Hej!

Vi har tyvärr mycket problem med vår entrepenör. Enligt vårt kontrakt skulle vårt hus varit klart den 30/10-07. Än i dag är det inte klart!
Vi hade slutbesiktning den 20/5 och det blev totalt 40 anmärkningar att åtgärda och 80,000 kr att hålla inne tills felen är åtgärdade. Enligt besiktningsmannen ska dessa åtgärder ske per omgående och absolut senast färdigställas inom 60 dagar efter besiktningsdatumet.
Byggaren sa till oss att han vill ha förskottsbetalt (!!!) för att färdigställa det sista, annars tänker han inte åtgärda något av felen. Vi talade om att vi inte tänker gå med på det vilket resulterade i att han vid flera tillfällen har talat om för oss att han "tänker vänta ut de 60 dagarna han har på sig att åtgärda felen bara för att jävlas". Detta har han sagt både till oss och plattsättarna som fixar våra badrum.
Så - till frågan; Kan man rent lagligt ta in någon annan för att färdigställa de anmärkningar bygget har fått och åtgärda de på en gång (och helst även betala dem med de innehållna pengarna)?
Vi har verkligen ingen lust att behöva vänta ända till i höst med att flytta in! Jag tycker man borde kunna åberopa att byggaren redan haft mer än gott och väl tid på sig att färdigställa allt, samt att han faktiskt sagt flertalet gånger att han ändå inte tänker göra något. Ska man trots det behöva vänta 60 dagar efter besiktningen för att få ta in någon annan?
Vi har vite inskrivet i kontraktet med 23,000 kr per påbörjad vecka from 30/10-07, så att betala honom en enda krona till är inte aktuellt.

Jag rådfrågade en advokat och hon sa att vi på sätt och vis ingått ett nytt kontrakt med byggaren om att han får dessa 60 dagar på sig att färdigställa huset men att hon var osäker. Finns det någon som vet??

Tacksam för hjälp!!

Mvh
Therese & Mathias
 
I princip så är jag realtivt säker på att byggaren har rätt att vänta de 60 dagarna med att åtgärda felen om det ärdet som sagts i samband med slutbesiktningen.

Det faktum att han nu redan gar påstått att han inte komemr att åtgärda kanske kan ändra situationen, men det hamnar troligen i en gråzon.

jag är inte riktigt med på att du skriver.

Ni har om jag förstår det en prisreduktion med 23 000 per vecka från 30/10 fram till 20/5. Håller ni inne så mycket pengar att den fodran är säkrad, eller är byggaren redan skyldig er pengar snarare än att ni är skyldiga honom pengar? Eller skall även vitet räknas av från 80 000 som ni håller inne för felen?

Om byggaren är skyldig er pengar redan nu så tror jag att ni helt kan glömma att han skulle åtgärda något, Och då finns det väl ingen större anledning att vänta in honom, det kommer att kosta samma summa för er oavsett om ni väntar eller inte. Byggaren kommer inte att åtgärda något om han inte tror att han skall få mer betalt efter att ha åtgärdat, men om han redan är skyldig er pengar så handlar det bara om hur mycket han är skyldig er (och han kommer att konkursa bolaget innan han betalar er något).
 
Tack för ditt svar!

Byggaren är skyldig oss pengar.. För att förenkla min lite röriga text;
Pris för bygget 2,300,000 kr.
Vi har 230,000 innestående (dvs de 10% av totala entreprenadskostnaden). Av de pengarna har vi av besiktningsmannen blivit tillsagda att hålla inne 80,000.
Så hade allt annat varit klart och inget vite funnits så skulle vi ha betalt ut de 150,000 kr som utgör mellanskillnaden och sedan de sista 80, 000 kr när alla anmärkningar är åtgärdade.

Men, bygget skulle som sagt varit klart 29 veckor innan besiktningen gjordes, vilket gör 29 x23,000= 667,000 kr.
Byggaren är säker på att han kommer slippa betala något vite eftersom "vi fick ett sånt bra pris från början på bygget".
Detta är dock inget jag oroar mig för, flera advokater tittade på kontraktet innan vi skrev på och de säger att det inte är några tveksamheter.

Och du har helt rätt, han kommer med största trolighet inte göra ett dugg mer, möjligtvis påbörja något och sedan bara dra. Det skulle bara kännas förargligt om man åtgärdade felen själv på en gång och han sedan i rätten (för där lär vi hamna!) hävdar att han "visst tänkt att göra det" och att vi då måste betala honom dessa 80,000 kr vi hållt inne.

