Tänkte byta direktverkande el mot luft-luftvärmepumpar. Tror ni placeringarna av luftvärmepump 1 och 2 i bilden är lämpliga?
Undrar också om någon vet om slangarna från innedelen måste gå ut genom ytterväggen bakom innedelen. Hade önskat dra dem till höger i bild (nr 1) ut genom ytterväggen till utedelen. Alla bilder jag sett har dock kablar/rör bakom innedelen.
Undrar också om någon vet om slangarna från innedelen måste gå ut genom ytterväggen bakom innedelen. Hade önskat dra dem till höger i bild (nr 1) ut genom ytterväggen till utedelen. Alla bilder jag sett har dock kablar/rör bakom innedelen.
Medlem
· stockholm
· 2 256 inlägg
Man kan dra rören åt höger , gäller bara att rören som sitter på innerdelen är tillräckligt långa så skarv av köldmedierör och kondensvatten inte hamnar i väggen vilket man helst vill undvika.Ö Österlenlängan skrev:Tänkte byta direktverkande el mot luft-luftvärmepumpar. Tror ni placeringarna av luftvärmepump 1 och 2 i bilden är lämpliga?
Placeringen ser ut att fungera såvida det inte är någon soffa eller liknande som man blåser på så man blir tokig.
En innerdel i sovrum kan vara praktiskt för att köra kyla om dörrar är stängda men tänk på att det kan pysa och väsa när köldmediat transporteras i rören/innerdelen.
Medlem
· stockholm
· 2 256 inlägg
Gäller bara att det är tillräckligt med fall på kondensslangen så vattnet rinner ut vid kyldriftL Lennart 57 skrev:
Tack för bra svar. Låter lovande då alltså