H heimlaga skrev:
Det är ganska vanligt. Jag har tappat räkningen men nog har jag väl sett ett dussin eller kanske två dussin som skaftet har gått av på.
De går att hyfsat klyva med men inte att kvista med.

Då jag har vant mig vid ett verktyg är det nästan oersättligt. Det tar bortåt 5 år att riktigt vänja sig vid en yxa och eftersom människolivet är begränsat så vill åtminstone jag hålla liv i de yxorna som jag har vant mig vid.
Det är absolut bra att hålla liv i sina verktyg. Men du använder dina yxor på en helt annan nivå än vad som efterfrågades av ts . Som timmerman och timmerhusbyggare samt skogsbrukare så är ju ditt behov av riktigt bra yxor betydligt högre än dom flestas. Hur lång tid tar det för dig att slita ut bettet på en yxa? Min Fiskars är ganska välanvänd under dom mer än 20 år jag haft den som vedhuggaryxa och den finns det gott om bett kvar på.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Vet inte men skulle tro att dom jag träffat på inte är så nya. Dom har iaf sett gamla ut och hittats i uthus. Men det är ju mycket möjligt att det använts trä som varit långt ifrån lämpligt till yxskaft.
Yxan blir antagligen bättre om du tar ut den från uthuset där det är torrt, cyklerna av torrt och fuktigt kan också få trät att krympa oavsett skick från början.
Bättre är om du slipar/skrapar bort lite trä på skaftsidsn, lägger yxan i sommarsolen några timmar och sedan trycker fast huvudet. Ev en extra kil. Sen doppar du yxan i kokt linolja och hänger upp den under tak men med bra ventilation i en månad eller mer. Nu bör huvudet sitta kvar.

Fast hittar man en yxa som är äldre förtjänar den kanske ett nytt skaft på en gång. På bilen byter man både däck och olja något så när regelbundet så ett enstaka yxskaft med 30 års mellanrum kan man kosta på sig.
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Gränsfors "liten skogsyxa" är den yxan du ska ha. Stålet är bättre kvalitet än det mesta annat som nämnts i tråden och det har du igen när du slipar den. Träskaft är ett naturligt och flexibelt material och dämpar därför skakningar och vibrationer m.m. Yxan håller en livstid. Ska du klyva ved också bör du dock komplettera med en klyvyxa.
 
Nu har jag klämt och känt på några olika yxor och det lutar åt en Hultafors HY10. Kände på en annan Hultafors och vilken jävla skillnad i känsla mellan den och div. andra (både billiga och ej billiga) märken. Eftersom den i princip bara ska användas på tomten och inte följa med på utflykter etc. så känns den lagom.

Sen kommer jag om jag känner mig själv säkert hitta någon gammal yxa för en spottstyver på någon loppis i sommar 😎
 
  • Gilla
SaabNiklas och 2 till
  • Laddar…
Sedär, då blev det en kvalitetsyxa i alla fall. Nästa yxa kommer bli en klyvyxa, eller hur?
 
  • Haha
Norrtull
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Sedär, då blev det en kvalitetsyxa i alla fall. Nästa yxa kommer bli en klyvyxa, eller hur?
Nej
 
  • Haha
-MH-
  • Laddar…
N Niq skrev:
Som snickaryxa är dom däremot inte alls så bra.
Kan du förklara för en som inte förstår? Är det glasfiberskaftet, huvudet, balansen… som gör att de inte är lämpliga som snickaryxa?
Jag vill gärna förstå eftersom jag inte har så stor erfarenhet av yxor (mer än i scouterna typ).
 
L Lovan83 skrev:
Kan du förklara för en som inte förstår? Är det glasfiberskaftet, huvudet, balansen… som gör att de inte är lämpliga som snickaryxa?
Jag vill gärna förstå eftersom jag inte har så stor erfarenhet av yxor (mer än i scouterna typ).
Det beror mest på att huvudet är smitt och slipat för klyvning. En egg som hastigt blir bredare och därför klyver bra. Fiskars är nog bäst som klyvyxa iaf dom som jag sett och provat. Har inte provat deras Norden serie men den ser ut som en klyvyxa. Det finns säkert bättre yxor.
Snickaryxor har väl ett huvud som inte blir brett så snabbt och lite längre smalare huvud som mera skär bort än klyver.

@heimlaga kan nog förklara mycket bättre än vad jag kan.
 
Snickaryxa har smal och rak egg. Används ofta(st?) som hyvel, man håller om huvudet med ena handen.
 
Mina snickaryxor har ganska tjockt blad enligt gammal finländsk/norrbottnisk/västerbottnisk tradition.
Jag föredrar Billnäs 12.2 för timmermansarbete och den lilla 12.3 för finsnickeri.
Skillnaden mellan dem och klyvyxor är att bladet är ganska tjockt ända tills det möter slipfasen. Då slår det ut spånan bra och skär rent. Som en hyvel. Dessutom är tyngdpunkten längre fram i bladet så de styr bättre.

De moderna Fiskarsyxorna är extremt kilformade så de bara klyver och så har de tyngdpunkten för långt bak mot klacken. Det går inte att snickra med dem förrän minst halva bladet är bortslipat. Tjockleken längre bak gör dem olämpliga att kvista med. Allt är fel. Utom att klyva småved med.

Söderut i Sverige och i delar av Norge har man traditionellt haft tunnbladiga snickaryxor. Jag använde länge en sådan och kunde inte förstå hur det var så svårt. Tills jag en gång fick för mig att vässa morfars Billnäs 12.2. Sedan fanns det ingen väg tillbaka.
Man kan göra precis lika bra arbete med en tunnbladig snickaryxa men det ställer högre krav på skicklighet och virkeskvalitet.
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Du råkare inte ha någon bildjämförelsele på Bilnäs och Gräsnfors snickaryxor sida vid sida?
 
M -MH- skrev:
Du råkare inte ha någon bildjämförelsele på Bilnäs och Gräsnfors snickaryxor sida vid sida?
Finns en tråd på skogsforum med massor av trevliga och informativa bilder på yxor!
 
N Niq skrev:
Det beror mest på att huvudet är smitt och slipat för klyvning. En egg som hastigt blir bredare och därför klyver bra. Fiskars är nog bäst som klyvyxa iaf dom som jag sett och provat. Har inte provat deras Norden serie men den ser ut som en klyvyxa. Det finns säkert bättre yxor.
Snickaryxor har väl ett huvud som inte blir brett så snabbt och lite längre smalare huvud som mera skär bort än klyver.

@heimlaga kan nog förklara mycket bättre än vad jag kan.
Tack, då förstår jag.
 
  • Gilla
Niq
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.