Hej! Jag har en Thermia varmvattenberedare Typ nr 18 CS 110, Tillv nr 251365,Tillv år 1967. 3-fas om jag minns rätt. Fått rådet: "Byt hellre elpatron än beredare"! Min fråga är då: "Finns det någon som har en sån att sälja- alternativt- har klämm på ifall fungerande elpatron till annan beredare är ett gångbart alternativ. Tror patronen har en 2 tums gänga som anslutning till beredaren. Tacksam för alla svar även såna som kanske inte är så positiva för min del. Roland Nordwall 070-3385199. roland_nordwall@hotmail.com
 
Spontant borde rådet vara "byt hellre beredare än elpatron".
Har du hört med Thermia eller någon lokal VVS-firma?
http://www.thermia.se/
 
Ja, jag har kollat med Thermia , Arvika/dom som gjorde beredaren/ men där fanns ingen kvar i tjänst/jobbet som har know how om denna produkt, och följaktligen heller inte om beredarens komponenter. Om man kom över en manual kanske det skulle gå att se typen av patron/Roland
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
OK. Sett till åldern på värmaren så är det nog enklast att byta den. 52 år i tjänst är respektingivande, men allt har ett slut.
Är det något speciellt skäl till att du vill reparerar den?
 
Skäl till att jag föredrar reparation före byte. Skäl 1. mest praktiskt. 2. beredaren är bra skick enl förståsigpåare el/rörkunniga. 3. billigast också ifall ngn har kläm på passande elpatron. 4. ganska tungt och omfattande extrajobb med att tömma och borttransportera från en trång skrubb 1 tr upp. 5. elpatron byter man på en och samma dag, medan ett beredarbyte nog kräver längre tid med först rörmock och sedan efterföljande eljobb/kräver koordination/Roland
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
@Roland Nordwall jag rekommenderar att du inte lägger upp mobilnummer/e-post etc, sådana saker tar man via PM om man måste.

Tyvärr har dina tre (3) timmar för redigering gått, du kan anmäla ditt egna inlägg till moderator så ändrar dom texten.
 
Roland Nordwall Roland Nordwall skrev:
Skäl till att jag föredrar reparation före byte. Skäl 1. mest praktiskt. 2. beredaren är bra skick enl förståsigpåare el/rörkunniga. 3. billigast också ifall ngn har kläm på passande elpatron. 4. ganska tungt och omfattande extrajobb med att tömma och borttransportera från en trång skrubb 1 tr upp. 5. elpatron byter man på en och samma dag, medan ett beredarbyte nog kräver längre tid med först rörmock och sedan efterföljande eljobb/kräver koordination/Roland
Hur gick det? Har en likadan o verkar inte finnas på nätet vilka typer som passar. Min fungerar hjälpligt (kortsluten i ena änden av en slinga 🤪) så vore bra om man kan skaffa en ny först så bytet går smidigt.
 
Ett foto hur patron ser ut är bra
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ett foto hur patron ser ut är bra
Kommer här!
 
  • Eldosans insida med grön jordningskabel ansluten och lösa ledningar, detaljbild av elinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den typen har inte funnits på många år och går nog inte att få tag på längre, någon ersättning finns inte längre vad jag vet. . Så det blir nog att köpa en ny VVB även om det blir tjurigt att få ut den.
 
  • Ledsen
karlmb
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Den typen har inte funnits på många år och går nog inte att få tag på längre, någon ersättning finns inte längre vad jag vet. . Så det blir nog att köpa en ny VVB även om det blir tjurigt att få ut den.
Den här liknar iaf? https://jsenergi.com/metro-therm-re...cartridge-3kw-flens-naar-metro-therm-vlm.html

Någon som vet vilken bultcirkel det är? Borde ju passa ifall det är samma som min gamla Thermia tänker jag.
 
Redigerat:
Inte säker nu med för att se hur det är så måste den lossas. kan vara att det är en patron som länkas till, med en packnig mot tanken. Men WLM har inte den runda cirlkeln på anslutningarna. På WLM är slingorna i två rader i linje. det gäller då att få tag i en patron där hålindelningen är i runt format och passar i tryckplattan. Samt att det finns hål/dykrör för termostat/överhettningskydd
 
J jonaserik skrev:
Inte säker nu med för att se hur det är så måste den lossas. kan vara att det är en patron som länkas till, med en packnig mot tanken. Men WLM har inte den runda cirlkeln på anslutningarna. På WLM är slingorna i två rader i linje. det gäller då att få tag i en patron där hålindelningen är i runt format och passar i tryckplattan. Samt att det finns hål/dykrör för termostat/överhettningskydd
Som jag ser det så räcker det att bultcirkeln är rätt. Hur anslutningarna sitter kvittar, tryckplatta medföljer väl? .
Annars kan jag borra i den jag har.
Är flexibel med både effekt och spänning.
1 dykrör räcker och borde väl finnas på alla elpatroner. Plats inne i tanken finns det ju också (110 l)
Ingen som skulle kunna mäta diametern på bokcirkeln på en Metro therm eller Fokus vvb?
 
Redigerat:
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Inte säker nu med för att se hur det är så måste den lossas. kan vara att det är en patron som länkas till, med en packnig mot tanken. Men WLM har inte den runda cirlkeln på anslutningarna. På WLM är slingorna i två rader i linje. det gäller då att få tag i en patron där hålindelningen är i runt format och passar i tryckplattan. Samt att det finns hål/dykrör för termostat/överhettningskydd
WLM?
 
K karlmb skrev:
WLM?
Om du kikar på den länkade patronen så sitter anslutningarna horrisentalt och inte i cirkel, så den går inte att använda. Sen är det bara 6 bultar på en platta på WLM VVB för att dra i hop det, du har 8 st. Sen är det en mindre platta för WLM. Den patron som sitter där nu är en med en platta som elementen är lödda på och är pressad mot tanken med packeng, andra har 2 tum gänga. Så för att kunna mäta storlek på den plattan så måste du plocka bort patronen, kan gå om måtten stämmer och du inte har tummen i handen, borra nya hål i befintlig platta. S.k lite akut jobb och kan fungerar. Öriga element med cirkel är kraftigare och upp mot 15 kW , du ska ha 3 kW som är normalt för VVB. Lite tveksam om hålet in mot tanken är lika, det får inte diffa för mycket.
PS Tar du isär det och mäter kan jag kolla om det går att använda en för WLM Focus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.