Hello forumet,

Nu har pannbytet blivit aktuellt igen efter att shunten på vår Autonom2:a anno 1972 gått av och två firmor som varit här sagt att de tyvärr inte kan fixa det utan att montera ner hela åbäket (nån svetsad speciallösning på den redan.

Så vi har bestämt oss för en pelletspanna med elpatron som komplement. Har börjat ringa runt till lite olika, bla Värmebaronen som lät mycket seriösa och kunniga. Eftersom vi är två personer i ett 110kvm stort hus så är det ingen enorm panna som behövs för oss.

Det som vi kom fram till där var att sätta in en Star med varmvattenberedare, där landar kostnaden för ett paket med panna, brännare och ett veckoförråd på 43813 inkl moms, därefter tillkommer installation för 8000-16000.

Vi är ute efter en billig och effektiv lösning, däremot gör det inget om det innebär en del merjobb (fylla på förrådet själva osv).

Skriv jättegärna om ni själva har satt in en panna från någon leverantör och vill dela med er av erfarenheterna, eller om ni har andra tips att tänka på.

*Semesterfiraren*
 
Om jag skulle montera in en pelets panna skulle jag se till att det går att få dit ett så stort peletsföråd att man kan fylla med bulkbil, då får man billigare pellert & det blir mindre arbete för dig.
du vill väll ha en så självgående anläggning som möjligt.

får du inte plats med detta, kanske du ska titta på andra lösningar?
 
Det är inga problem med att få påfyllnad från bulkbil om vi väljer det, har en oljetank som plockas bort bredvid pannarummet så där kan man bygga ett förråd som man kan fylla på utifrån.

Förrådsbiten är en liten kostnad i det hela, det ingår alltid 300l (veckoförråd) i paketen vi tittat på, men man kan köpa ett bulkförråd i metall(det enda som isåfall är aktuellt) för 1450:- när man köper pannan så det är som sagt inga summor att prata om.

Det är bara vilket system man ska välja, vick bud från Thermia nu från två leverantörer 65000 resp 73000 installerat o klart. Märkligt att det skiljer så pass mycket för samma system och två leverantörer i samma område.

Det var ett fast pris och det enda som tillkom var eventuellt svetsarbete på skorstensröret om det behövdes.
 
Hejsan..

Den stora naktdelen med Värmebaronens pannor är att dom har litet askutrymme.. dvs man måste aska ur den relativt ofta.. (när det är riktigt kallt 2-3 gånger i veckan annars ca 7:e dag-10:e dag).

Deras brännare är en framåtbrinnande brännare vilket ger mer aska änn en undermatad brännare (Tex Thermia, Ecotec)

Om jag vore som dig skulle jag kolla på en Undermatad brännare Thermia har en & EcoTech har en.. Samt en panna med stort askutrymme.. Kanske Focus PE20? Thermia Bionet? eller kanske Nibe Pellux ?

Den stora fördelen med att ha långa intervaller mellan underhållet är att du kan åka bort en/två veckor o veta att anläggningen fortfarande går på Pellets utan problem..
 
Hej Macke202

Läste din och så jag har sådan som du funderade på Värmebaron Star + (Vikingbio ? ).

Då ny reggade jag in och berätta lite.

Ja har en Värmebaron Star -99 Dec + Vikingbio - 04 Dec.

Haft oljeeldning före, och har blivit dyrt med olja, så jag satsade på Vikingbio hade bara bytte brännare och körde nu 6 månader. Tycker det har gått rätt bra och visar sig har blivit halvera kostnader med pellets än olja.
Men just nu kör jag elpatron under juni - t.o.m kanske augusti, den som sitter i panna med 4,5kW eventuell 9kW (4,5 kW x 2 ). Använder bara 4,5kW.

Varför elpatron, jo för det är lika kostnader att jämföra med pellets att använda bara varmvatten vi duscha och tvätta.

Med pellets under het väder har jag testat och tyckt inte var bra. Har man acktank så är utmärkt att elda upp fylla varmvatten en gång var 3:e dag t.ex.

Vill bara tala om för dig som du skrev Värmebaron Star med varmvattenberedare. Det verkar inte stämmer. Star har en sådan varmväxlare medan du kanske tanke som heter Comet med varmvattenberedare.

Min rekommendera är Comet mycket bättre än Star och Joker. Klart lite dyrare än de, men värt. Men gärna helst annan panna än Värmebaron.