Vi får fundera lite.. Spontana reaktionen är ju att be honom fara och flyga och göra klart allt själv, inte minst för att slippa ifrån byggkreditivet...

Mvh
Therese & Mathias
 
Ni sitter ju med trumf på hand, vattentätt kontrakt om vitet, 230.000:- innehållet, varav 80.000:- som besiktningsmannen sagt åt er att hålla inne. Enligt Gar-Bo har ju entreprenören dom 60 dagar på sig att åtgärda felen. Efter det skall man ge entreprenören 1 chans till genom att skicka ett rekommenderat brev och påtala att inom typ 1 vecka skall arbetet vara gjort, om det inte är det är det fritt att ta in externt folk och betala med dom innehållna pengarna.

Verkar ju på mig som byggaren inte bryr sig eller inte är medveten om det kontrakt han skrivit på om vitet då han beter sig på detta viset och som hempularen skriver att med största sannolikhet kommer han att kursa bolaget innan han betalar något.

I ert läge skulle jag också tagit in annat folk att färdigställa då han aldrig kommer att göra klart sitt jobb och varför skulle han det egentligen, han är rökt i vilket fall som helst och det vet han säkert om.
 
Försök hitta en advokat som inte är osäker på detta med byggavtal!

Jag tror, men jag är ingen advokat, att ni har att vinna på att få till stånd en rejäl konfrontation med byggaren. Skicka ett krav på det förseningsvite som han är skyldig er, minus de 150.000kr som ni redan håller inne av det. (80,000kr är ju för anmärkningarna). Ni har ju räntekostnader och en massa extrakostnader till följd av denna kraftiga försening så det är rimligt att ni får de pengarna nu när besiktningen äntligen kommit till stånd och förseningsvitet är möjligt att beräknas.

Jag vet inte byggarens ekonomiska status, men det finns all anledning för honom att vara extra vänlig mot er för att komma ur detta samtidigt som ni vill få felen fixade å det snaraste. Det är i alla fall en öppning för att förhandla om saker och ting. Ur er synpunkt är det viktigt att försöka säkra så mycket pengar som möjligt. 667.000kr tror jag inte att denne byggare kan skrapa fram, utan det är ni med stor sannolikhet ändå blåsta på.

Skiter sig det hela, så torde det vara fritt fram att plocka in egna hantverkare, och de 230.000kr ni håller inne totalt är ju bara en liten del av det förseningsvite ni har rätt till, inte för felen, så de pengarna kan han inte hävda rätt till i en rättssal sedan med någon större framgång.

Som sagt, kolla detta med en bra advokat som kan den här juridiken. Försök göra en ekonomisk bedömning av den där gynnaren och se om det finns några pengar att hämta innan man gör en stor, dyr och tidsödande rättssak av det hela.
 
Redigerat av moderator:
Ja som sagt om byggaren är skyldig er pengar så är det pengar han skall betala er nu iom. att besiktningen har ägt rum. Ni kan mycket väl skicka honom en faktura på beloppet. Troligen kan ni sätt en mycket kort betlaningstrid typ 10 dagar.

Och sedan är det "bara " atrt driva det med hjälp av jurist eller inkassofirma. Ev. kan ni sälja fodran till ett finansbolag. Även om de tar en saftig del för besväret så blir det säkrare pengar för er.
 
