Felsökte en enfas motor som vi har på vår gård. Felet var att den inte startade. Så jag skruva bort locket på den och slog på spänningen... Mätte mellan fas och nolla = 0 V. Sedan så mätte jag mellan motordrevet och nolla = 230 V! Skitfarligt! Men höljet var jordat... Om inte skyddsjorden hade ett avbrott, borde inte säkringen gått då?

Om en motor har brunnit, vilka konsekvenser kan det ge förutom att motorn inte fungerar? Kan man få ett spänningssatt hölje då?
 
Men är höljet verkligen spänningssatt? Jag tycker det låter som du har avbrott på nollan.
 
Förklara mer...
 
När jag tänker på det så är det rätt märkligt att det var 0 V mellan fas och nolla... Jag menar, höljet måste ju haft kontakt med fasen för att kunna bli spänningssatt, fast om... hmm..
 
nollan kanske hade kontakt med höljet, sk. "fuljord" och så har det blivit avbrott på den sk. nollan, i ditt fall PEN-ledaren, och då får det dessa konsekvenser, att det var 0V mellan L-N betyder ju bara att motorlindningen har låg impedans.
 
Det ligger 230 V mellan drev (all "naken metall") och alla skruvar.
 
Om nollan går av så kan det inte gå ström genom motorn, det blir inget spänningsfall över motorn, istället kommer dte att gå att mäta 230V över brottet.

Om min gissning stämmer så har du alltså samma potential på nollan som på fas, di kommer att mäta 230V mot det jordade höljet.
 
Är det fast anslutning eller stickpropp?
 
Jag har felsökte mig fram till att det är avbrott i både fas och nolla. Det är bara jord som är hel. Ska testa med att byta kabeln. Det är stickpropp (på en EKLK hihi).
 
ECEL2 skrev:
Det är stickpropp (på en EKLK hihi).
Ursäkta mig men inte underligt att det strular då!
Sätt dit en REVE gummikabel (Titanex är min favorit). EKK/EKLK i stickpropp och löst förlagd så att den slänger hit och dit går av, och det går fort!
 
Med såna installationer hoppas jag att du har JFB. Kunde lika gärna varit skyddsledaren som gått av med betydligt allvarligare följder.
 
Hade tänkt mig det. Måste köpa köpa köpa. :) Motorn sitter på en behållare med flis där motorn matar en spiral. Det är en gammal behållare. Det ser ut som hemmapul.
 
Jag har undersökt lite mer ändå och kan nu säga att det INTE var något avbrott i nollan, fast fasen däremot... Den var av - i stickkontakten! :)
 
ECEL2 skrev:
Felsökte en enfas motor som vi har på vår gård. Felet var att den inte startade. Så jag skruva bort locket på den och slog på spänningen... Mätte mellan fas och nolla = 0 V. Sedan så mätte jag mellan motordrevet och nolla = 230 V! Skitfarligt! Men höljet var jordat... Om inte skyddsjorden hade ett avbrott, borde inte säkringen gått då?

Om en motor har brunnit, vilka konsekvenser kan det ge förutom att motorn inte fungerar? Kan man få ett spänningssatt hölje då?
Enfas motor via stickpropp. Hur vet du då vad som är fas och nolla? Beror ju på hur stickproppen vänds i uttaget. Nog var det nolledaren som var av, så som stickproppen satt. Därför fick du spänning när du mätte mellan motordrevet (jord) och "nolla" vilket egentligen var fasen. Men då nollan var av fick inte motorn nån ström. Inga konstigheter men fixa en riktig anslutningskabel.
 
Jag listade ut ett litet tag efter att det var för att jag hade vänt stickkontakten fel som jag fick spänning i höljet..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.