf
Så långt jag kan läsa så har jag rätt eller?
 
K
v-g skrev:
Farligt är det inte men man tycker väl att en sk. kakelsättare ska klara av ett så enkelt verktyg som tex en kakelkap.
Kakelskärare verkar han ju ha, men ingen tumstock :D
 
bodyman29 skrev:
Till Lars-M
Det är inte några plattor det är alla plattor som ligger mot väggytorna som är så.
När jag ser på dina bilder,är alla dina plattor så längs alla väggar??När jag ser på dina plattor tror jag snarare på att din plattsättare har haft väl bråttom och skurit väldigt slarvigt.
I vårt badrum finns det en platta som bevisar att man ska kunna få en rak linje som ligger tät mot väggytan.
Det är några plattor här och där som ser ut som på mina bilder. De flesta är acceptabla.
 
När jag tittar på dina bilder igen så ser det ut som din vägg är sned, plattorna är lagda som en trappa. Kan det vara så?
 
Lars_M skrev:
När jag tittar på dina bilder igen så ser det ut som din vägg är sned, plattorna är lagda som en trappa. Kan det vara så?
Okej då förstår jag att du har accepterat och betalat om resten är okej och ett fåtal är inte det.
De har satt upp nya väggar pga att kaklet på väggen är stora plattor och väggen är inte sne efter ett antal observationer.
De har helt enkelt inte mätt de plattor som ska vara anslutande mot väggen.
Jag har ochså tagit en klinker platta som blivit över och kollat om det ska vara omöjligt att få en någonlunda rak linje.
Jag kom fram att det inte ska vara det,för om de skulle tagit en klinkerplatta, mätt hur bred den ska vara för att vara tätslutande mot väggen-så skulle de ha kunnat använd den som referens och skurit efter den.
Då skulle jag inte vara i denna situation och varit helnöjd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.