C
Jag tänkte skaffa en luft-luft värmepump mest för att kyla ner ovanvåningen (samt lite stöd-värme på vintern).
Huset är välisolerat och har en typ av ftx-ventilation med tilluft i sovrummen och frånluft i badrummen.

Har haft två olika företag som gett mig två olika alternativ (se bilder)
Vårat önskemål är att svalt i sovrummen samt allrum/arbetsrum (vi lämnar givetvis dörrarna öppna).

Alternativ 1, är en Daikin med Kylkapacitet 0.7-4.5 kW.
Alternativ 2 är en Daikin multiplit med Kylkapacitet 1.50 ∼ 8.10 kW.

Han med alternativ 1 menade att det är mer än tillräckligt med 1 enhet.

Han med alternativ 2 menade att kylan sprider sig dåligt och för att vara säkra på att få svalt i sovrummet borde vi ha två enheter.

Vem av dem ska jag lita på?

Har någon annan erfarenheter om hur kylan sprider sig från ett allrum till intilliggande sovrum med öppna dörrar?
 
  • Planritning av en övervåning med markerade sovrum, allrum, arbetsrum, bad och WC, samt fläkt- och värmepumpspositioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning av en bostad visar placering av värmepump i allrummet med närhet till sovrum och arbetsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går utmärkt att bara ha en innerdel i allrummet om man har tiden att vänta tills kylan tagit sig förbi dörrposten in i sovrummet. Om huset är tokvarmt på sommaren kan det ta ett par timmar för kylan att sprida sig ordentligt på hela övervåningen. Annars ska man ha en innerdel i varje sovrum/kontor om man har bråttom. Kyla drar förhållandevis lite el i Sverige eftersom det sällan blir tokvarmt och alltid svalt ute framåt kvällen och natten. Alltså inget direkt problem att köra många timmar om det behövs.
 
  • Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
C CalleSilvia skrev:
Jag tänkte skaffa en luft-luft värmepump mest för att kyla ner ovanvåningen (samt lite stöd-värme på vintern).
Huset är välisolerat och har en typ av ftx-ventilation med tilluft i sovrummen och frånluft i badrummen.

Har haft två olika företag som gett mig två olika alternativ (se bilder)
Vårat önskemål är att svalt i sovrummen samt allrum/arbetsrum (vi lämnar givetvis dörrarna öppna).

Alternativ 1, är en Daikin med Kylkapacitet 0.7-4.5 kW.
Alternativ 2 är en Daikin multiplit med Kylkapacitet 1.50 ∼ 8.10 kW.

Han med alternativ 1 menade att det är mer än tillräckligt med 1 enhet.

Han med alternativ 2 menade att kylan sprider sig dåligt och för att vara säkra på att få svalt i sovrummet borde vi ha två enheter.

Vem av dem ska jag lita på?

Har någon annan erfarenheter om hur kylan sprider sig från ett allrum till intilliggande sovrum med öppna dörrar?
Hej,
Vi har ett liknande 1,5 plans hus men med en LLVP ( 0,5 -3,6 kW) i undervåningen. När vi kör den på sommaren Har vi inga problem att kyla hela undervåningen ca 70 kvm. Alt 1 anser jag helt ok.
/Claes
 
  • Gilla
CalleSilvia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.