Hittade denna artikel på expressen.se:

http://www.expressen.se/klimathotet/1.1284012/sank-elnotan-med-vindkraftsel

Det handlar om att köpa vindkraftsandelar för att få billigare el helt enkelt.
Är det någon som har gjort detta?
Spontant så verkar det rätt intressant när man var inne på företagets sida, dessutom
har de billigare avtalspriser än Skekraft.
:)

http://www.o2.se/

Elpriset börjar vara lite högt i dagsläget, även om man bor i en lågskattad kommun.. :(
 
Låter inte som en superinvestering i mina öron! Du kan säkert förvalta och förränta pengarna bra mycket mer med fonder eller aktier!

Miljömärkt el betalar du redan vare sig du vill eller inte i form av miljöcertifikatet!
Den som har mark att arrendera ut får ca 200 000:-/år i 25 år för ett enda vindkraftverk och detta kalas betalar vi alla för. Ett godkänt tillstånd kan säljas för ca 5 milj.

Detta är en smutsig värld där exploatörer poppar upp som svampar ur marken, tjänar storkovan, fuskar med skugg- och bullerberäkningar och som ofta inte drar sig för att hota motsåndare p.g.a. de stora summor det rör sig om.

Vore förnuftigare att satsa dessa enorma pengar i forskining till alternativa energikällor som på sikt kan fungera som alternativ istllet för att förstöra våra landskap.
 
Jag har köpt lite andelar, men inte O2 - lyckades inte få tillräcklig lönsamhet i det hur jag än räknade. Ska jag raljera så har jag för mig att det till och med var lönsammare att köpa en flaska 12-årig malt och sätta sig med hemma isoffan med, än att köpa 1 andel i O2(observera deras årsavgift). Ett alternativ för att få vindel är att välja t.ex Tälge energi som leverantör och betala några öre extra per kWh.

Jag räknar med c:a 6-8% avkastning utan att elpriset behöver dra iväg. Sen man kan spekulera: HVDC kabel till tyskland?, vindsnurror överallt som orsakar överutbud?

Jag har iaf stoppat in 16' i några andelar i våras, så jag får väl rapportera om ett antal år.

En aspekt som de olika föreningarna/bolagen lyfter upp är att egentligen ska man jämföra elpriset från vindkraftsandelar med bundet elpris. Räknar man på det så, så har jag betydligt högre avkastning - och mitt exempel med den skotska drycken faller...Så har jag dock inte räknat själv...

Angående hur vindkraftverken ser ut så måste jag nog säga att jag har vant mig:
-En vårsommardag där möllorna snurrar sakta och rapsen blommar. Jag har inget emot det.
 
jag köpte 7 andelar i O2s Svegström för 5 tkr styck för 1,5 år sedan och till det priset är strömmen billig iaf.
Nästa verk kommer kosta 6200 kr per andel om 1000 kwh.
 
Köpte du sju andelar så är du i en bättre sits gällande avkastningen. ser man till deras årsavgift som fn ligger på 560kr. Jämfört med andra leverantörer - som verkar ligga på max 400kr(givetvis beroende på avtal och bolag) så belastas där vindkraftsandelen med 160kr per år. Har du då sju delar så är årsavgiften inget som påverkar avkastningen nämnvärt - men byter man till O2 för att bara köpa en andel så belastas dina 1000kWh med 160kr i 'överpris'.
 
Jag tyckte väldigt synd om alla privata investerare till vindanläggningen i Gendalen utanför Alingsås när 95-tons-mobilkranen som skulle montera upp snurran körde fast ute i skogen. Jag tror inte det är löst vem som får stå för merkostnaderna.
 
vad man inte alltid tänker på är att nätavgifter är rörliga. Så när bolagen ger sina elpriser ska man lägga på ca 40-60 öre per kwh.
Mao tror jag att kwh pris idag sällan hamnar under 1.5 kr.
Med O2-ström fr Svegström betalade jag på sista räkningen 1.07 kr inkl fasta å rörliga avgifter, moms, skatter, nätavgift, allt.
Om jag köpt strömmen fr Östkraft hade vi betalt 1.67 vid samma tid.
 
