;) Hej!

Jag är helt ny på detta forum och måste säga att det är mycket intresant att läsa om alla problem o svar som det innebär att införskaffa tomt o bygga hus. Jag undrar hur jag sa gå till väga för att köpa en tomt vid havet, är det några speciella regler eller dylikt. Området jag har tänkt mig är runt Ystad-trakten i Skåne och typen av hus är Timmehus i modell av Huset Maria hos WWW.KP-TRADING.COM eller något liknande. Kan jag tex bara gå till markägaren o fråga om jag kan köpa en bit mark och sen kontakta komunen eller vad. Är tacksam för alla svar och är det någon som ha erfarenhet av denna typ av hus så skriv gärna några rader. Mvh Sebastian
 
Hejsan!
Oftast brukar områden runt vatten omfattas av strandskyddsbestämmelser. Detta innebär att man måste ha dispens från dessa bestämmelser för att få bygga.
Första steget då man har hittat en plats som man vill bygga på tycker jag borde vara att kontakta markägaren för att kolla om det är OK samt titta på ett ungefärligt pris för marken. Om man får grönt ljus där kan man gå vidare till kommunen för att höra vad de tycker. Om de vid en muntlig kontakt inte ställer sig alltför avvisande kan man lämna in en förfrågan om förhandsbesked (detta kostar dock pengar ).
Så här skulle nog jag gå tillväga i alla fall!
Lycka till!
 
Vår tomt är en lucktomt med hus på var sida om sig samt en mittemellanstor väg framför. Vi var i alla fall tvungna att söka strandskyddsdispens. Försenade vårt bygge med kanske 8-9 månader...
 
Strandskyddsdispensen söker du ju samtidigt som förhandsbeskedet eller bygglovet så blir allt beviljat eller ej samtidigt.
 
Windy - var detta ditt inlägg menat till Skogshuggarn? För om det var till mig så kan jag säga att så har det INTE funkat för oss. Vi har sökt bygglov först och därefter strandskyddsdispens. Därefter fick vi ansöka om avstyckning av tomten. Var sak har sin tid... tyvärr! Önskar man kunnat bunta ihop det hela och söka bygglov, strandskyddsdispens och avstyckning på samma gång så hade vi sparat flera år...
 
Bob_the_builder
Jag å min sida har köpt en tomt med beviljat förhandsbesked. När förhandsbeskedet behandlades togs ingen hänsyn till strandskyddet. Enligt handläggaren på kommunen gjordes det inte eftersom f.h.b. enbart är en lokaliseringsprövning. Goddag yxskaft, tänkte jag. Strandskydd måste ju rimligen vara en lokaliseringsfråga?

Nu har byggnadsnämnden godkänt bygglovsansökan, men beslutet kan upphävas av länsstyrelsen inom ca tre veckor m.a.a. strandskyddet. Jag har inte sett beslutet än och har inte alla detaljer. Suck.
 
Ja, det var väl ungefär så det funkade för oss också. Om jag hade vetat hur många remissinstanser det hela skulle ut på...
Länsstyrelsen, Lantmäteriet, kommunen och grannarna. Alla ska säga något och gott om tid för det får de också! Alltså rinner tiden iväg utan att man ser något hända förrän ett besked dimper in sent omsider.
 
Lycke:
Det gick bra eller rättare sagt det var ett krav från byggnadsnämnden att vi sökte bygglov och strandskyddsdispens samtidigt, avstyckning kan normalt inte ske inna förhandsbeskedet vunnit laga kraft, dvs. när överklagandetiden gått ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.