Min Star gör jag att rensa uraska en gång i vecka under vinter, och sen vår gör jag mellan var 1 gång under 10-14 dagar. Star har så lite brännrum medan Comet har större och har plats för aska ( inte så mycket).  Så jag har tittat på Comet för att veta vad skillnad mellan Star och Comet. Så min bedömer den Comet kan uraska lite längre sekvenstid än Star. Beror på vilka tillverka träpellets har lite betydelse volym aska (enlig fakta olika tillverka har aska volym på 0,3-0,5 % per kg. Jag använder Såbi, hyfsar låg ask. Medan Norsk pellets har jag testat och den var mycket mindre ask + mer energi.

Jag hade tänkt satsa en bulkförråd, men tyckte var inte en ide. Så har jag miniförråd att fylla i upp 280 liter (ca 11 säckar) = klarar 7-10 dagar under kallvinter.
Det gör jag samtiden uraska med "grovis" och fylla pellets var vecka. inte jobbigt. det tar en kvart jobb.

Beställa man minst 3 eller 4 pallar så har de frifrakt hem till sitt tomt. Därefter får bär eller använda lyftkärra att flytta in garage eller nån fuktfritt under tak. Helst inte lager i pannrummet pga brandskydd. annars måste bygga mellanvägg eller ha annan rum.

Jag hade nog inte köpa nån utav Värmebarons panna  utan jag skulle satsa på nån exempel Nibe pellux, calmar eller just nu börja populär med Biomatic = man behöver inte underhåll så ofta.

Gärna gå in på www.pellets.info där har de massor tips och svara på frågor, även ved och solfångare. Där finns många experter som pelletsinstallatör mm.

Det var allt vad jag har lärt mig en hel del, tack vara pellets.info




 
Många tack för alla synpunkter som kom så snabbt, Värmebaronen verkade bra men jag har ringt och pratat med dem om just uraskningen som de inte nämnde nåt om första gången, och det var väl just där som flaskhalsen var isåfall.

Tittar nu även på Biomatic plus (den med digital display), ligger på 65000-73000 som paket inklusive installation. Någon som har den installerad? Försöker hitta om det ingår shuntstyrning så att den läser av rumstemperaturerna för att styra värmen.

Länken till pelletsforumet var kanon, nu ska jag bara läsa på lite om allt som finns där. :)

Tack!!
 
Kan det här vara något? Har en brännare som skall ha hög grad av självuraskning.

http://www.kmp-ab.se/

/Gojan
 
Gojan skrev:
Kan det här vara något? Har en brännare som skall ha hög grad av självuraskning.

[länk]

/Gojan
Ja detta är ju en övermatad brännare med alla de nackdelar/fördelar det medför.

Tycker du skall ta kontakt med Janfire och höra om deras nya system som heter Nohands vilket skall ha ett minimum i arbetsinsats. Janfire har enligt min uppfattning ett mycket gott renome oss sina ägare.
 
Janfires nya panna o brännare (No Hands som den heter)den kommer i höst o kommer att kosta panna med manuellspaksotning o brännare 53600:- + installation.. Det enda man behöver göra ska va att dra i spaken ibland (om man inte väljer med automatiskspaksotning) o tömma aska efter ca 4,2 ton pellets..
Annars tycker jag att du fick ett hyfsat pris på thermia biomatic+.. Denna klarar 2 ton pellets mellan varje asktömning.. ;)
2,1 ton pellets = 1 m3 olja.
 
I dagsläget är Thermiapaketen eller en Focus PE20 med ecotec A4 eller Janfirebrännare med Comifire panna några av de bästa alternativen på marknaden.

Thermia har ju fördelen att de har en STOR serviceorganisation också, om det är värt något.

Ännu bättre om du kan hitta en lokal "förmåga" som säljer något av de större märkena på marknaden, de lokala har ofta ett helt annat engagemang i sina kunders behov.
 
Tackar än en gång för alla svaren!

Vi hoppas ha detta klart någon gång under augusti så det blir någon av de befintliga modellerna som vi sätter in.

Ska ringa runt igen efter midsommar och få in offerter både ifrån leverantörer av Värmebaronen, Thermia och Janfire som det ser ut just nu. Men det finns mycket att läsa och fler förslag välkomnas! =)
 
Vad blev det för pelletspanna?
 
Har du köpt panna? Annars kan jag varmt rekomendera LING 25 från Cleanburn Trading.
Kan elda Flis, Pellets, Spån och Spannmål, själv kör vi mest med Havre och det fungerar bra. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.