Igår träffade vi byggaren och pratade igenom situationen... Det är nästan lite lustigt hur olikt vi ser på saker och ting.. Byggaren hävdar att vitet bara skulle falla ut "om taket inte hade varit klart i tid och bara då om vi drabbats av extra kostnader", vilket vi inte gjort enligt honom,
Vi anser att vitet faller ut om - som det står i kontraket - "23,000 kr för varje påbörjad vecka från och med 2007-10-30 varmed färdigställande av entreprenaden i dess helhet fördröjs".
Byggaren har förklarat för oss att han inte längre har råd att färdigställa något och att vi får lov och betala honom i förskott eller vänta tills han fått in pengar från ett annat bygge innan han kan fortsätta. Men vi ska väl inte behöva vänta dessa 60 dagar för att han inte har pengar?? Vi vill ju flytta in!
Han lovade i slutändan att fixa ojämnheter i golvet i tre av rummen i huset, så vi kan lägga parketten där, men det gör han bara om vi köper ut spacklet åt honom eftersom han hävdar att vi har tagit två säckar sådant av honom! Mitt svar var att han anmärkte på att det saknades två säckar den 20/5 när vi hade slutbesiktning och att han faktiskt själv var ansvarig för huset och försäkringar fram till den dagen i och med att slutbesiktning gjordes då. Det fick jag inget svar på..
I slutändan av vårt möte så gick vi med på att köpa in de där två säckarna åt honom mot att han lovar färdigställa de tre golven innan kommande fredag. Nu är det bara att hålla tummarna för att han gör det jobbet också, spacklet håller vi i tills han behöver det och utförs inte arbetet får vi lämna tillbaka säckarna till bygghandeln och får pengarna tillbaka.
Vidare vill byggaren att vi ska träffa en medlare nu, för han tycker det är onödigt att ta det här till rätten. Byggaren berättade också att efter vi skrivit kontraktet så har han ändrat kontraktet sisådär 4-5 gånger men aldrig orkat ta med sig det och fått en underskrift.. men det är hans nya omskrivna kontrakt - som vi alltså aldrig har sett eller hört talats om - som han går efter...!! :eek: Det känns skönt att jag har spelat in hela samtalet och att han själv säger flertalet gånger att han vet att vi inte sett de "nya kontrakten" men att det är de han går efter. Dessutom säger han att "kontraktet vi har skrivit på var bara ett utkast på hur det kan se ut och gäller inte".. Själv hävdar vi ju att det kontrakt vi skrivit på är det som gäller, och på den punkten är byggaren säker på att jag har fel.. *ler lite*
Ja ni.. fortsättning lär ju följa..
 
Haha vad underbart att han själv kan ändra i kontraktet, det är ju just så tanken är med kontrakt. :D
 
Hemmakatten
För mig låter det som om byggaren kommer att gå i konkurs vilken dag som helst.
Gör han det har ni ni ingen chans att få några pengar alls av honom. Jag skulle ta kontakt med jurist omedelbart och snarast möjligt dra ärendet till tingsrätten. Om ni hinner göra det innan konkursen (vilket är tveksamt) så har ni i alla fall en bättre rätt än andra många andra fordringsägare, och en viss möjlighet att få ut lite pengar.

Finns det en färdigställandesförsäkring? Det är i så fall den som skall träda in och bekosta resten. Några veckoskadestånd lär ni aldrig få ut på en sådan försäkring, men det lär ni inte få av byggaren heller.
 
Therese&Mathias skrev:
Själv hävdar vi ju att det kontrakt vi skrivit på är det som gäller, och på den punkten är byggaren säker på att jag har fel.. *ler lite*
Konsumenttjänstlagen är tydlig i detta avseendet.
Om det föreligger olika tolkningar av vad som skall gälla är det privatkonsumentens tolkning som skall gälla, om inte entreprenören kan bevisa annat. (annat i detta fall är skriftliga överenskommelser som gjorts underhand bygget framskrider, inte något som producerats i byggets slutskede)
Jag hade kontaktat någon juridiskt kunnig och fortsatt hålla inne pengar.
 
Jag hade i detta läget gjort samma sak som Du fått rekommendationer om, dvs i första hand skicka en faktura på överskjutande belopp av förseningsvitet. Då får han press på sig att agera, fakturor talar. Han inser nog också då att det där med egenhändiga ändringar (som Ni aldrig fått se) i kontraktet och annat struntprat inte biter på Er. Det lär han inte begripa om han inte får en faktura.

Sedan kan Ni nog se i stjärnorna efter att han gör klart allt och gör det bra. Se till att tidsfristen han har på sig att åtgärda startas (dvs skriftligt rekomenderat) om inget händer som överenskommits. Starta processen att ta in någon annan samtidigt, det lär gå åt ett par månader innan någon har tid med dagens högkonjunktur.

Denne byggare har inte långt kvar till konkurs. Har man inte ens råd att köpa spackel så är han inte bara på fallrepet, han är dessutom rätt korttänkt som talar om det för kunden.
Snabbare än tinget kan vara att skicka nämnda faktura med 10 dagar och, när den inte betalas, lämna den till kronofogden (kostar under tusenlappen även om man väljer tillägg som utmätning). Sedan kanske inte det finns så mycket att hämta, men det är värt ett försök i alla fall.
Sådana här skuttar tenderar att släcka där det brinner mest, och för att han skall ta Er på allvar måste Ni se till att det är Ni som stressar honom och skriker högst. En sådan faktura skulle också kunna vara skillnaden mellan att strunta i Er och att komma och spackla upp ojämnheterna som han lovat. Och om han inte kommer trots fakturan och formella påtryckningar, så hade han inte kommit i alla fall. Inget att ångra alltså.