Redigerat:
A
Kan du inte istället ta bort nätavgiften från elpriset när du räknar eftersom nätavgiften är väl lika stor oavsett vilken elleverantör du har även om den är rörlig?
 
bra-byggare skrev:
Kan du inte istället ta bort nätavgiften från elpriset när du räknar eftersom nätavgiften är väl lika stor oavsett vilken elleverantör du har även om den är rörlig?
jovisst, men när man pratar energibesparing är det ju intressant att se det verkliga priset man betalar/sparar
 
A
Jorå, jag håller med, men eftersom nätavgiften du uppger är ganska oexakt (40-60 öre) så stör den mest bara jämförelsen så man kan lika gärna ta bort den likväl som att gissa tänkte jag. Men, men.
 
@Sjönära:
Har du haft någon kontakt med O2 angående värdeutvecklingen på dina andelar?
-dvs regeln att vid utträde återbetalas värdet av insatsen enligt beslut av styrelsen.
Fri tolkning(med 20års teknisk/ekonomisk livslängd) innebär en minskning av värdet med 5%(1/20). Isf belastas ditt elpris med ytterligare 25öre/kWh. (5000/20/1000)

Ett annat alternativ är ju att de kalkylmässigt lägger diskontering till det egna kapitalet för att kunna återinvestera i ett nytt verk efter 20år istf att bara plocka ner det/renovera det - men när jag kikade i stadgarna hittade jag inget uttryckligt om det, vet du hur de gör?
 
A
Jag tror att det är 6 el 9 öre per kwh som går till värdeminskning, motsv.
 
Snurre skrev:
Låter inte som en superinvestering i mina öron! Du kan säkert förvalta och förränta pengarna bra mycket mer med fonder eller aktier!
Mycket troligt. Fast att tjäna pengar och samtidigt göra en insats för miljön är inte lika enkelt. Den stora frågan kring avkastningen är vad andelen är värd om den en gång ska säljas. Min egen kalkyl var att andelen behåller sitt värde och då ger det lägre elpriset bättre ränta än sparkonto. Fast efter Sne4:s inlägg kanske jag får räkna igen.

Snurre skrev:
Miljömärkt el betalar du redan vare sig du vill eller inte i form av miljöcertifikatet!
Den som har mark att arrendera ut får ca 200 000:-/år i 25 år för ett enda vindkraftverk och detta kalas betalar vi alla för. Ett godkänt tillstånd kan säljas för ca 5 milj.
Jepp, alla hjälps åt att betala min el, känns riktigt bra. Ni som inte köper miljömärkt el får bara betala. :)

Snurre skrev:
Detta är en smutsig värld där exploatörer poppar upp som svampar ur marken, tjänar storkovan, fuskar med skugg- och bullerberäkningar och som ofta inte drar sig för att hota motsåndare p.g.a. de stora summor det rör sig om.
Miljöbranschen som helhet är glödhet idag. Finns det pengar att tjäna så finns det mindre seriösa mäniskor som vill tjäna dom. Tyvärr är det så men det är inget argument för att låta bli att satsa på miljön. Isåfall ska man sluta köpa bär och sylt efter alla hemska historier om bärplockare. Sluta gå på restaurang om hälften av all skit man hör om den branschen är sant. Låta bli att köpa kläder...

Snurre skrev:
Vore förnuftigare att satsa dessa enorma pengar i forskining till alternativa energikällor som på sikt kan fungera som alternativ istllet för att förstöra våra landskap.
Forskning i sig är också viktigt, men man kan inte bara drömma om framtiden. Eftersom elförsörjnignen byggs ut ständigt så ska det som byggs idag naturligtvis byggas med miljön i åtanke. Eller ska vi bygga kolkraft istället?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.