Jag har uppmärksammat att man inte får använda gipsskivor med papp till väggarna i våtutrymmen längre.

Men vad har hänt med golv och tak? Samma problem borde finnas där, men jag har bara hört om väggarna.


Fråga två. Om jag bygger ut badrummet genom att flytta en vägg kommer den nya väggen att byggas med korrekt val av skivor. Men vad säger reglerna om befintliga väggar som blir kvar, dom är ju byggda enligt gamla standarder. Måste dom rivar/kläs med nya typer av skivor?.
 
1. BBV säger ingenting om taket så där får du ha gips även i fortsättningen. Den behandlar/målar du med våtsystem från valfri färgleverantör.
Golvet förstärker du med flytspackel, precis som tidigare, men med skillnaden att du inte får ha någon golvgips på det (som iofs var helt onödig innan nya reglerna också).

2. Dom gamla gipsskivorna måste rivas och ersättas med godkända våtrumsskivor, och bakomliggande kortlingar måste monteras för alla infästningar som ska göras när badrummet är färdigkaklat.
 
Tack för svaren.

1) Då hade jag förstått rätt, forstod inte logiken med skillnaderna melllan krav på vägg/golv/tak. Hoppas fukten inte läst reglerna :)

2) Riva gamla väggen låter vansinnigt! I mitt fall är det träväggar, inte gips, två av dom är bärande ytterväggar. Säger dom nya fifiga reglerna att jag måste riva mina ytterväggar för att kunna renovera mitt badrum? Jag hoppas att det finns alternativ. För att låta bli att renovera badrummet kommer garanterat inte att hålla fukten borta :)
 
Reglerna säger att det inte får finnas nått trä eller gips i väggaran som kan mögla. sen måste du göra allt det du kan för att det inte ska finnas sånt matrial i väggarna. men som du säger så kan man ju inte börja riva ytterväggar och så.
 
Nej, gamla plankväggar är undantagna från regeln om att träbaserade skivor eller råspont inte får finnas i väggen.
 
OK, tur att man tänkt så långt iaf.

Hur ska man göra med befintliga bärande väggar som i mitt fall består av
a) plankvägg
b) målad betongvägg

A - Klä in med samma godkända skivor som man bygger de nya väggarna av eller går det bra att använda de tidigare våtrumsskivorna? Eller annat förslag?

B - Tätskikt direkt, eller finns det krav på något annat först?
 
Enligt ett av byggvaruhusen här i stan så ska taket vara av "icke-gips" också...

Dessutom säger de att råspont är ok bakom väggarna, eftersom råspont inte är en "skiva" och att det är "skivor" med trä och/eller papp som inte längre är tillåtna... D v s trä är tillåtet sålänge det är brädor och inte skivor.

????

Jag läste i en annan tråd att golvspånskivor var godkända, men att andra skivor rekommenderades... Hur går det ihop med "trä-/papp-skiveförbudet" ??? Gäller reglerna bara väggar, men inte golv?

Är tanken när det gäller väggar att det enbart skall vara glasfiberskivor på reglar, utan något annat bakom? Vilket CC är det som gäller då, och ska det vara dubbla skivor?

Vårt hus (inkl övervåningens innerväggar med plywood) är byggt före de nya reglerna, men varken gips, tätskikt eller kakel är uppsatt ännu (ska upp nu i augusti). Bör jag ta ner plywooden, eller kan jag vid ev skada hänvisa till att väggarna var uppförda före de nya reglerna? (Givetvis blir det i n t e gipsskivor som vi monterar dit).

mvh

M
 
Redigerat:
Prata aldrig med folk på byggvaruhusen. De vet inte vad de pratar om.

Taket får och kan utan problem vara av vanlig kartonggips.

Råspont är inte tillåtet enligt branschreglerna. Inget snack om den saken.

Skivorna monteras enligt anvisning från den aktuella leverantören. Det skiljer sig mellan skivorna.

Golvspån är i princip det enda alternativet. Helst klass P5, fukttåliga.

