Hej! (Jag störs mkt av fläktbuller från uteliggande ganska nyöppnad reasturang)


Jag har läs mkt på detta forum förut ang. sätta i ett 3:e glas i befintligt 2-glas fönster. (Jag har sämsta typen av fönster, dvs 2 x 2mm glas)

Det blir för stort projekt för mig att sätta i ett 3:e glas vilket jag hade tänkt, glaskasetter blir inte snyggt hos mig heller.

Jag har ganska mkt resonans i mina befintliga glas, de är från 50-talet o tunna, sätter man örat till glasen så hör man nästa mer ljud än när man är ute på balkongen.

Jag undrar om det finns någon tjockare transparent film man kan sätta på glaset för att ljudisolera lite? Dels hämmar det resonansen samt glaset blir lite lite tjockare. Men filmen får inte förstöra så att det blir "disigt" när man tittar ut.
 
En glasmästare kan byta ut åtminstone det ena av dina 2 st 2mm glas i fönstret. Detta dämpar ljudet en del, så gjorde vi i vårt gamla hus.
 
Mjo, det går nog att göra så, kan tom sätta in ett 3:e, finns plats för detta. Men det är mkt jobb jag vill undvika. Tänkte pröva o se om det fanns andra trix.
 
En extra inre glasruta i ram, så som man hade i gamla hus på vintern (på sommaren kunde man istället ha en båge med insektsnät.

Som sagts tidigare byt ena (inre) glaset mot ett ljudglas (mycket tjockare, dubbelglas med lamell/film). Eller sätt i en glaskasett istället för ena glasrutan, om du också vill uppnå bättre värmeisolering. Beroende på hur tjockt du får plats med.

PS. Du har väl kollat med kommunen om de har inspekterat och utfört ljudmätningar så att fläktarna håller sig inom tillåtna gränser.
 
Ja, kommunen var här o lyssna, men med örat bara, inte med apparatur. När de lyssnade så var inte fläkten pådragen på den effekt den brukar vara :-/ Så jag har överklagat till länsstryelsen, detta va 6 månader sen, så det tar tid....... gränsvärden är ganska högt satta, så jag vinner nog inte kampen om denna störande fläkt, han som äger fläkten verkar vägra isolera den, det kan han göra ganska enkelt, finns vissa lösningar för detta.

Jag tror det blir enklast att sätta i ett 3mm vanligt glas mellan de 2 som idag finns. Byta ut en ruta är nog mer jobb, ta bort gammalt fasttorkat fönsterfog, ta bort fönsterlisterna o skada hela bågen, samt så finns det inte sådana lister kvar längre med de mått jag idag har. Så det blir att fräsa spår i bågen o sätta ett till glas, tror 3mm räcker. 3mm glas väger 7kilo/m2 - det skall man tänka på. Har ett fönster som är 140x140cm plus en glasdörr och ett vanligt fönster, det stora fönstret väger idag redan en hel del! Vågar inte belasta gångjärnen mer.
 
Om jag förstår dig rätt så tänker du montera ett glas till i en trä båge där det redan sitter ett glas. Mellan dessa glas blir det tätt, eller? Om så...
Hur ser du till att glasen blir helt rena innan montering? För du kommer inte åt att rengöra dem.
Tänk om det blir fuktig luft emellan rutorna... imma. eller om fukt tränger in senare.

PS. Ja, ljudgränserna är högt satta. Vi människor kan störas fruktansvärt mycket av sådana nivåer. Beror också på typen av ljud.
 
Mich,

Yes, jag vet, det måste bli oerhört tätt om jag sätter in en till glasskiva i bågen där det redan sitter ett glas. Jag får göra rent så bra det går innan jag monterar nya glasrutan. Så länge det är tätt så borde det inte bli kondens/smuts, men kanske omöjligt att försäkra sig mot det.

I annan fall blir det att byta ut en ruta mot en tjockare, men är rädd att jag tappat isoleringsförmågan mot oljudet. Ju fler glas ju bättre. Om jag byter ut glasskivan så vill jag gärna ha så tjockt glas det går, lammelglas av nått slag. Rädd att det är för dyrt bara. Inget kul att lägga massor av tid pengar på att isolera mitt hem för att grannen terrar mig med din fläkt. Vore ju mkt smartare om han enkelt byggde bort fläktljudet med att sätta en ljudbaffel/låda över/runt om fläktmotorn på taket, men det vill han inte.

Jag störs verkligen av fläkten, stressar mig oerhört. Mörk fläktljud som svagt gungar i sitt ljudmönster. Sitta på balkongen o njuta det finns inte längre, inte öppna ett fönster heller. Fläkten är på 11,00-21,45 sju dagar i veckan.

Enligt kommunen så är det vanligt att folk störs av "industrifläktar" men inget man kan göra något åt, just för att vären för vad som anses störande är högt satta. Det krävs alltså en lagändring, men det skulle innebära att många företag får bygga om sina fläktar, med andra ord kommer ingen ny lag.

Gled ifrån ämnet.
 
Undra om det är låga frekvenser inblandade, då är det svårt att dämpa bort. Jag måste tyvärr också skriva att nu när du hört ljudet så kommer du nog att höra det även om det är dämpat rätt så mycket. Bara så du vet. Men man får tänka att även om man hör det lite så är det inte så störande längre som det var när det lät högt.

Mmm, krävdes det inte bygglov för fläkten. Det borde kunna överklagas. Kanske, jag är inte insatt i detta. Men då detta är ett företag som orsakar störningen så borde det vara lättare för myndigheterna att trycka på.

Detta med dämpning och glaset/fönstrets uppbyggnad, t.ex. två eller tre. Kolla in Pilkington Glas04, ett windowsprogram för att se/beräkna teknisk data på olika glaskassetter. Kanske kan ge något. Tilläggas bör att dämpningsvärden som återges i datablad m.m. säger ju inte så mycket om vilka frekvenser som dämpas. T.ex. så dämpar en lamellruta höga frekvenser bättre, än en ruta utan lamellfilm. Medans det inte är så stor skillnad på låga frekvenser.

Hur är det med tilluftsdon och ljud insläpp?

Om du sätter dit en ruta till, ha inte samma tjocklek på glasrutan som på de andra två.

Bäst effekt fås nog med en extra glasram som monteras långt in, kanske på väggensinsida. Har för mig Velfac har sådana. De är i aluminium och passar nog inte så snyggt in i dit hem.

Du bör också kolla upp bidrag från kommunen, bostadsanpassning eller va det nu heter.
 
Ah, tack för tips!

Jo, bygglov har de nog allt, en nyöppnad reasyurang, eller ja för 2 år sen rättare sagt. Visserligen bran det en del där inne efter 1år, men den är igång igen. Jag vill verkligen få tyst på eländet, men vet inte hur.

Jag skall kolla det ang. bostadsanpassning! tack
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.