K Kanelbullen123 skrev:
Finns det något lagrum att hänvisa till?
Kikat igenom konsumentköplagen, men hittar dåligt med liknande fall.


Butiken är ungefär 100mil bort,
Och jag tycker ju egentligen att jag köpt den senaste modellen, det har hela tiden varit min avsikt
Du har köp varan i god tro, det finns inge anledning misstänka att det inte skulle kunna vara denna varan för detta priset.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Även om jag köpt varan på kredit av säljaren får säljaren inte ta tillbaka varan hur som helst. Utan enbart om jag inte uppfyllt min del av avtalet betala krediten.
Om man då använder tjänster typ klarna så
får säljaren betalt direkt..
Ja, det är korrekt. Jag ville inte bli för långrandig, men jag uppfattar att det är relativt vanligt att det finns återtagandeförbehåll vid ”avbetalningar” eftersom varan i sig ofta står som säkerhet för den typen av kredit. I ett sådant förbehåll skulle det kunna skrivas in att säljaren har rätt att återta varan innan den är betald i sin helhet av olika anledningar (men inte efter det pga. 7 kap. KköpL). Naturligtvis inte utan att ersätta kunden för merkostnader, och knappast om det rör sig om saker som är fastighetstillbehör eller liknande. En spis är troligen svår att återkräva. Det är också vanligt, som vid leasing, att man inte alls äger varan ens när leasingperioden går ut - men då är det inte heller fråga om ett köp i juridisk mening, utan hyra.
Jag kikade lite på villkoren för Klarnas kreditköp, och det verkar som att de inte köper en fordran av säljaren utan erbjuder en kredit direkt till kunden. Det upplägget bör innebära att varan är betald i sin helhet i och med att Klarna betalar ut pengarna till säljaren. Det som återstår då är en konsumentkredit mellan Klarna och köparen. Fördelen för dem med det upplägget är att de inte behöver känna till särskilt mycket om säljaren om de bara har kollat att kunden är kreditvärdig.
 
K Kanelbullen123 skrev:
Och jag kan inte åka dit på detta?
Har jag gjort något fel?
Har jag några skyldigheter?

Jag vill ju hävda att jag fått precis det jag har beställt. Butiken däremot hävdar ju i efterhand något annat
Kontakta KO för hjälp.
 
Nu har jag inte läst varenda inlägg men exakt vad är det som skiljer då? Har de årsmodeller eller är det nå mer primärt? Har de haft i lager en av senaste utförandet och skickat den istället för en äldre så är det deras problem. Inget de kan kräva en kund på eller begära att de rättar till och skickar tillbaks. Detta oavsett om man har betalt eller inte via klarna. Butiken får ju betalt för varan direkt. Resten är mellan klarna och köparen.
 
D Dilato skrev:
Klarnas hela affärside är att man ska glömma betala fakturan i tid och *smack* så sitter en fet dröjsmålsavgift (som ibland överstiger fakturabeloppet)!

Finns ingen finess med Klarna Faktura alls.
Jag har också bara bra erfarenheter av klarna - de skickar dessutom alltid en påminnelse när man närmar sig förfallodatum - vilket i princip inga andra gör.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D David Lind3 skrev:
Ja, det är korrekt. Jag ville inte bli för långrandig, men jag uppfattar att det är relativt vanligt att det finns återtagandeförbehåll vid ”avbetalningar” eftersom varan i sig ofta står som säkerhet för den typen av kredit. I ett sådant förbehåll skulle det kunna skrivas in att säljaren har rätt att återta varan innan den är betald i sin helhet av olika anledningar (men inte efter det pga. 7 kap. KköpL). Naturligtvis inte utan att ersätta kunden för merkostnader, och knappast om det rör sig om saker som är fastighetstillbehör eller liknande. En spis är troligen svår att återkräva. Det är också vanligt, som vid leasing, att man inte alls äger varan ens när leasingperioden går ut - men då är det inte heller fråga om ett köp i juridisk mening, utan hyra.
Jag kikade lite på villkoren för Klarnas kreditköp, och det verkar som att de inte köper en fordran av säljaren utan erbjuder en kredit direkt till kunden. Det upplägget bör innebära att varan är betald i sin helhet i och med att Klarna betalar ut pengarna till säljaren. Det som återstår då är en konsumentkredit mellan Klarna och köparen. Fördelen för dem med det upplägget är att de inte behöver känna till särskilt mycket om säljaren om de bara har kollat att kunden är kreditvärdig.
Jag har faktiskt inte läst villkoren. Kan vara intressant. Men det är Klarna som tar över skulden Eftersom Klarna tar över skulden så finns det inte någon skuld med företaget.
Men om jag förstått allt rätt så måste de stå i avtalet att de har rätt att ta tillbaka varan om skulden inte betalas. De kan inte ta varan om inte skulden förfallit Min tolkning
 
  • Gilla
David Lind3 och 1 till
  • Laddar…
T Tela80 skrev:
Jag har också bara bra erfarenheter av klarna - de skickar dessutom alltid en påminnelse när man närmar sig förfallodatum - vilket i princip inga andra gör.
De stämmer... Man får en påminnelse samma dag som beloppet förfaller till betalning. Kanske inte den bästa tanken om man vill tjäna pengar på folks skulder.
Men det är smart när media ska granska den hemska Klarna. Att skicka en påminnelse är mer än vad någon annan gör som du skrev tidigare

Men media kan fortfarande förfäras över att de har flest ärenden hos kronis. De glömmer dock alltid bort att Klarna är den absolut största
 
De är då väldigt dåliga på att identifiera vad som skiljer sina modeller.

