Man får även stötar av antennkabeln.

TVn är helt ny.
 
aktieante skrev:
Man får även stötar av antennkabeln.

TVn är helt ny.
Jordad stickpropp, ojordat uttag?
 
Jordat uttag.
Jordad stickpropp.
 
Mikael_L
I ett hyreshus i Luleå fick jag stötar.

Jag hade datorns ljudkort kopplat till stereon, stereons (en reciever) antenningång till centralantennen.

När jag skulle koppla in lågnivån, och därmed tog i bägge apparatchassierna, så fick jag en rätt rejäl kittling. Detta uppstod ej om antennsladden inte var inkopplad.

Stereons lågnivå pajade också av detta, efter ett tag.

edit: Jag tror det var ojordade uttag överallt i det huset.
 
Kanske vagabonderande strömmar ? Slå ifrån huvudbrytaren till huset och mät strömmen i inkommande PEN-ledare
 
Förresten jag kan ju passa på att fråga då det har med liknande saker att göra..

Jag får rätt bra kittlingar i fingrarna när jag flyttar scartkontakten mellan box/dvd. Tänkte först att det kanske snarare hade med lågspänningar att göra, fast det kittlas bara från själva höljet runt de små stiften.
Äldre lgh så ojordat överallt.
 
Nätfiltret i någon apparat som skall anslutas till jordat uttag läcker. Helt normalt och oftast inte farligt men kan vara förödande för elektronik om man har otur. Kan också bero på det problem som aktieante har, potentialskillnad mellan skyddsjord och antennjord. I aktieantes fall kan det oftast lösas med ett sk mantelströmfilter på antennkabeln.
 
Trasig (läckande) antennförstärkare med ojordad anslutning...den jordas sen genom tv'n

FLKR
 
Ja nåt skumt är det ju med antennjorden men eftersom det är kabel in från gatan kan det ju vara knepigt att leta på. Man kan ju mäta mellan antennjord och skyddsjord i ett uttag och se vad man får. Sen kan man ringa ktv-leverantören och fråga varför de försöker elda upp ens tv! ;)
 
Enligt TS så finns det ju bara en skarv av kabeln i huset, dvs ingen förstärkare som matas med ström som passerat hans jordfelsbrytare. Under förutsättning att det stämmer, så att inte "skarven" har en spänningsmatning så är ju den enda näranslutna pryl som kan läcka i det här fallet TVn.

Ström som ev. kommer in via kabeln från en granne eller från en förstärkare någonstans i nätet kan inte lösa ut jfbn i huset, den strömmen skulle ju kortslutas till jord via TVn. Inte till nolla.
 
Läste detta på Kjell & CO:s hemsida, det låter ju som samma sak som diskuteras här:


Brandrisk med platt-TV
Ökad brandrisk med platt-TV skapar
ny överenskommelse

Det har framkommit att användning av platta TV-apparater i vissa fall medför en brandrisk. Detta beror inte på TV:n i sig utan pga. att man har olika jordpotentialer i elnätet och kabel-TV-nätet.

Olika jordpotentialer betyder att det kan finnas en spänningsskillnad mellan jorden i vägguttaget och jorden i antennuttaget. Detta innebär att ström kan flyta i antennkabeln, något den inte är dimensionerad för med värmeutveckling som följd.

Att det är först nu problemet uppmärksammats har med den ökade användningen av platta TV-apparater att göra. Det är bara TV-apparater med jordade kontakter som kopplas till jordade el-uttag, där jordpotentialskillnad kan uppstå. Gamla TV-apparater var sällan jordade medan de flesta nya är det. Lösningen på problemet är en galvanisk avskiljare på antennkabeln, något som bildar ett fysiskt avbrott i ledaren men ändå leder fram den högfrekventa antennsignalen.

Efter en överenskommelse mellan kabel-TV-branschen och Elsäkerhetsverket skall det alltid installeras galvaniskt avskiljda uttag vid ny installation.
 
Jo, men det skall fortfarande inte kunna ge en utlöst jordfelsbrytare. De olika jordpotentialerna som är ett reelt problem, inenbär ju att ström flyter från jord i ett system till jord i ett annat system. För att en jfb skall lösa ut så måste ström läcka från antingen en fasledare eller nollan till jord, de olika jordpotentialerna har inget med den "inhägnade" strömmen innanför jordfelsbrytarens domän att göra.
 
Kan vara så att TVn är jordad via fuljord. Då lär JFBn lösa om antennen ligger på en annan potential.

Lättast testas detta genom att lägga antennens skärm (utsidan av F-kontakten) mot jordblecket i eluttaget. Löser JFBn då är det fuljord.
 
Det där var ju faktiskt en ganska bra förklaring till fenomenet.

Jag funderade också på fuljordning, men tänket fel och fick för mig att då borde jfb lösa ut oavsett anetnninkoppling.

Fuljordning tycker jag låter som den bästa kandidaten hittils i tråden. DVs TS bör nog ta hem en elektriker som undersöker/åtgärdar.
 
Novisfråga!

Varför kan inte jfb lösa ut ifall strömmen tar vägen ut genom antennjorden? Om jag tar i fasen och leder ström till jord ska väl jfb lösa ut?

/Roger
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.