Börjar tröttna på alla krånglande radiatortermostater med sina piggar som fastnar etc.
De gammaldags vreden var ju helt överlägsna i sin enkelhet och krångelfrihet. Vad hittar man den typen i dag? Enklast möjliga sort. En vanlig kulventil kanske ser lite konstig ut i det här sammahanget?
 
Ta bort termostathuset och låt piggen vara ute.
Installera en shuntautomatik.

Protte
 
TA tillverkar dom klassiska rattarrna utan termostat, går på ca 400 kr styck.
får jag gissa att krongel termostaten är en Danfoss??
 
Jo det är Danfoss som krånglar. Verkar inte finnas så mycket annat? Tipset om TA var bra, men 400 låter dyrt. I princip är det bara en ballofix man behöver men med lite annan utformning? Jag kör med bergvärme och vill ha så mycket avgivande yta som möjligt. Någon termostatfunktion på elementen vill jag inte ha. Shunt behöver jag inte heller. Kallas väl för flytande kondensering? Om jag delvis vill strypa flödet på något element så gör jag det manuellt med ett vanligt vred eller ballofix. Några andra tips än TA?
 
Redigerat:
Kan du inte ta bort termostaten och sätta ratt på ventilen?
 
Bara att ta bort termostaterna helt och låta "piggen" vara i "öppet läge" i så fall. Annars finns det små plastrattar som man kan sätta istället för termostaterna om man vill stänga nån radiator. Ett Danfoss handvred kostar 34 kr hos rinkaby-rör.

Lite 5-56 på "piggen" brukar dock hjälpa en del om den kärvar. Har själv MMA termostater som funkar bra efter de gamla AGA-TP som fastnat i öppet läge....
 
Att ta bort termostater och montera handvred på ventilhusen låter som ett bra förslag på befintliga radiatorer. Men vid uppsättning av kompletterande radiatorer skulle jag helst helt vilja slippa systemet med ventilhus med pigg. Förslag på något billigt och bra att montera dit istället? Vred borde väl gå att få för mindre än 400 /st?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.