Hej !

Nu börjar jag bli orolig.
Köpte hösten 07 en träkåk (Myresjöhus) byggt 92.
Första vintern märkte jag att jag plötsligt fått fukt fläckar i innertaket på vinden.
detta händer när snö smälter och fuktfläckarna ser ut att rinna ut från toppen av nock. :eek:

Nu i sommras så tog jag givetvis tag i problemet och monterade ventilerat plastskydd under nockpannorna eftersom att jag trodde att det var snö som blåst in under, pga saknat nockband.

till min besvikelse så visar det sig nu återigen vid första snön att det blir samma resultat.:mad: nu nästan i större omfattning. majoriteten av fuktfläckarna kommer från nock vid typ varje takstol.

Hur f*n kan detta hända? har kontrollerat alla pannor, de har korrekt vindriktning och ligger i min uppfattning med tillräcklig överlapp.

Skulle vara otroligt tacksam för tips !!
hur mycket överlapp bör varje panna bör ha... finns ju ett spikhål i varje nockpanna, kan det vara där det rinner in pga taskig överlapp??

Myresjö bygger ju utan takpapp. tätning osv. Bara överlappande träskivor direkt på takstol och pannor . givetvis så tar ju skivorna upp vatten i skarvarna om pannorna inte håller vattnet borta.... *idioti*

Om jag blir galen och inte kan hitta felet på pannorna... kan man då montera fantomnock i plåt på nock men behålla övriga betongkonstruktion på övriga pannor??

Hur akut är läget för mig (enligt bilder) börjar bli förtvivlad.... hjälp!!!
 
  • CIMG0682.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • CIMG0684.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • CIMG0686.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Seb skrev:
till min besvikelse så visar det sig nu återigen vid första snön att det blir samma resultat.:mad: nu nästan i större omfattning. majoriteten av fuktfläckarna kommer från nock vid typ varje takstol.
Är takstolarnas övre panna spikad (den som ligger under nockpannan)?
Lyft av lite pannor där du tycker att fukten är som värst och se hur det ser ut.
Det kan vara så att det rinner ner vatten mellan nockpannorna och in i hålet på pannan direkt under.
Det finns ju lite olika typer av pannor, vilken har du?
7549.jpg Eller 7492.jpg

Seb skrev:
Hur f*n kan detta hända? har kontrollerat alla pannor, de har korrekt vindriktning och ligger i min uppfattning med tillräcklig överlapp.

Skulle vara otroligt tacksam för tips !!
hur mycket överlapp bör varje panna bör ha... finns ju ett spikhål i varje nockpanna, kan det vara där det rinner in pga taskig överlapp??
Det bästa är att skruva nockpannorna med rostfri skruv (60 lr 70 mm). Då kan du dra skruven ända ner (med lite försiktighet), utan att riskera att pannan går sönder. Spikar man med ovan hand så spricker det lätt. Det är viktigt att skriven i nockpannorna sluter tätt.

Skruven jag pratar om ser ut så här (fast det finns en med mindre huve som går ner bättre i pannan).
ImageVaultHandler.aspx

Seb skrev:
Myresjö bygger ju utan takpapp. tätning osv. Bara överlappande träskivor direkt på takstol och pannor . givetvis så tar ju skivorna upp vatten i skarvarna om pannorna inte håller vattnet borta.... *idioti*
Ja, verkligen
 
TACK för svaret / hjälpen!!

Jag har pannan av modell... 7492.jpg

Hur mycket överlapp bör man ha över spikhålet på själva nockpannan?
Funderar även på att lägga någon tätmassa under varje överlapp..
är det en bra ide??

Mvh/Seb
 
Tror det går 3,8 pannor per meter och det SKA vara tätmassa under överlappen.
Kör själv med "Benders nocktätning" och den funkar bra!

Har precis lagt ett tak med 12 löpmeter nock, med nockband och tätmassa= 100% tätt.

Ska oxå göra vid ett hus från 76 som läcker i nocken för att där saknas tätmassa och inget nockband, byggfusk?

R.
 
Tack för svaret!!

Skall så snart jag kan, fixa detta!! Undrar bara om det blir problem att lägga tätmassa och arbeta med taket nu under den fuktiga perioden. ..

Kan hålla med om att det är ett snålande från hustillverkaren att inte använda sig av varken nockband, takpapp eller tätningsmassa... Hoppas verkligen att Myresjöhus har tänkt om idagsläget när de ställer upp nya hus i Sveriges töande vintrar..
 
Benders tätmassa fäster även om det är lite fuktigt, Zanda har även något som kallas "Nockmastic" som är ett klibbigt helv... som fäster bra! (inte minst på händerna :)

R.
 
Hej igen! Nu e jobbet gjort.
(en blåsig dag med minugrader...)
Hoppas det ger resultat.
Väntar nu på snön som skall komma och smälta.. =)

tack för all hjälp!!

Mvh/Seb
 
Fungerade det ?
 
Vet inte riktigt ännu eftersom de gammla fuktfläckarna inte torkat upp riktigt....

Men det måste det gjort.. Jag var galet noggrann och dessutom så la jag pannorna på nocken så noga att jag lyckades få in 2 st extra pannor än tidigare...

Återkommer med rapport när det snöat och töat nästa gång....

MVH/Seb
 
Jag har också ett Myresjöhus byggt -00 med samma typ av plyfaskivor som ditt.
Jag har fått vitmögelangrepp upp i nocken på östersidan med liknande fuktfläckar som dina.
Jag ringde till husförsäljaren som sa att den typ av plyfaskivor använde inte Myresjö längre efersom det uppstått liknande problem i andra hus.
Anledningen till problemet är att i skivorna vid leverans finns ett antimögelmedel men inte i tillräcklig mängd. Detta eftersom det då inte klarar deras miljökrav. (?)

Han rådde mig att tvätta bort det gamla möglet och tilläggsbehandla med antimögelmedel.
 
Då låter problemet som ett kallvindsproblem snarare än läckage. Antimögelmedel är inte en lösning, det finns uppenbarligen fortfarande för höga fukthalter.
 
Hur får man ner fuktigheten i ett kallgarage på 43 kvm med vind i halva utrymmet?
En fjärdedel av golvytan är isolerad grovköksentré på ca. 12 kvm.
Tempaturen i denna hålls på cirka 16 grader hela vintern.

Garaget är rejält ventilerat med 4 ventiler och en vikport.
 
Kan bara meddela att jobbet med tätningen av nock och byte från spik till skruv troligen gjorde "susen" för mina problem.
Inget nytt på innerskivorna sedan felavhjälpning trots töande väder.!! =)

Har inte heller något mer mögel sedan läckorna upphörde..
 
Hur snabbt torkade fläckarna på vinden upp sen du tätade? Har själv tätat nocken med nockmassa för en månad sedan men det är fortfarande lite blött vid nån läktspik.
 
Det tog sin tid....

Dryga månaden och det är fortfarande inte riktigt torrt.
Men det är inte så konstigt eftersom det här i Södermanland är snöande och töande
varje dag sedan december.

Så snart luften blir torrare och blåsigt så brukar det bli torrt snabbt.

Min slutsats för att mitt tak blivit bättre, är att jag tidigare hade återkommande stora
fuktfläckar direkt efter snösmältning. Man kunde känna att det var blött på insidan av skivorna.

Men inte sedan jag tätade. Nu känns alla områden lika.. Både de gammla fläckar och de oskadade delor av skivorna.

Man får leva på hoppet och ha tålamod. :cool:

MVH /Seb
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.