Hade byggsamråd i torsdags och det är klart att sätta igång. Kommunen kräver bara att vi tar fram en byggfelsförsäkring. När man ansöker står det att man ska ansöka om det innan byggsamrådet men kommunen sa ju att vi går igenom ¨på mötet vad som skall tas fram.

Vi vill sätta igång så fort som möjligt. I ansökan ska man fylla i byggstart. Vad händer om man tar ett datum som ligger för kort fram i tiden mot vad det tar att ansöka?

Sedan ska man ju skicka in en massa kontrakt med firmor. Måste man skriva kontrakt med alla som ska komma och göra saker på huset. Ska ju köra löpande med en del och med andra ska vi hjälpas åt där vi själva gör en hel del.

Känns som att man bara kommer att fylla i ansökan på måfå, betala offerten och sedan arkivera och aldrig mer kolla på den.
 
Sedan har svärfar egen elfirma och sak dra elen. Måste man skriva kontrakt på det då eller det kanske räknas som eget arbete?

Hur viktigt är försäkringen? Man har väl egen hemförsäkring och entreprenörerna har väl egna försäkringar. Gäller inte dessa alls under byggtiden?
 
Hur viktigt är det att fylla i korrekt summa för kostnader? Försäkringen blir ju dyrare om man skriver med allting. Finns det någon nackdel med att skriva lägre belopp än vad det kommer att kosta totalt?
 
När det gäller byggfelsförsäkringen så tror jag inte du behöver oroa dig så mkt för vad du fyller i - den brukar ju ändå aldrig gälla/slå in :(

Går du alls ngt själv eller mha "kontakter" så skippa dessa - fyll bara i "huvudleveransen" - så skulle iaf jag göra

Målet måste ju vara att minimera premien eftersom dessa pengar bara är en kostnad som man inte får strunta i pga byråkratin.

Det är möjligt att det har ändrats, men 2007 så kände den byggnadsinspektör som jag hade samrådsmöte med inför mitt bygge endast till 1 (ETT!) fall i hela dalarna när någon hade kunna utnyttja sin byggfelsförsäkring... och då hade ändå denna varit obligatorisk i ett antal år och en väldigt massa byggen...Just som du skriver: det finns ju en uppsjö av garantier och andra försäkringar som i 99% av fallen träder in, och i de övriga fallen så brukar BFFK inte gälla iaf - tex vad gäller eget arbete.

/K
 
Redigerat:
Jag fyllde i markkillen, snickaren och VVS-killarna. Lade sedan på en summa för eget. Undra varför man ska fylla i material när det bara täcker arbete?

Läser man vidare så räknas det som eget arbete om man inte skickar in entreprenörskontrakt och då jag inte skrivit några kontrakt med entreprenörerna är försäkringen värdelös iaf ;)

Teknisk beskrivning ville de ha med men det har jag ingen och tänker inte göra heller. Kan ju iofs skicka in konstruktionsritningar om det hjälper. Risken är väl att det ligger på deras bord i en vecka innan de kollar på det och återkommer om att det fattas underlag och så går det en vecka till ;)
 
Offert från Bostadsgaranti på 22900:- :(

Har 15k i kalkylen och 7,9k kan man göra annat roligt för.

Vad baseras premien på? Någonstans mellan 1 och 2% sa de när jag ringde. Jaha får väl höra med Garbo då.
 
Snailman
som jag har fattat saken så är det inte meningsfullt att ange under en miljon i byggkostnad (är en minimidebitering) så antar du angett omkring 2,2 miljoner i byggkostnad

mitt förslag är ta med de entreprenader du ska ha, sen fyll på upp till en miljon...

Det kan vara så att försäkringen gäller även för det egna arbetet för en köpare om du skulle sälja huset, det är enda nyttan jag kan se med att ta med även det egna arbetet, men som sagt, ska du ha en försäkring så ange inte minder än strax under miljonen...
 
Redigerat:
Har angett 1,6
 
Jag fick betala 10k hos Garbo för 1,6mil i total summa.
Bostadsgarant skulle ha 17k
 
klaskarlsson skrev:
När det gäller byggfelsförsäkringen så tror jag inte du behöver oroa dig så mkt för vad du fyller i - den brukar ju ändå aldrig gälla/slå in :(

...

Målet måste ju vara att minimera premien eftersom dessa pengar bara är en kostnad som man inte får strunta i pga byråkratin.
/K
Var det Janne Josefsson som i sitt program visat att den sk försäkringen aldrig någonsin betalats ut? Här kommer ytterligare exempel som visar meningen med byggfelsförsäkringen.
http://www.dn.se/ekonomi/uselt-skydd-mot-byggfel-1.897108
http://www.dn.se/ekonomi/vi-ar-barskrapade-och-maste-salja-vart-hus-1.897109
 
Redigerat:
Jag tror att det är en missuppfattning att de "aldrig" tar på sig en skada. Så vitt jag förstår så tar de mer än gärna på sig mindre fel. Självrisken är 20 000 och alla fel som antas bli billigare än så tar de gärna på sig. Men de kräver in självrisken på 20 000 först.

Det är ju en alldeles lysande affärsidé för ett försäkringsbolag, att tjäna pengar på skadorna också.
 
Du menar att man måste betala in hela självrisken först, sen fixar de till felet? Och kostade det mindre än självrisken så är man av med de överskjutande pengarna?
 
M
Niteowl skrev:
Offert från Bostadsgaranti på 22900:- :(

Har 15k i kalkylen och 7,9k kan man göra annat roligt för.

Vad baseras premien på? Någonstans mellan 1 och 2% sa de när jag ringde. Jaha får väl höra med Garbo då.
Har du fått pris från Gar-Bo? Ska själv ansöka om byggfelsförsäkring och undrar vem av dem som är billigast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.