Jag håller nog med räkneexemplet från länken "skogssverige.se". Förra årets hemtagna ved, 20m3 i tre meterslängder, fick med råge plats under tak som rymmer 17m3 . För det får plats där under även när jag tar hem 25m3.

Då ser man ju att det stämmer ganska precis för jag får det till (25/ 17= 0,68), alltså nästan samma kvot, veden/ under tak= 0,68
 
Ett tips när ni köper ved betala alltid för fast mått (fub) nu är väl det svårt när om man köper färdig kapad/kluven ved.
Men om ni köper ved av tex en bonde och den blir levererad med lastbil så ta längden x höjden x bredden x 0.47 löv 0.58 barr.
0,47 resp 0,58 är hur mycket ved traven innehåller resten är alltså luft,snö,grus,bark osv.
För den som säljer veden får betalt på detta sätt om han/hon säljer veden till en industri.
Jag tycker att själptmått osv är bara ett sätt att lura folk det blir ju förbaskat svårt att avgöra om du verkligen har fått korrekt mängd ved.
Man läser på dessa forum att folk tror att dom fått 20m3 på bara en lastbil det är en omöjlighet iaf här uppe väger färsk björk (som väl de flesta eldar med) minst 1000kg/m3fub en normal timmerbil får max lasta 10ton när den har kran monterad.
Jag har svårt att tro att åkaren skulle riskera att åka fast för överlass när han skall köra ved.
Har man 10m3/fub kan det aldrig bli mer ved det enda som ökar är ju luften och hur noga ni än travar så kan ni inte ens få traven i närheten så tät som när den ligger på en lastbil.
 
Visst jag håller med dig att givetvis blir man blåst på säkerligen en bit av sin vedhög, men du äter väl heller aldrig pasta för makaroner innhåller ju "bara" luft så kankse en tallrik spagetti kan gå iaf?

Ganska dumt resonemang tycker jag. Sånt kan de som har det till sitt yrke (du har kanske den uppgiften på jobbet, vilket kan förklar ditt sett att köpa ved på), för jag tror inte någon som säljer ved privat håller på så. Om jag accepterar priset han gett mig / m3 och veden räcker för mitt behov över året, är det då normalt funtat att ifrågasätta hur mycket luft var det i vedhögen jag hade på gården förra året??

Sen kan man ju undra vad är det för leksakbilar ni använder upp i västernorrland? jag har ju alltid trott att det är där de riktiga timmerlassen passerar på vägarna.

JPe
 
Men när du då är nöjd med priset per m3 skulle det då inte vara rätt roligt att få 1m3 och inte 0,5m3.

Men det är ju upp till dig om du vill bli blåst.

Det kanske finns dom som inte vill bli det och då kan dom använda ovanstående räknesätt för att kontrollera så att dom inte blir det.

Sedan är det nog ingen större skillnad på en timmerbil vart i landet du än kollar.
Utan vagn så lastar alla runt 10ton lagligt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.