Hej!
Vi ska bygga räcke till vår trappa.
Vi köpte furu av en bra såg i närheten, dessa sågade vi sedan till efter våra önskemål. Vi har sedan lagt stolparna plant i garaget på bockar. Efter någon dag så började det blir en liten blånad på någon stolpe. Senare var de flesta mer eller mindre angripna. Hoppas ni kan se på mina bilder vad jag menar. Tycker ändå virket känns något fuktigt när man tar på det.

Måste vi köpa nytt? Går detta rädda på något sett? Hur ska vi torka det? Är det mögel?
Tanken var att få upp räcket snart då vi har en liten kille hemma som snart börjar gå och klättra.
Tack för hjälpen!
 
  • Furu trästolpar med synlig blånad, lagrade på bockar i ett garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Furustolpar med tecken på blånad och fukt ligger staplade på bockar i ett garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nysågade furustolpar med början till blånad lagrade på bockar i ett garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G
M Matilda Gustafsson1 skrev:
Hej!
Vi ska bygga räcke till vår trappa.
Vi köpte furu av en bra såg i närheten, dessa sågade vi sedan till efter våra önskemål. Vi har sedan lagt stolparna plant i garaget på bockar. Efter någon dag så började det blir en liten blånad på någon stolpe. Senare var de flesta mer eller mindre angripna. Hoppas ni kan se på mina bilder vad jag menar. Tycker ändå virket känns något fuktigt när man tar på det.

Måste vi köpa nytt? Går detta rädda på något sett? Hur ska vi torka det? Är det mögel?
Tanken var att få upp räcket snart då vi har en liten kille hemma som snart börjar gå och klättra.
Tack för hjälpen!
Ja det är mögel, blir så väldigt fort om man har obehandlat virke utomhus eller i kallare och fuktigare utrymmen.
 
G
M Matilda Gustafsson1 skrev:
bara att elda upp? Eller går det göra något?
Jag kan inte svara på vad som är korrekt men själv hade jag slipat eller tvättat av det utomhus iklädd lämplig mask och därefter använt det som planerat.

Mögeltillväxten slutar så fort du tar bort förutsättningarna för det.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.