Riv plywooden. Att de sattes upp innan 1/7 2008 håller inte, enligt den på byggkeramikrådet jag pratade med om en liknande frågeställning.
 
Jag ska bygga badrum så småningom och har läst en hel del trådar om detta men exakt hur ska en badrumsvägg vara konstruerad enligt alla konstens nya regler?
Jag förstår att jag kan ha vanligt gips i taket men hur bygger jag vettigast upp golvet på träbjälklag med vattenburen golvvärme?
 
Uppreglade väggar + valfri våtrumsskiva + godkänt tätskikt + kakel. Regelavståndet styrs, som Jon säger, av vilken våtrumsskiva du väljer att montera. Alla vattenrör som byggs in ska vara heldragna utan dolda skarvar, sitta fast ordentligt i väggen och sticka ut 10 cm utanför våtrumsskivan.

På bjälklaget kan du lägga spårade spånskivor med reflektorplåtar. I spåren i plåtarna klämmer du ner golvvärmeslangen.
Sen sätter du kantlister utmed alla väggar och fasta installationer, lägger ut en geotextilduk på golvet som också viks upp runt väggarna (utanpå kantlisten), armerar och sedan spacklar du minst 25 mm tjockt.
Då får du en flytande spackelkonstruktion, ovanpå spånet och golvvärmen, som leder värme bra.

Det mesta står i Jon's fina sammanställning; http://www.byggahus.se/forum/badrum...allmaen-information-foer-badrumsbyggaren.html
 
Tack ACME! Det var väldigt klargörande. Läser så mycket info nu så det bara snurrar i huvudet. :D
Det är så mycket med byggandet nu att lära sig, så många timmar går åt att läsa, läsa, läsa, framför allt på det här forumet som är suveränt!!
 
Ok, finns det våtrumsskivor som är avsedda för CC60? funkar det med enkelskivor, eller bör jag använda dubbla då det inte blir något bakom?

Får jag använda träreglar?

/M
 
Ja, det finns. Masterboard i 15 mm, om du kan få tag i den. Men det är lätt gjort att regla i lite, jag skulle föreslå att du gör det istället.

Träreglar går bra.
 
Vi har cc 60 mellan befintliga träreglar, "problemet" är att motsatta sidor av väggarna (d v s sovrum och trapphus) är redan tapetserade och klara.

Vi vill inte gärna börja skruva reglar i de nya tapeterna (+ att i trapphuset måste vi bygga en ställning för att kunna komma åt högst upp då det är väldigt högt i tak där).

Eller kan vi regla upp fler reglar (och då få cc 30 vilket i o f s vore fint) utan att skruva plyfan/gipsen på andra sidan?

/M

PS: Tack för svaren! DS
 
Jag har nu fått höra från flera håll att råspont ska vara OK bakom glasfibergips...

Detta står i Byggkeramikrådets branschregler för våtrum 07:1


"5.7.1 Väggar
Träbaserade skivor skall inte användas i keramiska väggbeklädnader."


Och råspont är fu faktiskt inte skivor... men å andra sidan så står detta också i samma trycksak:


"5.1 Generella krav
Vägg- och golvunderlag som avses utgöra underlag för montering av keramiska plattor i
våtutrymmen skall i första hand vara av icke fuktkänslig karaktär d.v.s. ha formstabilitet
efter nedfuktning.

Om så inte är fallet skall underlaget bytas ut till, eller kompletteras med, icke fuktkänsligt
material. Kartongklädda gipsskivor skall inte användas i våtutrymmen. Gäller golv och vägg.

Skivkonstruktioner kan förekomma som underlag för tätskikt på våtrumsväggar i bostäder
och lokaler med liknande belastning. På golv skall skivor inte utgöra underlag för tätskikt.
Dock kan skivmaterial vara underliggande konstruktion för avjämningsmassa/spackel som
underlag för tätskikt."


???

/M

PS: Blev precis uppringd av en leverantör som dubbelkollat med sin leverantör, och de säger
att det i n t e får vara något trämaterial mellan glasfibergipsen och reglarna...DS
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.