Ja om man nu vill ha en gräsmatta, dvs med gräs, så finns det alltid en del som kan göras nu på våren.
ESJ har ju redan tagit de stora puckarna, men lite till finns att göra.

Manuellt ta bort ogräs
Jord/sand där marken satt sig och göra gräsytan jämnare
Ge vatten om det blir för torrt
 
Redigerat:
  • Gilla
Luc Reiner och 1 till
  • Laddar…
självklart klipper man löven, det gör man ju redan på hösten.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Det beror på vad man menar med löv. Torra löv som ligger på stråna klipps enkelt ner och blir näring men han syftar nog på att plocka/kratta bort den sortens löv som ligger som bruna våtservetter på gräset.
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 3 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Jag hörde just en expert på radion som gav sina sju bästa tips för att få en fin grön gräsmatta, men det är en grej jag tvekar på.

Du kan läsa blogginlägget här: 7 tips för en grön och fin gräsmatta, något att tillägga?
Det beror väl på mängden men är det stora mängder skulle man tagit hand om det på hösten. Lite småskräp som ligger klipper man lättast ner, det ger ju lite mat till maskarna. Det finns dock de som hellre samlar upp allt klipp (både löv och gräs etc) och tillsätter mer gödsel istället.
 
Redaktionen Redaktionen skrev:
Jag hörde just en expert på radion som gav sina sju bästa tips för att få en fin grön gräsmatta, men det är en grej jag tvekar på.

Du kan läsa blogginlägget här: 7 tips för en grön och fin gräsmatta, något att tillägga?
Det beror på mängden löv, men lagom mycket löv kan mulchas. Det andra du bör tänka på med löv är att dess innehåll skiljer sig beroende på vilket träd de kommer ifrån. Ek och lönn löv tar tid att brytas ner samt bildar garvsyra, som inte är bra för gräset. Övriga löv är ok för gräset.
 
  • Gilla
GalnaÄlgen och 1 till
  • Laddar…
Dålig rubriksättning, ”fin” gräsmatta är ingen vedertagen definition. Fin enligt vem?
Inte ser vi artiklar här med rubriken ”så får du ett fint badrum”? Eller?
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Excel
Redaktionen Redaktionen skrev:
Jag hörde just en expert på radion som gav sina sju bästa tips för att få en fin grön gräsmatta, men det är en grej jag tvekar på.

Du kan läsa blogginlägget här: 7 tips för en grön och fin gräsmatta, något att tillägga?
Länken till P4 fungerar inte
 
I Igelknorr skrev:
Dålig rubriksättning, ”fin” gräsmatta är ingen vedertagen definition. Fin enligt vem?
Inte ser vi artiklar här med rubriken ”så får du ett fint badrum”? Eller?
Är det dags att woke-behandla gräsmattor också nu?
"Ogräsvarierad"?
 
  • Gilla
  • Haha
Tillbyggare 165 och 13 till
  • Laddar…
Enligt mina erfarenheter så är det effektivaste man kan göra för att få en fin gräsmatta vertikalskärning. Vi gjorde det på vår matta för ett antal år sedan och efter det var mattan otroligt fin några år. Direkt efter skärningen gråter man och tror att man förstört mattan för evigt, men efter stödsådd med dressjord så är förvandlingen total!

Klippa ned löv eller inte? Jag gör det inte, annat än det robotklipparen hinner med innan jag krattar bort. Anledningen är att det bildas något som heter "thatch" på engelska. Det är som en kompakt filt av gamla oförmultnade växtdelar som ligger på markytan. Det är jobbigt för gräset att ta sig igenom och det hindrar syre från att ta sig ned till gräsrötterna. Visst, maskarna vill gärna ha löv...men tänker man på hur många löv som faller på gräset varje säsong så inser man det krävs enorma mängder maskar för att ta tillvara på alla. Samlar man dessutom inte in gräsklipp så blir det än värre, speciellt med vanlig gräsklippare. En robotgräsklippare klipper dock så små mängder åt gången att risken för "thatch" är ganska liten.

Gräs vill ha det luftigt och en porös jord, vilket man får när man vertikalskär och tillför dressjord.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Enligt mina erfarenheter så är det effektivaste man kan göra för att få en fin gräsmatta vertikalskärning. Vi gjorde det på vår matta för ett antal år sedan och efter det var mattan otroligt fin några år. Direkt efter skärningen gråter man och tror att man förstört mattan för evigt, men efter stödsådd med dressjord så är förvandlingen total!

Klippa ned löv eller inte? Jag gör det inte, annat än det robotklipparen hinner med innan jag krattar bort. Anledningen är att det bildas något som heter "thatch" på engelska. Det är som en kompakt filt av gamla oförmultnade växtdelar som ligger på markytan. Det är jobbigt för gräset att ta sig igenom och det hindrar syre från att ta sig ned till gräsrötterna. Visst, maskarna vill gärna ha löv...men tänker man på hur många löv som faller på gräset varje säsong så inser man det krävs enorma mängder maskar för att ta tillvara på alla. Samlar man dessutom inte in gräsklipp så blir det än värre, speciellt med vanlig gräsklippare. En robotgräsklippare klipper dock så små mängder åt gången att risken för "thatch" är ganska liten.

Gräs vill ha det luftigt och en porös jord, vilket man får när man vertikalskär och tillför dressjord.
Ingen höjdare att vertikalskära om man har robotklippare med trådar i gräsmattan dock. Då vill det till att man lägger dessa en dryg decimeter ned i alla fall!
 
  • Gilla
Vetallt och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Ingen höjdare att vertikalskära om man har robotklippare med trådar i gräsmattan dock. Då vill det till att man lägger dessa en dryg decimeter ned i alla fall!
Eller så ser man till att inte skära precis där begränsningskablarna löper. Vår robot har guidekabel mitt i gräsmattan också, och den har vi kört ned till säkert djup. De andra är ju enkla att veta var de går och hålla lite avstånd till. 👍
 
  • Gilla
masken10
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Eller så ser man till att inte skära precis där begränsningskablarna löper. Vår robot har guidekabel mitt i gräsmattan också, och den har vi kört ned till säkert djup. De andra är ju enkla att veta var de går och hålla lite avstånd till. 👍
Jag har trott att jag har koll alltför många gånger...
...jag är nog uppe i mer än en handfull tillfällen då jag kapat kabeln med spaden, grepen (jo, har man otur så har man otur), en gren från ett träd jag fällt osv.
 
  • Gilla
Vetallt
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har trott att jag har koll alltför många gånger...
...jag är nog uppe i mer än en handfull tillfällen då jag kapat kabeln med spaden, grepen (jo, har man otur så har man otur), en gren från ett träd jag fällt osv.
Tur att de är så enkla att skarva ihop då...😊
 
Det är ju en viss tid mellan steg ett och två.
Bara mattan torkat upp tillräckligt för att kunna kratta så är det bra att få bort stora löv som kväver gräset.
Tyvärr är man lite för lat och smular sönder så mycket man kan på hösten och sen vid andra klippningen på våren kör man "elkratta" eller lätt mossrivning som luckrar upp mattan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.