Hej!

Förra året anlitade jag en firma för att lägga nytt golv här hemma och har haft lite småstrul sedan dess. Bland annat har jag känt med fötterna att golvet på ett ganska koncentrerat ställe sviktat men inte tänkt på det mer fram tills för någon månad sedan då tröskeln rätat ut sig, varav jag klart och tydligt kan se att golvet faktiskt sviktar från tröskeln hela vägen in.

Glappet är uppmätt till att vara strax över 3mm på en bredd inte större än ca 90 cm. Ni som är experterna, hur ställer ni er till det här? Golvfirman anser inte detta vara ett problem men personligen anser jag att det måste fixas då det utöver golvet även påverkar tröskeln som inte alls sitter bra längre, och det känns inte helt bra att tvinga ner tröskeln igen mot golvet.

Golvet är från Kährs, och som jag förstår det brukar leverantörerna ha sina egna bestämmelser för hur mycket svikt som anses vara okej och inte, vilket jag antar lägger grunden vad som anses vara fackmässigt utfört? Jag har försökt läsa igenom manualerna för just det här golvet (Kährs Ek Asti 1-stav) men tyvärr inte hittat något. Vet ni om denna information går att få tag på någonstans?

Vad säger ni, är det något man får leva med eller borde jag kräva en åtgärd?

Stort tack på förhand
 
  • Närbild av ett trägolv med en mätsticka som visar en 3mm glipa vid tröskeln.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv med synlig sviktning markerad med röd pil från tröskeln inåt rummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Skulle det vara möjligt att ta bort tröskeln och pilla under lite lumpapp för att få det rakt eller sviktar det långt in på golvet också?
 
K Kirre2021 skrev:
Skulle det vara möjligt att ta bort tröskeln och pilla under lite lumpapp för att få det rakt eller sviktar det långt in på golvet också?
Tyvärr sviktar det hela vägen från tröskel till tröskel!

Däremot ska golvfirman komma över om ett par veckor för att åtgärda lite andra grejer vilket innebär att den nedre tröskeln (på bilden) kommer att behöva plockas bort. I och med att den övre tröskeln sitter så illa pga svikten så tänkte jag då att man kunde öppna upp på bägge sidor och försöka föra in lumppapp igenom?

Det vore ju också otroligt skönt om det gick att genomföra utan att behöva flytta garderoben som även syns i bild.
 
BirgitS
Vad finns det under golvet?
Säkerställdes det att underlaget var plant innan golvet las?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vad finns det under golvet?
Säkerställdes det att underlaget var plant innan golvet las?
Under ligger ett parkettgolv som till synes såg ganska plant ut (se bifogad bild)

Nu är ju inte jag någon golvläggarexpert, men det känns ju tillräckligt bra för att ha kunnat lägga golvet ovanpå utan svikten?

De var först förbi och kollade på det befintliga golvet innan det fixades med offerter och liknande. Sedan började golvläggningen men hörde aldrig något om att underlaget skulle varit dåligt, utan det är något jag fått höra nu efteråt när jag poängterat att det sviktar
 
  • Parkettgolv med brädor i olika nyanser och längder som ser plant ut vid dörröppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Om det golvet var nedtryckt i mitten (huvudgångstråket?) så kommer ju även ett golv ovanpå få en sänka i mitten.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om det golvet var nedtryckt i mitten (huvudgångstråket?) så kommer ju även ett golv ovanpå få en sänka i mitten.
Ja så är det ju, men jag tänker att det ska mycket mer till för att det inte ska kunna åtgärdas med ett par lager lumppapp? Åtminstone tycker jag ju att jag borde bli informerad om det, om det nu resulterar i att det nylagda golvet sviktar utanför gränsvärdena för vad som anses vara rimligt.
 
BirgitS
Golvläggaren bör förstås ha kollat upp planheten och om golvtillverkarens krav inte uppfylldes åtgärdat svackor med t.ex. lumppapp, tunn masonit beroende på hur stora de är.

Men är golvet böjt eller sviktar det, alltså rör sig när någon går över det?

Har du en vattenpass så att du är säker på att det är parketten som böjer sig och inte klinkergolvet?
 
I
Jag har lagt två Kährs parkettgolv i huset, och tyvärr sviktar båda på vissa ställen. Man märker det inte när man går, men det syns tydligt. Första problemet man funderar på är om marginalen till väggarna är korrekt eller om golvet har expanderat och därmed inte får plats. I mitt fall var marginalerna väl tilltagna, så då handlar det troligen om att underlaget inte var helt jämnt (vilket jag tyvärr som lekman missade att kontrollera). Förra golvet sviktade inte, men kanske var det tunnare så att det följde grundgolvet bättre.