Vela inte, man har inget för att vara "snäll". Tyvärr.
 
Jag måste berätta vad som hänt sista tiden.. Som genom ett under så satte vår byggare plötsligt världens fart med att åtgärda delar av listan av anmärkningar! Han tog dit slipmaskin och började slipa våra ojämna betonggolv, bytte trasiga handtag på fönster, lagade den trasiga garageporten, monterade klart takfönstret etc. Han lät dessutom meddela att han hade bokat in tid för en slutbesiktning av hans anmärkningar och den besiktningen hölls nu i torsdags morse. Det gjorde väl varken mig eller min sambo förvånade att några av punkterna återigen inte fick godkänt eller var klara men vi var glada över att han fått sådan fart och insett att han måste ta sitt ansvar och faktiskt åtgärda anmärkningarna.
Men när vi kom till huset i helgen upptäckte vi något som fick oss att nästan explodera av ilska! Byggaren har nämligen gått in i huset (han har nycket eftersom vi "måste ge honom tillgång till huset för att han ska anses ha haft möjlighet att åtgärda sina anmärkningar") och STULIT saker! Han har monterat ner (slitit bort) HELA VÅR VENTIALTIONSANLÄGGNING som stod fastmonterad på vinden och dessutom tagit alla våra rördelar som inte satt fast, ljudfällor, diverse verktyg, rollers, solglasögon och kanske något mer vi inte hunnit upptäcka än!! :eek: Så vår midsommarhelg har gått ut på att sitta i telefon med polisen och polisanmäla detta.
Som grädde på moset mötte jag idag en utländsk firma som jag vet att vår byggare brukar hyra in för diverse jobb. Jag frågade dom om de visste något och de förklarade glatt att de blivit inhyrda av vår entreprenör och hjälpt honom plocka ihop sakerna i vårt hus! Eftersom de inte pratar svenska och förmodligen inte har en aning om att de utfört en olaglig handling kan jag nästan inte göra annat än att tycka synd om dem.
Jag ringt och talat om att det finns ett slags erkännande på stölden av dessa personer men polisen kan inte göra något förrän vår anmälan har tilldelats en handläggare... *suckar lätt*
Nu är alla lås bytta och larmet har blivit omkodat.. Men frustrationen och stå i ett nästan helt färdigt hus och vilja flytta in och sedan stå inför jobb med polisanmälan, beställa hem ny vent-utrustning, återigen ta in ventilationsfirma och elektriker, byten av lås etc, gör en rätt matt. :(
Förmodligen kommer byggaren försöka sälja vår ventilationsutrustning till det bygget han har påbörjat ett stenkast bort och tycker säkert att han varit jättesmart som har hittat ett sätt att få in pengar eftersom vi vägrar betala honom mer. Och i ärlighetens namn tror jag inte han förstår att han då även gör sig skyldig till häleri.

Så nu ska vi ta oss en tur till nya bygget och informera ägarna (som faktiskt bad om referenser på byggaren och som vi starkt avrådde dem från att bygga med) hur det ligger till.

I övrigt har vi skickat in stämningsansökan och ser mycket fram emot att få dela med oss av vår berättelse i helhet i en domstol (=offentlig handling ;-)

Vi hoppas ni andra har lite trevligare entreprenörer och njuter av er sommar!
 
Har man samma rättigheter när man köper en bostadsrätt?
Alltså att 10% av köpeskillingen behövs inte betalas förrän EFTER slutbesiktning?
 
Är det inte så att kontraktet följer vanligt leveransavtal, dvs ett avdrag per vecka i max 10veckor vilket skulle stämma ganska bra med pengarna som ni inte betalat (230,000). Därefter så kan det bli tal om vite. Finns det inte nånting inskrivet att ni måste åberopa denna punkt inom en viss tid från första lev datum för att det skall gälla?
Även om byggherren inte bryr sig så kan det vara bra att ha koll på allt så att han inte hittar något kryphål.
Är det inte så att byggnaden är hans tills fullbetalning minus försening och vite reglerats på papper?
 
fridasusanna skrev:
Har man samma rättigheter när man köper en bostadsrätt?
Alltså att 10% av köpeskillingen behövs inte betalas förrän EFTER slutbesiktning?
Mig veterligen så gäller detta endast småhus som tillverkas åt privatperson.

Om du köper en nyproducerad bostadsrätt så är det föreningen som är avtalspart mot byggaren och då gäller inga konsumentregler, utan regler mellan två bolag.
Om du köper en befintlig bostadsrätt så är det ett annat regelverk också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.