Hej.
Fick en ide, vet ej om jag är rätt ute.
En stor del av året värms ju tanken inte upp så mycket av solen. Med en värmepump kan man ta ut mer värme ur kallt vatten som man kan använda. Skulle det vara ide att ladda tanken med solen, och sen dra värme ur tanken med värmepump. Då kan man sänka tanken till 4-5 grader, o sen ha nytta av solen ända från 20 grader på taket. Om man ändå har panelen sittande. Eller skulle det inte löna sig jämfört med en vanlig l/l-pump?
Vem vet eller har nån testat? Var får man tag i liten billig värmepump till en sån här ide?

En annan ide, fins det små tankar typ 100-150 L. Som man kan ladda först, för att få upp temepraturen lite till varmvattnet, för at sen ladda vidare i större tank? Minsta vanliga volym är ju 500 L, o man behöver jobba med skitning o annat för o får mest nytta av värmen.
 
Jag har också funderat i precis de banorna. Om en bergvärmepump fungerar med bra cop vid 4 graders vatten så lär ju solpaneler inte ha några problem att värma en bra bit över detta, de skulle bli extremt mycket effektivare..
 
M
Pröva.., å redovisa sen resultat här, är själv nyfiken på vad det kan ge.. Teori å praktik är ofta inte samma sak, så pröva är troligen enda sättet för att få rätt svar..

magentis
 
Fast då kan man ju skippa mellanledet över tanken och lika gärna värma inkommande köldbärare,denna lär ju vara kallast under vintermånaderna .
 
M
Jag kör själv solfångare å L/V-pump mot acktank, å det fungerar bra. Det är många drift-timmar som går bort på pumpen genom att solfångarna stöttar under den kalla årstiden..

magentis
 
För att förtydliga iden. Solfångaren värmer tanken. Ur tanken tas sen vatten till v/v-värmepump. På andra sidan pumpen tas värmen till värmesystemet i huset. Alltså en bergvärmepump, men istället för borrhål använder man tanken som värmts av solen.
Om solen drar upp tanken till 30 gr gör ju inte detta så mycket nytta, lite förvärme bara. Men ur 30 grader kan v/v-pumpen kanske ge 60 gr, och det kan man ha nytta av.
Man måste ju förstås skicka in några kwh till pumpen, men kan få ut fler. Men hur mycket? 1000 L tank med 30 grader, hur mycket värme kan det ge efter en v/v-pump?
Eftersom jag eldar med egen ved är det inte ekonomiskt lönsamt, men arbetsmässigt. Om inte pumpen kostar för mycket förstås..
 
OK. Iden är inte ny. Antog det. Tack för tipset.
Min tanke var ju inte att lägga ner 100.000 kr till på bergvärmepump+hål, utan att enbart utnyttja solens effekt, Och då jag har gratis ved får det inte kosta något speciellt. Mer en typ av hemmabygge. Gegagnat, enkelt, minimalt....Men som sagt, den sidan ger en del mer kunskap
 
Vintertid lär du knappast få ut många watt ur en solpanel. En V/V värmepump på 6kW lär rätt snart frysa acktanken till is (eller sänka tempen långt under noll om du har glykol i den). Den korta tid du har nytta av värmepumpen mot solpanelen vintertid kommer den inte att löna sig om den inte också kan hämta värme nån annan stans ifrån. (Berg/jord eller luft). När solen skiner höst och vår blir tempen i solpanelen tillräcklig utan värmepump...
 
PST skrev:
När solen skiner höst och vår blir tempen i solpanelen tillräcklig utan värmepump...
Enligt mina erfarenheter är det knappast så att solen tillför några större tillskott värme direkt till uppvärmningen vår och höst. Så fort du saknar uppvärmningsbehov så täcks ju varmvattnet, och en period innan dess också kanske. Dock hade man säkert förlängt funktionen i solpanelerna så att man kunnat nyttja dem under ytterligare ett par månader eftersom temperaturen uppe i panelerna nog ligger på över +10 dagtid en stor del av året, åtminstone där jag bor.

Jag körde på att cirkpumpen inte startade förrän det var 20 graders differens mellan ack och solpaneler, vilket i praktiken innebär att de måste upp över 20 grader för att börja producera något. Sänker man diffen till 10 grader och kan börja producera vid 10 grader i panelen lär ju utbytet bli brutalt mycket högre...
 