Vad jag förstår finns det bara en lösning på detta, och det är att ta upp golvet igen, lägga lump eller liknande för att kompensera där det är ojämnt, och sedan lägga tillbaka golvet. Att sätta skruvar (som annars var min första tanke) går inte i dessa golv som ska vara flytande.

Är man golvläggare ska man, enligt mig, ha koll på detta. Så i ditt fall hade jag begärt att de lägger om denna del och bygger upp undertill med vad som krävs för att få det jämnt.
 
  • Gilla
drante
  • Laddar…
K
BirgitS BirgitS skrev:
Har du en vattenpass så att du är säker på att det är parketten som böjer sig och inte klinkergolvet?
Hade en liknande tanke.
Kolla med en rätskiva, ett vattenpass eller bit överbliven parkett eller annat någorlunda rakt hur det ser ut.
Att svikten finns där ifrågasätter jag inte, men kolla om golvet är plant när det belastas eller om det då blir en svacka.

Har ni nu lagt golvet i annan längdriktning än tidigare?
 
  • En rätskiva och bitar av parkettgolv som används för att kontrollera golvytans planhet vid en dörröppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv med markerade sviklinjer och riktning, synlig svacka kontrolleras för jämnhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ligger golvet flytande, som det ska. Är det lagt med 5-10mm avstånd till väggar, och angränsande golv?
 
K
A AG A skrev:
Ligger golvet flytande, som det ska. Är det lagt med 5-10mm avstånd till väggar, och angränsande golv?
Samma fundering.
Om TS lägger på en rätskiva eller liknande när golvet är nerpressat, och det då är plant gissar jag att det spänner mot väggarna. Eller så får TS det verifierat att det finns en svacka.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Golvläggaren bör förstås ha kollat upp planheten och om golvtillverkarens krav inte uppfylldes åtgärdat svackor med t.ex. lumppapp, tunn masonit beroende på hur stora de är.

Men är golvet böjt eller sviktar det, alltså rör sig när någon går över det?

Har du en vattenpass så att du är säker på att det är parketten som böjer sig och inte klinkergolvet?
Sorry det är jag som inte har koll på termerna här :)

Golvet är alltså böjt men sviktar inte av belastning. Jag har kikat med vattenpass och det är ett mellanrum på strax över 3mm, även en bit in mot mitten. Man känner även själva böjningen när man står vid den nedre tröskeln
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Jag har lagt två Kährs parkettgolv i huset, och tyvärr sviktar båda på vissa ställen. Man märker det inte när man går, men det syns tydligt. Första problemet man funderar på är om marginalen till väggarna är korrekt eller om golvet har expanderat och därmed inte får plats. I mitt fall var marginalerna väl tilltagna, så då handlar det troligen om att underlaget inte var helt jämnt (vilket jag tyvärr som lekman missade att kontrollera). Förra golvet sviktade inte, men kanske var det tunnare så att det följde grundgolvet bättre.

Vad jag förstår finns det bara en lösning på detta, och det är att ta upp golvet igen, lägga lump eller liknande för att kompensera där det är ojämnt, och sedan lägga tillbaka golvet. Att sätta skruvar (som annars var min första tanke) går inte i dessa golv som ska vara flytande.

Är man golvläggare ska man, enligt mig, ha koll på detta. Så i ditt fall hade jag begärt att de lägger om denna del och bygger upp undertill med vad som krävs för att få det jämnt.
Ja jag får ta och höra med dem igen. Det är ju egentligen inte mitt problem, men min förhoppning är att det skulle kunna räcka att få bort trösklarna, lyfta på golvet och köra in lumppapp längs hela vägen där, men det kanske är svårare än jag tänker mig 😕
 
K Kardan79 skrev:
Hade en liknande tanke.
Kolla med en rätskiva, ett vattenpass eller bit överbliven parkett eller annat någorlunda rakt hur det ser ut.
Att svikten finns där ifrågasätter jag inte, men kolla om golvet är plant när det belastas eller om det då blir en svacka.

Har ni nu lagt golvet i annan längdriktning än tidigare?
Ang. längdriktningen så är det lagt i samma som det tidigare var där i hallen! Plankorna som låg där på bilden var innan något lades och då var tanken att ha dem åt det hållet

Mitt misstag, när jag pratade om att golvet sviktar så menade jag egentligen att det böjer sig. Golvet förändras alltså inte av belastning utan det är konstant en nedböj där mellan trösklarna, likt din bild
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.