Jämförelse av två Joolz Geo3 duovagnar i färgen navy blue med olika priser i en beställningsöversikt.

Jämför man texterna på länkarna 1.161.20407 för 11995 kr och 1.161.22158 för 14490 kr så är enda skillnaden jag ser att den dyrare är märkt "PAKET" och har texten "Skillnaden från föregångaren är att tygerna har andra nyanser samt att knapparna på vagnen är gråa istället för vita." i beskrivningen. Men det skulle ju lika gärna kunna vara skillnaden mellan 2022 och 2023 som mellan 2023 och 2024. Jo och så att bilden på sittdelen visar den vänd åt andra hållet.....
 
  • Gilla
Jonobe och 5 till
  • Laddar…
A adron skrev:
De är då väldigt dåliga på att identifiera vad som skiljer sina modeller.

[bild]

Jämför man texterna på länkarna 1.161.20407 för 11995 kr och 1.161.22158 för 14490 kr så är enda skillnaden jag ser att den dyrare är märkt "PAKET" och har texten "Skillnaden från föregångaren är att tygerna har andra nyanser samt att knapparna på vagnen är gråa istället för vita." i beskrivningen. Men det skulle ju lika gärna kunna vara skillnaden mellan 2022 och 2023 som mellan 2023 och 2024. Jo och så att bilden på sittdelen visar den vänd åt andra hållet.....
Super!
Har sparat undan dom skärmdumparna också ifall det skulle bli frågetecken.

Butiken har ännu inte hört av sig igen, så kanske var det ett långskott för dom från början.

Åter igen vill jag tacka er alla, tycker det är extremt hjälpsamt och otroligt informativt

Mvh
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Troligen ville de bara försöka få dig att betala extra, de vet att det inte är lönt att driva detta vidare
 
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
K Kanelbullen123 skrev:
Super!
Har sparat undan dom skärmdumparna också ifall det skulle bli frågetecken.

Butiken har ännu inte hört av sig igen, så kanske var det ett långskott för dom från början.

Åter igen vill jag tacka er alla, tycker det är extremt hjälpsamt och otroligt informativt

Mvh
Sätt dig bekvämt ta fram popcornen och titta på när företaget gör bort sig.
Företaget har ingen rätt att ta tillbaka barnvagnen. Skulle de nu haft rätt så behöver du inte lyfta ett finger...
Men du hade väl koll på artikelnumret? Tydligen viktigt 😀
Företaget har ingenting att hämtas
 
  • Gilla
Kanelbullen123
  • Laddar…
Det känns extremt osannolikt att de skulle vilja ha tillbaka vagnen utan snarare hoppas på att du skulle betala extra. Jag har nämligen varit med om en liknande situation där samma butik också hörde av sig och ville att jag skulle betala mer… därav att jag i tidigare inlägg kallade babyv för rövbutik.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
C Chokladmonster skrev:
Det känns extremt osannolikt att de skulle vilja ha tillbaka vagnen utan snarare hoppas på att du skulle betala extra. Jag har nämligen varit med om en liknande situation där samma butik också hörde av sig och ville att jag skulle betala mer… därav att jag i tidigare inlägg kallade babyv för rövbutik.
Ah tack för att du delar med dig.
Då låter det till och med som om den specifika butiken satt det i system

Resterande inköp blir i annan butik, finns ju gott om dom
 
pacman42 pacman42 skrev:
Ett stickspår, men ta ALDRIG faktura med Klarna. Många webbutiker och köpare ångrar att de haft med Klarna att göra. Betala alltid direkt eller med kreditkortet.

Min mor fick kämpa i flera veckor för att få en återbetalning från Klarna, pengarna returnerades från flygbolaget till Klarna som sedan vägrade att betala ut. Inte förrän konsumentvägledare tog hand om ärendet så betalade Klarna ut pengarna.

Min fru blev fakturerad flera gånger för produkter som min syster hade beställt. Klarna hade på något outgrundligt sätt lyckats blanda ihop dem. Efternamnet var det enda som var samma. Det var ett rent h-vete att reda ut detta. De erkände aldrig att det var deras fel, även om de till slut löste problemet.

Jag har använt faktura från Klarna en gång, jag betalade i god tid men fick ändå pålagd ockerränta, aviseringsavgifter mm. Även då så vägrade de att erkänna att de gjort fel, även om de tog bort avgifterna efter flera dagars korrespondens och telefonsamtal.

Så, för allt i världen undvik Klarna!
Hmm, detta känner jag inte igen alls. Har alltid upplevt Klarna som väldigt tillmötesgående. Om en vara är beställd men inte levererad så har vi bara hört av oss till Klarna så har de tagit bort fakturan, som exempel.
S swirve skrev:
Låter jävligt märkligt, jag har nog ett hundratal betalningar och tiotal returer med klarna och det har alltid funkat bra!
Samma här. Klarna har funkat super för vår familj.
 
R RetepG skrev:
Hmm, detta känner jag inte igen alls. Har alltid upplevt Klarna som väldigt tillmötesgående. Om en vara är beställd men inte levererad så har vi bara hört av oss till Klarna så har de tagit bort fakturan, som exempel.

Samma här. Klarna har funkat super för vår familj.
Det verkar utifrån tråden som att många har problem, men att ännu fler är nöjda med Klarna. Men eftersom jag är missnöjd och vi har haft många problem med dem i släkten så kommer jag inte att ge dem en chans till. Jag har också några arbetskamrater som har samma inställning, men jämfört med antalet personer jag umgås med så utgör de nog inte mer än ca 10% av alla jag diskuterat detta med.

Men det är ju fortfarande bara anekdotisk bevisföring åt bägge håll...
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.