M
Mycket solfångare, optimerade för vår å höst är lösningen.. Inget gigantiskt överskott på sommaren, å rejält med tillskott på våren å hösten... Så för att reta upp en massa folk, påstår jag: Skit i alla komplicerade tekniska lösningar, å lägg pengarna på solfångare istället.. Mer solfångare ger mer energi, nåt som ingen teknisk lösning nånsin kan ge....

magentis
 
Löna sig är ju en definitionsfråga förstås, hur man ser på betalning. Allt som ger mer är ju mer...
Har monterat mina 60 rör i dec, gav ju "lite" i jan. Men idag, 16 april, med direktsol från 9-14, kom tanken endast upp i 48 gr. Ok, varvatten har jag, men gör ju inte åt all solvärmen på de, knappt märkbart. Kommer 500l-tanken bara upp i 35 måste jag ju elda i alla fall för varmvatten, o värme, o de e den skillnaden ja e ute efter. dvs hur mycket kan man krama ur 35 gr 500 L-1000L
Vad anser ni vara optimal vinkel för höst o vår i Västra götaland ?Dvs är mina värden bra eller dåliga i jämförelse? dvs vad jag får ut idag?
 
På sfinx hemsida kan man läsa att en 30-rörs ger ca 2000kWh/År !
Dina 60 rör alltså 4000kWh/År, räknar man då lite MTP ("Mellan tummen och Pekfingret"): Antag att dessa 4000kWh inträffar jämnt över varma halvåret, blir det
ca 180 dagar = 22kWh/dygn, i verkigheten är det givetvis mindre i April och mer i Juni..men iallafall .har du 500 liter ack utan förbrukare anslutna räcker det till att öka tanktempen ca 35 grader. (Från 10 till 45 tex) på en hel dags genomsnittssol., men använder du värmen till radiatorer VV etc blir det betydligt mindre temphöjning.
 
Redigerat:
M
Reyba skrev:
Löna sig är ju en definitionsfråga förstås, hur man ser på betalning. Allt som ger mer är ju mer...
Har monterat mina 60 rör i dec, gav ju "lite" i jan. Men idag, 16 april, med direktsol från 9-14, kom tanken endast upp i 48 gr. Ok, varvatten har jag, men gör ju inte åt all solvärmen på de, knappt märkbart. Kommer 500l-tanken bara upp i 35 måste jag ju elda i alla fall för varmvatten, o värme, o de e den skillnaden ja e ute efter. dvs hur mycket kan man krama ur 35 gr 500 L-1000L
Vad anser ni vara optimal vinkel för höst o vår i Västra götaland ?Dvs är mina värden bra eller dåliga i jämförelse? dvs vad jag får ut idag?

Du skriver att tanken endast kom upp till 48 C.., från vilken temp då? 48 kan vara både bra å dåligt. Med 60 rör bör du ledigt kunna hålla en 500l tank fylld med tappvarmvatten, men det förutsätter ju förstås att det inte är alldeles för kallt vatten att värma upp från dag till dag. Men i normala fall, så ska du få tillräckligt med tappvarmvatten...

Optimal vinkel.., titta var Solen står som högst , du bör iaf inte ligga lägre än det. Jag tippar ca 60-65 grader, men pröva dig fram. Eller använd det här gratisprogrammet: http://www.solarenergy.ch/spf.php?lang=en&fam=13&tab=1 så ser du vad som går att få ut..., teoretiskt..

magentis
 
Reyba skrev:
...idag, 16 april, med direktsol från 9-14, kom tanken endast upp i 48 gr. Ok, varvatten har jag, men gör ju inte åt all solvärmen på de, knappt märkbart.
Jag vet inte riktigt om jag förstår vad du menar... Normalt ser man väl en solanläggning som att det skall förse dig med varmvatten cirka fem månader per år. Utöver detta får du ett litet tillskott som kan användas till varmvatten/värme... Om du förväntat dig att kunna värma kåken med solpanelerna i mitten av april bör du nog anpassa förväntningarna lite...

Reyba skrev:
Kommer 500l-tanken bara upp i 35 måste jag ju elda i alla fall för varmvatten, o värme, o de e den skillnaden ja e ute efter. dvs hur mycket kan man krama ur 35 gr 500 L-1000L
Nu kom ju visserligen tanken upp i 48grader ( i toppen, eller hela tanken?) vilket väl kvalar in som varmvatten. Och om du måste spetsa varmvattnet från 48>55 grader eller vad du håller är ju det ändå betydligt bättre än om du måste värma det från 4>55 grader.

Den sista frågan - betyder det "hur mycket värme har jag lagrad om tanken ökat från 4 grader till 35 grader om den är 500 resp 1000 liter"?

Vinkeln i VG-regionen brukar väl på runt 60 grader om du har 60 rör och rent söderläge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.