Jag tittar lite halvhjärtat på ett GAMMALT hus som är till salu och som kräver omfattande renovering. Väggarna är av natursten (vad det nu är) och är rejält tjocka.

Har en sådan vägg någon som helst isolerande funktion eller är det rena isväggen? Är helt novis vad det gäller stenhus...
 
Om det är massiv natursten blir det kallt.
En sån isolerar nästan inte alls. 1 m tjock vägg motsvarar i bästa fall ngn mm modern isolering.

Men en del naturstensväggar har ngn form av isolering i sitt inre. Det kan vara ett hålrum man fyllt med slagg, tegelkross eller koks.

Be att få se räkningarna för värmen!
 
Ajdå är det så illa. Huset är en gammal mangård och har vad jag förstått bara nyttjats som sommarhus (om ens det) i modern tid, så några värmeräkningar finns nog inte att gå efter.

Får nog ta mig en liten funderare på detta.
 
Hur gammalt är huset?
Hur ser det ut? (bilder)
Var ligger det?
Generellt kan man nog säga att det finns en annledning till att folk i Engelska stugor alltid sitter i en filt, när man ser dem på tv..
Fast det låter onekligen som ett spännande objekt, och sten ruttnar inte, det är bra.

/ Fredrik
 
om det skulle vara solit med sten så de inte har lagt in aska eller nått i mellan stenarna som isolering så ligger det nog på ca 2-3W/m^2 K och ett nytt hus ligger på ca 0,15W/m^2
(gör antagandet att de tjocka väggarna du syftar på är 1m tjocka och är det 50cm bara så får du dubbla sifrorna )

men fast det är gammalt så kan de ju isolerat med nått i väggarna och då karske du hamnar på 1W om du har en väldans tur (vilket jag inte skulle våga tro på)

sen har du ju en fördel och det är att sten har en ganska så bra trödhet och en väldig massa så får du det varmt så kommer värmen att vara kvar ett tag men det kommer också ta ett bra tag innan du värmt upp väggarna så ett sådant hus blir nog jobbit att bo i förutom på sensommaren och början på hösten


och säljs huset som hus eller som tomt ? för säljer dom huset så ska väll säljaren enligt lag ha med en energi beräkning eller mins jag helt fel nu :(
 
Redigerat:
Jag har lyckats tala mig själv till sans och backar nu (om än med tvekan) bort från huset, ivrigt påhejad av förnuftiga människor som pekar på dårskapet i ett dylikt projekt.

"Se, putsen trillar ner" utbrister de med förakt, det läcker säkert in också. Och tänk vad mörkt det blir här på kvällarna, och var är golvet? Finns ingen toalett heller, det blir dyrt.

Ja ni kan ju se själva.
http://hemnet.se/beskrivning/hemnet/312774

Jag tycker det verkar mysigt jag....
 
Hade jag letat efter hus i trakten hade jag köpt detta.

Puts och väggisolering fixar du med utvändig isolering och tjockputs över den. Någon byggnadsvårdare tycker säkert att det är helgerån, men på det sättet får du ok isolering och ett utseende som är svårt att skilja från orginalet utan åverkan. Det hade varit närmast omöjligt om man såg naturstenarna utifrån.

> Och tänk vad mörkt det blir här på kvällarna
Har de "förnuftiga människorna" inte ellampor??
> och var är golvet
Ursäkta?? syns inte det tydligt på bilderna??
> det läcker säkert in också
Ja, kanske. Det finns sannolikt en orsak till att huset säljs med friskrivningsklausul.
Det är väl en av orsakerna till att man behöver renovera. Om du lägger om taket, så passa på att lägga i rejält med isolering. Och, för guds skull, skaffa innerfönster innan du försöker bo där på vintern.

Jag hade handlat, om priset medger utrymme för renovering.

/ Fredrik (som inte tänker berätta var han bor, pga risken för att din man/hustru/sambo kommer och gör elaka saker mot mig, eventullt tillsammans med dig, efter några års jobb)
 
Faktum är att det största minustecknet ligger precis utanför tomten och är därmed svår att göra något åt. Husets framsida är mot söder med utsikt över vackra böljande fält, dvs. om det inte vore för en gigantisk lada precis utanför tomtgränsen. Den nuvarande utsikten på framsidan är alltså skuggsidan på en enorm lada, det tynger ner rejält.
 
Ajdå.

Jo, lader är besvärliga att isolera bort :surprised:(

/ Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.